.

Verbruik gemeten op verkeerde tijdstip



Toon eerste bericht

198 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Precies! En als je, voordat de telefoon dit zelf doen, de data weer aanzet, zal hij op dat tijdstip afgesloten worden 🙂 We zijn allemaal weer een stuk wijzer geworden.

Pfoe, als ik daar aan moest beginnen, had ik diegene even opgebeld. Ik denk niet dat ik het nog makkelijk uit mijn vingers had kunnen krijgen 😛
Friesian,

Dit vind jij vast interessant, Angela weet het al ;)

Bij de Huawei toestellen is er geen sprake van mogelijke (sluip) connectie als data uit staat op het toestel.

Vandaag bericht gehad van Huawei zelf.
Dus als ik het goed begrijp zitten er geen Chinezen, ZELFS geen ninja(s).
Jammer. Dan had Angela de telefoon open mogen schroeven en al weer een compliment gehad. Paste goed in haar enorme prijzenkast naast die van de andere mods en simyo...

Zal weer op zoek moeten naar een pluim..tis wa met de mannekuhs.
:P

Die bevestiging van Huawel is zeer waardevol.
Fijn voor feedback ook voor mij...Bedankt Raytje.
Reputatie 7
Badge +10
Yes, Raytje had mij stiekem al ingelicht! Waardevolle informatie waar we zeker iets aan hebben 🙂 Wel jammer van die ninja's.. I love ninja's 🆒
We zijn inmiddels een jaar verder. En ik moet zeggen dat ik bepaalde zaken mij toch wel dwars zitten. Voor zover ik weet, want dat vertellen we andere klanten ook, worden de standen met ongeveer 3 a 4 uur bijgewerkt, mits er verbruik is geweest. Dit is omdat de gegevens door KPN aan Simyo geleverd moeten worden zodat deze het kan verwerken in hun eigen systemen en de klanten het kunnen inzien op een MijnSimyo pagina / app.

Nu heb ik er, sinds de uitleg van Angela, al mee leren leven dat je soms een andere tijd ziet dan dat je werkelijk hebt verbruikt. Maar na 24 uur is MijnSimyo nog steeds niet bijgewerkt en er is wel degelijk sprake geweest van verbruik, namelijk tussen 11:00 en 13:00 uur gisteren. Ik heb namelijk in die tijd gelopen en heb 4G aan gehad. Dat 4 uur verhaal gaat hier dus ook niet meer op en daardoor verlies ik nu wel een beetje het vertrouwen in het systeem. Want ja, ik heb ook wel eigen data managers maar die wijken ook af van wat Simyo (KPN) meet.

Ik ben dus wel van mening dat hierin iets moet gaan veranderen.



Edit: ongeveer 10 minuten na het posten van dit bericht is er een bijgewerkte stand. Laatst gemeten op 5 april 2017, om 22:26 uur. Ruim 9 uur nadat ik 4G heb uitgeschakeld en 18 uur later pas te zien op m'n MijnSimyo. Die sessies lopen dus wel erg lang door en botsen dus extreem met het elke 4 uur bijwerken van de standen.
Maar Ray, nu we een jaar verder zijn zul je toch wel weten dat jij Raytje niet bent, hè grote kerel ! ;)

Ray, vraag me niet welk topic, maar er is ooit gemeld dat er aan gewerkt wordt om het systeem van verwerken sneller te maken. Ik ben net als jij benieuwd naar de stand van zaken. Het zou sneller gebeuren dan na 4 uurtjes.
Dat heb ik ook ooit eens gelezen en weet ook niet meer waar dat was..

Kijk, ik snap dat afronden van sessies enzo wel, maar 9 en 18 uur is gewoon teveel. En dan gaat dat elke 4 uur bijwerken, mits er verbruik is geregistreerd, dus gewoon niet op.

Op deze manier kun je gewoon weg niet vertrouwen op het systeem is mijn mening.
Ray, wanneer het zou gaan om in het buitenland verbruikt zou ik nog kunnen denken, mwa, maar net als jij niet bij dit. Dus ik ben benieuwd wat nu de verklaring gaat wezen...
Oh het is nu 5 uur of later? Weet niet beter dat het 4 uur was..

https://www.simyo.nl/over-mijn-simyo


Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal direct zien hoe je er voor staat.

Direct inzicht in je kosten
Op je overzicht zie je alles wat op dat moment voor jou relevant is. Hoeveel minuten, sms’jes en MB’s je nog hebt en welke kosten je hebt gemaakt. En aan het einde van de maand staat hier natuurlijk ook je factuur.

Ik het weet niet meer.....:?:8 Schiet mij maar lek..:$

@Simyo
Breng duidelijkheid a.u.b. dit brengt een ander beeld dan vertraging...!
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Ray!

Het is logisch dat je hier je vraagtekens bij zet! De vertraging kan soms heel lang duren, en dat ligt helaas buiten onze handen. We merkten dat het soms langer dan vier uur duurt eer de registratie plaatsvond, en daarom staat er nu op de website '5 uur of later'. Je zult ook merken dat wij (moderators) die belofte van 4 uur niet maken. Dat komt omdat het gewoonweg geen garantie. Gebeurt het meestal binnen vier uur? Absoluut. Gebeurt het altijd binnen vier uur? Nee.

De registratie van je verbruik kan van echt een heleboel dingen af hangen. Gebeurt het heel regelmatig dat je zo'n vertraging mee maakt, of valt dat wel mee? Dit moeten we natuurlijk wel nauwkeurig monitoren, want als het te vaak gebeurt, dan moet het nader onderzocht worden.

Hou je ons op de hoogte?

@ Friesian, het hoeft nog niet zo raar te zijn 😉 Af en toe een extra vertraging kán gebeuren.

Groetjes,
Jihane


@ Friesian, het hoeft nog niet zo raar te zijn 😉 Af en toe een extra vertraging kán gebeuren.

@Jihane
Ten eerste zie ik in je reactie niks terug over wat ik en Ray hebben gelezen over eerder de gegevens hebben.
Kun je daarover wat vertellen?

Het hoeft echt niet zo raar te zijn 😉 Af en toe info halen van de site kàn gebeuren.
Het geeft een ander beeld dan jouw reactie naar Ray.

Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal direct zien hoe je er voor staat.
Vanmiddag rond 13.30u. mobiel internet uitgezet. Ik heb toen 1,5 uur / 10km gelopen.

Nu 8 uur later nog steeds niet bij gewerkt.

helaas onbetrouwbaar
Na 18,5 uur nog steeds niet bij gewerkt. Laatste meting was 7 april 2017, 10.33u. Toen was ik in het zhuis voor controle.

Duurt erg lang om die lopende sessie af te ronden. 🤔
Na 18,5 uur nog steeds niet bij gewerkt. Laatste meting was 7 april 2017, 10.33u. Toen was ik in het zhuis voor controle.

Duurt erg lang om die lopende sessie af te ronden. 🤔

Fijn hè...:?:8


Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal direct zien hoe je er voor staat.
Ik ga zo weer lopen. De dagteller van m'n eigen data manager staat nog op 0 voor vandaag. Ben benieuwd 😉
Vandaag 8 april 2017. Mobiel internet aangezet om 10:00 uur. 10 KM gelopen en om 11:25 uur mobiel internet uitgezet. Ik heb volgens zowel de ingebouwde datamanager en de app. Watchdog en Opera Max ongeveer 7 MB gebruikt. Dat verbruik van mijn 10 km lopen van gisteren van 12:00 uur tot 13:30 uur is nog steeds niet verwerkt op MijnSimyo.

Laatst gemeten verbruik van gisteren, 7 april 2017, 10:33 uur

We zijn inmiddels al 25,5 uur verder 😠
Leuk zo'n restaurant hè Ray? Ober waar blijft het eten? Owh het is er direkt meneer, maar we hebben een "vertraging". ;)

Smaakt het meneer....?;):P
Het is inmiddels 14.51u en er is nog steeds niks veranderd. Stand op MijnSimyo staat nog steeds op 10.33u op 7 april 2017.
On-be-grij-pe-lijk....:(
Om 15.30u kijk ik weer. Laatste meting is nu 8 april 2017, 8.19 uur. Verbruik van 8 MB.

Dat is dus het verbruik van 7 april van 12.00 uur tot 13.30 uur. Dat word dus na 26 uur geplaatst en getoond als laatste meting om 8.19 uur. 🤔

Nou hier snapt dus zelfs een geleerde 🎓 geen reet meer van 🤓

Die sessies lopen wel erg lang door. Zeer onbetrouwbaar systeem. Ik verwacht hier dus wel verbetering in, dit kan niet. Hoe kun je in godsnaam je verbruik op deze wijze bijhouden. Want die data monitors wijken af wat de app toont.

En ja, ik ben hier allesbehalve​ blij mee.
Omdat dit mij toch wel bezig houd nog maar even wat dingen op een rij.

Ik schrijf dit wel als klant , mijn rol als Forum Expert komt nu niet ter sprake.

Feit:

Zodra klant mobiel internet op zijn / haar telefoon uitzet is er nog steeds sprake van een lopende sessie
maar er word vanaf dat moment geen verbruik meer geregistreerd. De lopende sessie word afgerond na een bepaalde tijd of als klant het internet weer aan zet.

Nu is de vraag wat een bepaalde tijd is? Want de afgelopen dagen dat ik het heb getest was dat meer dan 24 uur. En 24 uur vind ik toch echt schandalig veel.


Stel jij maakt om 08:00 gebruik van het internet en je zet je data om 10:00 uit.
Vervolgens ga je werken en kom je om 20:00 uur thuis. Je zet dan om 20:00 de data weer aan.
De centrale maakt dan de sessie af en vervolgens worden alle MB's die verbruikt zijn in de periode van 08:00 tot 10:00 afgerond rond 20:10
en is dit de tijd die op jouw factuur komt te staan.


In dit voorbeeld van Angela spreken we van een bepaalde tijd van 10 uren.

In mijn eigen geteste voorbeelden gaat het om 26 uren en word er niet gesproken over het daadwerkelijk tijdstip van verbruik maar word het weggeschreven op het tijdstip dat de sessie dus is afgerond, zo ook is te lezen is in het voorbeeld van Angela. Voor de duidelijkheid,
het verbruikte was vrijdag, 7 april, van 12:00 uur tot 13:30 uur.

Ik heb deze lopende sessie niet afgerond want deed mijn mobiel internet die dag, zaterdag 8 april, pas om 10:00 uur aan en om 11:30 weer uit.

Dus;

Donderdag de 6e: Ik stof dit topic af omdat ik het systeem weer onder de loep wil nemen. Reden: te lang lopende sessies.
Vrijdag de 7e: 12:00 - 13:30 uur / laatst gemeten verbruik was toen op 5 april, 7:31 uur.
Zaterdag de 8e: Om 10:00 uur zet ik mobiel internet weer aan. Laatst gemeten verbruik was toen 5 april, 22:26 uur.
Zaterdag de 8e: Om 11:30 uur zet ik mobiel internet uit. De stand op MijnSimyo en de app is nog steeds niet gewijzigd.
Zaterdag de 8e: Om 14:30 uur zijn is het verbruik eindelijk aangepast. Het gaat hier dus om het vebruik van de 7e maar word weggeschreven als dat van de 8e om 8:19 uur. Nogmaals het is laatst gemeten om 8:19 uur en zichtbaar op MijnSimyo om 14:30 uur. Ook dat is een verschil van ruim 6 uur.
Zaterdag de 8e: Vlak voor middernacht. De standen zijn niet meer bijgewerkt. Wat de lopende sessie is nog niet
afgerond / ik heb mijn internet niet meer aangezet.
Deze aanpassing op MijnSimyo zal dus gerealiseerd worden als ik m'n internet weer aan zet of als het systeem de lopende sessie zelf afrond.


Conclussie;

Het duurt te lang voordat het systeem de lopende sessie uit zich zelf afrond. Dit kun je zelf beïnvloeden door je mobiel internet aan te zetten (Lees: Wil je vaker een update van je verbruik is het handiger wat vaker met je mobiele internet verbinding verbonden te zijn.) En dat voelt een beetje als dwang.

Ik ben een gebruiker van voornamelijk Wifi en daarmee weinig van mobiel internet. Omdat ik plannen heb om vaker gebruik van mobiel internet gebruik te maken ben ik hier nogmaals ingedoken. Omdat er eerst werd gezegd dat de standen met een vertraging van ongeveer 4 uur, en nu dus zelfs 5 uur, worden bijgewerkt vind ik het een kwalijke zaak als dit niet gebeurd bij klanten die dus weinig hun mobiel internet aan hebben wat dan kan het wel eens 26 uur duren, zoals bij mij.

De vertraging kan soms heel lang duren,
en dat ligt helaas buiten onze handen.


Ik had liever gelezen dat je het er mee eens bent dat het te lang duurt en het gaat aankaarten. Nu lijkt het erop alsof Simyo er vrede mee heeft.


We merkten dat het soms langer dan vier uur duurt eer de registratie plaatsvond,
en daarom staat er nu op de website '5 uur of later'.


Allemaal prima, maar geen 26 uur.

Ik vind dat de bal nu bij Simyo ligt. Want op deze manier kun je niet op een eerlijke manier je verbruik in de gaten houden. En voordat men begint over een eigen data manager, die heb ik en loopt nu al bijna 20 MB achter ten opzichte van Simyo en nog steeds niet is alles bijgewerkt.


Altijd op de hoogte met Mijn Simyo
Met Mijn Simyo kun je overal [b] direct [b] zien hoe je er voor staat.

Direct inzicht in je kosten
Op je overzicht zie je alles wat op dat moment voor jou relevant is. Hoeveel minuten, sms’jes en MB’s je nog hebt en welke kosten je hebt gemaakt.
En aan het einde van de maand staat hier natuurlijk ook je factuur.


Ik weet dat ik nu zeer kritisch ben maar ik houd van duidelijkheid en dit is verre van duidelijk. En het zal nooit duidelijk worden als het systeem niet op de schop gaat of tenminste duidelijker word.
Het is op het moment van schrijven 10:14 uur op zondagochtend 9 april 2017.

Om Simyo aan te kunnen tonen wat ik nou precies bedoel, voor het geval dat dit nog niet duidelijk is / was, hieronder een update van de afgelopen 26 uur.

Laatst gemeten staat nog steeds op 8 april om 8:19 uur. Dat is op een paar minuten na 26 uur geleden. Laatst keer dat ik internet aan heb gezet was 24 uur en 17 minuten geleden. Laatst keer dat ik het uit zette was ongeveer 22 uur en 45 minuten geleden (11:30 uur op zaterdag 8 april 2017) Dat betekend dat de sessie nog of steeds lopende is (bijna 23 uur lang) of inmiddels wel is afgerond maar nu nog verwerkt moeten worden alvorens het zichtbaar is in de app. Ik heb werkelijk geen idee wat de status is.

Transparantie

Bij Telfort, ook een gebruiker van het KPN netwerk, is het niet veel anders lijkt. Maar zij zijn wel een stuk transparanter naar de klant toe in deze.



Een andere gebruiker van het KPN netwerk, genaamd Youfone, is ook niet echt duidelijk. Heb ze een mail gestuurd maar moet 3 werkdagen wachten op antwoord.

Tenslotte KPN zelf. Die toonde helaas foutieve informatie want daar stond;

Let op: dataverbruik-gegevens worden 's nachts bijgewerkt. Je verbruik over de huidige dag is op moment van opvragen nog niet meegerekend.

Dat is dus niet meer van toepassing want dat is nu elke uur. Zij gaan dit aanpassen nadat ik ze er op gewezen heb.

Transparantie is zeer belangrijk en dat mis ik nu.
Het is inmiddels al 30 uur sinds de laatste meting. 28 uur 41 minuten dat ik mobiel internet voor het laatst heb aangezet en 27 uur en 11 minuten geleden dat ik het uit heb gezet.

😡
Reputatie 7
Badge +9
Ik dacht dat alleen de NS met vertragingen kampt 🙂

Reageer