.

Beantwoord

3x laatste zaterdag vd maand = data leegloop?

  • 25 October 2013
  • 3 reacties
  • 5520 Bekeken

Badge
  • Startend Simyaan
  • 5 reacties
Geachte Simyo,

Wat is me vorige maand overkomen: Vrijdagavond 28 september check ik mijn tegoed, dit is nog 250MB. Zaterdag ochtend om 9.01 uur krijg ik een smsje van Simyo dat er 75% is verbruikt, maar een minuut later weer een sms: 100% is bereikt... Dus meteen Mobiele Data uitgezet. Helaas nog 3 dagen zonder mobiel internet, vervelend, maar de app Bundels geeft (voor de rest van de maand) gelukkig aan verder geen kosten te hebben.
Nu krijg ik, bijna een maand later, een reeks van 6 mails achter elkaar (!) met een rekening van €42, oftewel €29 overschrijdingskosten!!!
In het rekening/verbruiks overzicht zie ik nu dat ik op vrijdagavond om 21.15 in 11 miinuten tijd 195MB over de 1GB limiet ben gegaan (dus zomaar 450MB heb verbruikt!), terwijl ik niets bijzonders met mijn mobiel heb gedaan!!!...
Daarnaast staat op "mijn Simyo" vermeld een totaalverbruik van 1073MB, dus 73 MB overschijving = minder dan €10!!! Wat is het nu?!?
Maar waarom krijg je pas een dag later een sms met de waarschuwing dat de 75% is bereikt, er klopt allemaal niets van!
Maarrr, nog een mysterie: precies hetzelfde gebeurde me op de laatste zaterdag van de maand Augustus om 9.02 uur en in de maand Maart om 9.03 uur !!! Toeval? Dat kan toch niet? En ook toen deed ik niets uitzonderlijks met m'n mobiel!
Ik ben bij Simyo zeer tevreden over de dekkingsgraad en de snelheid, maar de laatste werkt dus tegen je, je verbruik kan zomaar enorm uit de hand lopen, en dan doe je nog niets geks met je mobiel ook (doe eigenlijk alles voornamelijk via wifi, vooral updates!)!!!
Voorheen zat ik bij Vodafone met 500 MB/maand en had nooit (!) een overschrijding!

Moet ik nu mijn mobiel, zeker op de laatste zaterdag van de maand, van de 3G afhalen of helemaal uitschakelen? Kanniewaarzijn!!!
Vanaf januari loopt mijn abbonement af, ik overweeg serieus te vertrekken.
Simyo, gelieve de extra kosten volledig terug te draaien...

Met vriendelijke groet,
Ruud
icon

Beste antwoord door Kim 27 October 2013, 19:47

Bekijk originele reactie

Dit topic is gesloten. Je kunt geen reactie achterlaten.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Simyo verwerkt de gegevens met vertraging. Dit heeft voor alle klanten gevolgen. Waarschuwingen worden pas verstuurd als Simyo de gegevens heeft verwerkt. Die waarschuwingen komen dus (te) laat. Voor prepaid gebruikers betekent dit, dat ze een negatief beltegoed kunnen krijgen. Ik probeer dat zeker niet goed te praten, maar het is hoe Simyo op dit moment werkt. Ook is het een van de grootste nadelen van Simyo.

Dit lost overigens niet het mysterieuze verbruik van de smartphone op. Simyo (en andere providers ook niet) houden niet bij WAT u doet met de internetverbinding. Dat is privé. Simyo houd enkel de gegevens bij die je ook in mijn Simyo kan zien: Wanneer en hoeveel data is verbruikt. Die zien (nadat ze het verwerkt hebben) ook enkel dat u meer dan uw bundel heeft verbruikt. Zij kunnen niet zien of dat komt doordat je youtube video's kijkt of doordat bijvoorbeeld windows door een bug veel meer data verbruikt. Simyo kan niet zien of het bewust of onbewust is.

Ik zou aanraden om een applicatie te installeren, dat uw verbruik op uw toestel meet. Zulke applicaties kunnen per applicatie aangeven waar het verbruik vandaan komt. Een voorbeeld hiervan is Onavo count.
Badge
Klopt. Hiervoor heb ik een paar maanden de app "My data history"gebruikt. Toen viel me op dat Simyo een veel hoger verbruik opgeeft. Simyo gaf die maand bijna het dubbele op van wat deze app registreerde. Ik heb er nog screenshots van gemaakt...
Ook het feit dat de rekening een overschrijding laat zien van 196MB en de Simyo site 71MB geeft al aan dat er iets niet klopt. Het verschilt zo even €20!

Ik heb veel lof voor de prachtige website van Simyo en de uitgebreide info die je krijgt, maar het telkenmale hoge verbruik en de angst dat ik zo weer in zo korte tijd zo veel data weg kan zien vloeien, doet mijn plezier in mobiel internet behoorlijk temperen, en alle updates en filmpjes doe ik via wifi! Het 1GB maandverbruik kan er dus blijkbaar zo in een klein uurtje doorheen! Nog zo'n uurtje verder en de rekening loopt op tot €150, even snel gerekend...
Badge +6
Hoi Ruudo,

Om het forum overzichtelijk te houden, wil ik je vragen om je bericht in één topic te plaatsen.
Daarom ga ik dit topic sluiten en wil ik je vragen om verder te reageren in dit topic, waarin mijn collega Ernst je bericht heeft beantwoord 🙂.

@Groentjuh bedankt voor het meedenken natuurlijk!