.

Beantwoord

Waarschuwing enorm dataverbruik iPhone ondanks WiFi

  • 3 November 2012
  • 44 reacties
  • 10541 Bekeken

Badge +1
Let op, er zijn steeds meer berichten van iPhone gebruikers die merken dat hun iPhone enorm veel mobiele data verbruikt ondanks de aanwezigheid van een WiFi netwerk. Ook het WiFi symbooltje is daarbij te zien bovenaan op het scherm. In Ă©Ă©n nacht kan je hele maandtegoed erdoor gaan, of erger: je kunt honderden megabytes, zo niet meerdere gigabytes aan verbruik op je rekening krijgen ZONDER DAT JE DIT MERKT. Dus controleer je verbruik via Mijn Simyo en zet desnoods je mobiele data uit. En neem contact op met zowel Simyo als Apple om dit te melden en om een oplossing te vragen.

Ook op andere fora zoals die van Iphoneclub en van Apple zelf zijn er steeds meer discussies waarin dit probleem wordt gemeld. Je moet er niet aan denken hoeveel dit in totaal aan kosten gaat opleveren...

Reacties, nieuwe informatie en oplossingen zijn welkom!
icon

Beste antwoord door Alex 7 November 2012, 12:02

Bekijk originele reactie

44 reacties

Badge +2
Zie o.a. https://discussions.apple.com/thread/2450738?tstart=0
560751 views en bijna 2000 Replies reacties voor dit probleem.
Badge +2
over welke iphone hebben we het eigenlijk.
heb net mijn nieuwe simkaart in mijn iphone 3 gestoken, beetje jammer als mijn internetbundel morgen ochtend op is, en zeker als er nog een gepeperderekening achter aankomt.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi danny2288,

We kunnen helaas geen rekening houden met wijzigen van instellingen of software updates per individueel toestel. Daarnaast zijn we een sim only provider. We richten ons op abonnementen zonder toestel. We kunnen hier helaas niets aan doen.

Groetjes,

Alex
Hoi danny2288,

We kunnen helaas geen rekening houden met wijzigen van instellingen of software updates per individueel toestel. Daarnaast zijn we een sim only provider. We richten ons op abonnementen zonder toestel. We kunnen hier helaas niets aan doen.

Groetjes,

Alex


Interesante reactie... is het niet zo dat je als provider zo actueel mogelijk zou willen zijn, en alle nieuwste (beproefde) instellingen wilt aanbieden aan je klanten? In een eerder bericht wordt Simyo beticht garen te spinnen bij de fout van de iPhone, en met dit antwoord speel je zo'n klager wel in de kaart vind ik. Hoe moeilijk is het om zo'n update door te voeren, hoeveel van die updates komen er in een dag, een week of een maand? Daar moet je toch een policy voor kunnen bedenken?
over welke iphone hebben we het eigenlijk.
heb net mijn nieuwe simkaart in mijn iphone 3 gestoken, beetje jammer als mijn internetbundel morgen ochtend op is, en zeker als er nog een gepeperderekening achter aankomt.

Mijn zoon heeft ook een iPhone 3 en ook zijn iPhone kreeg hier last van. Advies van iedereen: zet je dataverbruik via 3G pas aan als je het echt nodig hebt. Hou heel goed in de gaten welke apps je installeert en geef ze alleen toestemming voor updates via Wifi (als je die mogeljikheid krijgt).
Apple ontkent hier iets mee te maken te hebben en Simyo kan er volgens mij echt niets aan doen. Ik heb de rekeningen van mijn zoon bekeken en bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat hij de eerste maanden geen opmerkelijk dataverbruik had. Eind juni ging zijn iPhone ineens op vaste tijden (20:00 uur, 0:00 uur en 8:00 uur) via 3G, ook al was er Wifi binnen bereik, verkeer genereren. dat was eerst nog binnen de perken, maar vanaf (uit mijn hoofd) september werden dat ineens bestanden van wel 60Mb!! Mijn vraag aan  hem, die hij trouwens nog niet beantwoord heeft, is: welke app heb jij eind juni geïnstalleerd, want dat is volgens mij de boosdoener.
Conclusie (mede uit iPhone forum): het kan bij elke iPhone en bij elke versie iOS voorkomen. Hou zelf de vinger aan de pols.
Reputatie 7
Badge +9

Apple ontkent hier iets mee te maken te hebben en Simyo kan er volgens mij echt niets aan doen. Ik heb de rekeningen van mijn zoon bekeken en bestudeerd en ben tot de conclusie gekomen dat hij de eerste maanden geen opmerkelijk dataverbruik had. Eind juni ging zijn iPhone ineens op vaste tijden (20:00 uur, 0:00 uur en 8:00 uur) via 3G, ook al was er Wifi binnen bereik, verkeer genereren. dat was eerst nog binnen de perken, maar vanaf (uit mijn hoofd) september werden dat ineens bestanden van wel 60Mb!! Mijn vraag aan  hem, die hij trouwens nog niet beantwoord heeft, is: welke app heb jij eind juni geïnstalleerd, want dat is volgens mij de boosdoener.
Conclusie (mede uit iPhone forum): het kan bij elke iPhone en bij elke versie iOS voorkomen. Hou zelf de vinger aan de pols.

De kans is groot dat het ongewild overschakelen van wifi naar 3G, ook al is er een goed wifi signaal, een bug is die door de laatste iOS update is verholpen. Dus zorg er voor dat je de nieuwste iOS versie hebt, d.w.z. 6.1. Met het installeren van 6.1 krijg je ook nieuwe carrier settings voor Simyo.
Hoewel ik internet UIT heb, van t begin af aan, kreeg ik ook afboekingen door datagebruik. Na zoeken bleek vooral Twitter de boosdoener, wat ik nooit gebruik, maar door koppeling aan Facebook accounts etc was deze kennelijk actief gemaakt. Twitter opent continu je account zodra je sociale netwerk ook maar iets Twittert. Zonder dat je actief bent, zonder dat je Twitter gebruikt, overal waar je bent, ook buiten wifi bereik, de hele dag door breekt het je internet verbinding open. Pas als je het actief op je Twitter instelling uitschakelde kom je van t probleem af. Betekent wel dat als je wilt twitteren je t handmatig evenzeer aanzetten. T probleem zit em volgens mij meer in de Apps dan in t apparaat zelf. Simyo zou kunnen helpen door te waarschuwen voor dergelijke Apps en door in t overzicht je te laten zien welke verbruiken de afschrijving hebben veroorzaakt. Net zoals je ook de nummers van je bel verbruik kunt inzien. Simyo, toon dus internet bezoek met naam en toenaam in mijn simyo!
Badge +2
Net zoals je ook de nummers van je bel verbruik kunt inzien. Simyo, toon dus internet bezoek met naam en toenaam in mijn simyo! Dat mogen ze niet i.v.m. privacywetgeving zie de uitzending van Radar van gisteren (met Vodafone als voorbeeld)
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/torenhoge-rekeningen-door-onverklaarbaar-dataverbruik/speel/1/
Badge
Geeft Apple ook een oplossing aan? - het zou mooi zijn als wij dit soort dure grappen kunnen vermijden.
Reputatie 5
Badge +10
We zijn een sim only provider en richten ons op de sim only markt. Onze expertise ligt dan ook niet bij de toestellen. De Opta heeft inderdaad onlangs nog bevestigd dat wij geen gegevens mogen opslaan waaruit we kunnen aflezen welke site, app. etc. een klant gebruikt.

Groetjes,

Alex
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb een abonnement sinds december 2013 en op 1 januari had ik opeens een buitensporig verbruik van  rond de 150 MB, terwijl ik naar mijn weten gewoon op Wifi zat. Ik heb Simyo hier over gebeld, maar ze gaven nul op het rekest en schoven het probleem op mij af. Ik had mijn abonnement op willen zeggen, want dit heb ik met T-mobile en Vodafone nooit meegemaakt, maar vanwege een verhuizing was dat er niet van gekomen. Nu keek ik van de week om 22.41 in de SImyo app en had ik nog 461 MB. De volgende ochtend was dit nog maar 5 MB. Gelukkig nog wel binnen de bundel, dus als het goed is valt de rekening mee, maar ik kan dus de rest van de maand (3 weken) niet meer internetten. Hoe kan ik dit verhelpen? De medewerker van Simyo die ik gisteren aan de telefoon had adviseerde mij om in te stellen dat er niet overgeschakeld wordt naar 3G als je een update met Wifi doet, maar die optie had ik al uitgeschakeld. Toch maar overstappen naar een andere provider die dit probleem niet heeft? En heeft iemand voor mij een voorbeeldbrief voor Apple?
Reputatie 7
Badge +9
Overstappen naar "een andere provider die dit probleem niet heeft" is een optie natuurlijk maar lost niets op. Het heeft namelijk niets met de provider te maken maar alles met je smartphone, met name de instellingen op je smartphone. Ter vergelijkiing: het energiebedrijf heeft ook geen controle over de manier waarop je de geleverde hoeveelheid stroom en gas besteedt. Simyo levert alleen bits en bytes op verzoek van de smartphone (en dus indirekt de eigenaar daarvan).

Als je iOS 7 op je iPhone hebt dan kan je heel makkelijk zien (onder Instellingen > Mobiel Netwerk) waardoor de afgelopen tijd het mobiele dataverbruik is veroorzaakt. Helemaal onderaan kan je de teller weer op nul zetten, dan zie je wat je verbruik vanaf nu is. Verder kan ik in aanvulling hierop een datamonitor sterk aanbevelen. Er zijn diverse apps (de meeste gratis) en ik heb zelf goede ervaringen met DataWiz.

Ik weet niet wat voor brief je naar Apple wilt sturen maar ook zij zijn niet verantwoordelijk voor het mobiele dataverbruik van iPhones. Maar er is een pagina op discussions.apple.com waar wat nuttige tips staan om je dataverbruik te beperken: https://discussions.apple.com/thread/4348072?start=735.
Reputatie 2
Badge +6
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb een abonnement sinds december 2013 en op 1 januari had ik opeens een buitensporig verbruik van  rond de 150 MB, terwijl ik naar mijn weten gewoon op Wifi zat. Ik heb Simyo hier over gebeld, maar ze gaven nul op het rekest en schoven het probleem op mij af. Ik had mijn abonnement op willen zeggen, want dit heb ik met T-mobile en Vodafone nooit meegemaakt, maar vanwege een verhuizing was dat er niet van gekomen. Nu keek ik van de week om 22.41 in de SImyo app en had ik nog 461 MB. De volgende ochtend was dit nog maar 5 MB. Gelukkig nog wel binnen de bundel, dus als het goed is valt de rekening mee, maar ik kan dus de rest van de maand (3 weken) niet meer internetten. Hoe kan ik dit verhelpen? De medewerker van Simyo die ik gisteren aan de telefoon had adviseerde mij om in te stellen dat er niet overgeschakeld wordt naar 3G als je een update met Wifi doet, maar die optie had ik al uitgeschakeld. Toch maar overstappen naar een andere provider die dit probleem niet heeft? En heeft iemand voor mij een voorbeeldbrief voor Apple?

Hoi Alicem en welkom op het forum!

Wel jammer dat het om deze reden is :(

Zoals Scotsman heel duidelijk en correct aangeeft, is dit een probleem dat in je iPhone zit. Simyo levert alleen toegang tot het 3G netwerk. Je telefoon geeft de opdrachten en je simkaart registreert het verbruik. Je telefoon is eigenlijk net een kleine computer. Het gebeurt dus heel vaak dat er programma's doorlopen, zonder dat je het eigenlijk door hebt. Veel van deze programma's of apps kunnen dan ook data gebruiken en dat heb je dus niet door. Het automatisch updaten van apps of van besturingssystemen kan ook de oorzaak zijn van ongewenst dataverbruik. Dit zijn allemaal instellingen van je mobiele telefoon. Wij kunnen dit niet voor je instellen en zul je dus zelf moeten controleren.

Een applicatie die dataverbruik bijhoudt, raden wij ook aan. Je kunt dan beter zien welke apps er veel data verbruiken. Controleer voor de zekerheid ook alle automatische updates van je telefoon. Op deze manier heb je je dataverbruik veel beter in de hand 🙂

Dankjewel Scotsman voor de tips en het meedenken 🙂
Reputatie 1
Badge +2
Na ruim een jaar Simyo gebruik met verschillende iPhones (4S, 5 en 5S) kan ik toch wel vertellen dat er geen ongecontroleerd dataverbruik via 3G plaats heeft gevonden bij mij. Het zijn de instellingen op het toestel die dit gebruik kunnen veroorzaken zoals de iTunes en App Store geen gebruik laten maken van mobiele data, diverse andere apps geven ook zulke meldingen als een mobiele dataverbinding gebruikt gaat worden. Ook een een slechte WiFi verbinding kan een oorzaak zijn. Zoals Simyo altijd beweert kunnen zij daar weinig aan doen.

Een andere provider biedt hooguit een andere bescherming, zoals een lagere snelheid bij overschrijding van de limiet, maar daar betaal je waarschijnlijk een andere (hogere) prijs voor het abonnement. Aan u de keuze.
Na ruim een jaar Simyo gebruik met verschillende iPhones (4S, 5 en 5S) kan ik toch wel vertellen dat er geen ongecontroleerd dataverbruik via 3G plaats heeft gevonden bij mij. Het zijn de instellingen op het toestel die dit gebruik kunnen veroorzaken zoals de iTunes en App Store geen gebruik laten maken van mobiele data, diverse andere apps geven ook zulke meldingen als een mobiele dataverbinding gebruikt gaat worden.


Bedankt voor jouw reactie. Kun je mij uitleggen waar deze instellingen precies staan? Bij Instellingen > iTunes en App store heb ik al 'Gebruik mobiele data' uitstaan. ik dacht dat dit de instelling was die voorkomt dat je telefoon tijdens het updaten van apps op 3G overstapt als je op wifi zit. Toch vertelde de medewerker van Simyo dat ik dit nog moet instellen. Is er dan een andere instelling op mijn telefoon die dit regelt die ik over het hoofd heb gezien?
Badge +8
Bedankt voor jouw reactie. Kun je mij uitleggen waar deze instellingen precies staan? Bij Instellingen > iTunes en App store heb ik al 'Gebruik mobiele data' uitstaan. ik dacht dat dit de instelling was die voorkomt dat je telefoon tijdens het updaten van apps op 3G overstapt als je op wifi zit. Toch vertelde de medewerker van Simyo dat ik dit nog moet instellen. Is er dan een andere instelling op mijn telefoon die dit regelt die ik over het hoofd heb gezien?

Hoi Alicem,

Dat zou wel die instelling moeten zijn. Het probleem daarmee is wel dat, als het niet werkt, en jij dat wel hebt ingesteld op je toestel, wij dat niet na kunnen gaan. Wil je zeker zijn dat je toestel niet op internet gaat via je simkaart dan schakel je gewoon het beste Internet op je Mobiel uit op Mijn Simyo. Dat kunnen wij namelijk wel zien. Wanneer je die optie op Mijn Simyo hebt uitgeschakeld en om 1 of ander mysterieus technische reden is er toch internetverbruik, dan krijg je dat meteen vergoed.

Groetjes,
Charlene


Hoi Alicem,

Dat zou wel die instelling moeten zijn. Het probleem daarmee is wel dat, als het niet werkt, en jij dat wel hebt ingesteld op je toestel, wij dat niet na kunnen gaan. Wil je zeker zijn dat je toestel niet op internet gaat via je simkaart dan schakel je gewoon het beste Internet op je Mobiel uit op Mijn Simyo. Dat kunnen wij namelijk wel zien. Wanneer je die optie op Mijn Simyo hebt uitgeschakeld en om 1 of ander mysterieus technische reden is er toch internetverbruik, dan krijg je dat meteen vergoed.

Groetjes,
Charlene


Laat maar, het is mij wat te veel moeite om elke keer als ik buiten ben en even wil Whatsappen naar de Simyo website moet gaan om mijn internet aan te zetten en het vervolgens weer uit moet zetten. Dit probleem heb ik met Vodafone en T-Mobile nooit gehad. Ik ga wel naar een andere provider, want ik ben er eerlijk gezegd nogal klaar mee. Ik ga geen rare toeren uithalen omdat jullie elke keer honderden MB's aftroggelen.
Reputatie 7
Badge +9
Laat maar, het is mij wat te veel moeite om elke keer als ik buiten ben en even wil Whatsappen naar de Simyo website moet gaan om mijn internet aan te zetten en het vervolgens weer uit moet zetten. Dit probleem heb ik met Vodafone en T-Mobile nooit gehad. Ik ga wel naar een andere provider, want ik ben er eerlijk gezegd nogal klaar mee. Ik ga geen rare toeren uithalen omdat jullie elke keer honderden MB's aftroggelen.

Heb je de site die ik hierboven noemde al bekeken waar diverse tips staan om onnodig dataverbruik te voorkomen? Mijn dagelijkse verbruik (iPhone 5 met iOS 7) komt momenteel zelden boven 1 MB uit.

Overigens heeft de provider geen enkele invloed op het mobiele dataverbruik, dat wordt bepaald door de telefoon en indirect dus door de eigenaar ervan.... Dus je mobiele dataverbruik zal bij een andere provider niet anders zijn (tenminste als je het internet gebruikt op dezelfde manier als bij Simyo).
Reputatie 5
Badge +11
Laat maar, het is mij wat te veel moeite om elke keer als ik buiten ben en even wil Whatsappen naar de Simyo website moet gaan om mijn internet aan te zetten en het vervolgens weer uit moet zetten. Dit probleem heb ik met Vodafone en T-Mobile nooit gehad. Ik ga wel naar een andere provider, want ik ben er eerlijk gezegd nogal klaar mee. Ik ga geen rare toeren uithalen omdat jullie elke keer honderden MB's aftroggelen.

Hoi Alicem,

Wat jammer om te lezen dat je het gevoel hebt dat wij verantwoordelijk zijn voor je dataverbruik :(
Scotsman vraagt zich af of je deze link al had opgevolgd, en ik ook eigenlijk wel. Er staan heel goede tips.

Reageer