.

Beantwoord

Kosten facetime en imessage bij iphone 4 (sms naar:00447786205094)

  • 22 October 2012
  • 18 reacties
  • 7739 Bekeken

Heb laatst een iphone 4 (ios6) gekocht, ook heb ik facetime en imessage geactiveerd.
Ik zag op mijn verbruik op de simyo site dat ik 14* een sms heb verstuurd naar 00447786205094!!! (dat is dus 14*0,25 cent!)

HELP ME AUB HOE MOET IK DIT OPLOSSEN?!
icon

Beste antwoord door Alex 5 December 2012, 13:36

Bekijk originele reactie

18 reacties

Badge +1
Ik heb de kosten voor de activatie-sms voor iMessage en FaceTime twee keer voor mijn kiezen gehad door simkaartwissels.
De eerste keer toen het tijdelijke nummer nog op de sim stond en ik de sim wilde uitproberen.
De tweede keer na de nummerportering bij de wisseling van simkaarten.
Ik was altijd al op de hoogte van de activatie-sms naar het buitenland voor iMessage en FaceTime en ervaar mijn dubbele activatiekosten als mijn eigen fout.

Als je die kosten 14 keer voor je kiezen krijgt, dan betekent dat dat je je simkaart heel vaak hebt verwisselt, of dat je de aan-/uitschakelaar van iMessage en FaceTime heel vaak uit en weer aan hebt gezet. Dat genereert steeds weer die sms naar het buitenland, waar Simyo uiteraard niets aan kan doen. Het is inherent aan de werkwijze van Apple en de iPhone.

Simyo geeft aan dat de kosten voor de buitenlandse activatie-sms van FaceTime en iMessage op de iPhone door de klant moet worden betaald. Dat is de keuze van Simyo.
Simyo kan m.i. niet verantwoordelijk worden gehouden voor de kosten van het activeren van services op je iPhone, waar Apple kosten voor rekent.
Als sommige andere providers dat wel doen, dan is dat een service, geen recht.
Ohja, ik heb geen internetbundel, ik maak alleen gebruik van wifi
Badge +2
Beste bart94,

Wanneer je dit nummer op je verbruik ziet staan dan is er vanuit jou toestel een acitvatiesms verstuurd. Je hebt in dit geval Facetime of iMessage geactiveerd. Voor uitleg over de kosten en het activatienummer klik je hier.

Groetjes,

Arie
Beste Ari,
Het klopt dat sms'jes naar dit nummer te maken hebben met het gebruik van de IPhone. Kun je misschien ook uitleggen waarom Simyo hier kosten voor rekent? Andere Nederlandse netwerken brengen de kosten voor sms naar dit nummer namelijk niet in rekening.
Bedankt voor je antwoord!
Reputatie 7
Badge +9
Volgens mij heeft Bart het over 14 x een sms ?  Dat is wel vreemd. Klopt iets niet. Waarschijnlijk is zijn x toetsje kapot. 
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum Maarten236,

Simyo brengt deze kosten in rekening omdat het gezien wordt als een sms naar het buitenland. Sommige providers brengen het niet in rekening omdat ze een overeenkomst met Apple hebben om de iPhone te verkopen i.c.m. een abonnement van hun merk. De verstuurde sms staat dus helemaal los van Simyo. Om het versturen van deze sms te voorkomen raad ik je aan contact op te nemen met Apple of een zoekmachine te gebruiken.

Groetjes,

Alex
Hoi iedereen,
Ik heb ook hetzelfde probleem.
Voor slechts 1 of 2 minuut FaceTime heb ik ook extra rekening gekregen van 4 x sms naar buitenland!
Bart, heb je al misschien een oplossing daarvoor gevonden ?

Groet,
Dorsa
Badge +1
Hoi Dorsa,

De sms naar het buitenland wordt alleen gestuurd om FaceTime/iMessage te activeren. Dat gebeurt maar 1 keer.
Eenmaal geactiveerd is het gebruik van FaceTime (via wifi) en iMessage gratis.

In de volgende gevallen verstuurt de iPhone de activatie-sms mogelijk opnieuw:
  • Als je FaceTime uit- en weer aanzet in de instellingen van de iPhone.
  • Bij wisselen van simkaart. Meestal bij wisselen van simkaarten van verschillende mobiele providers.
  • Bij nummerportering van je tijdelijke naar je eigen 06-nummer.
  • Na een herstel van je iPhone met iTunes, of na het terugzetten van een reservekopie van je iPhone.
Iedere keer als je 1 van bovenstaande dingen doet kan de iPhone dat activatie-sms'je à 25 cent opnieuw sturen.
Heb je (één van) bovenstaande dingen misschien onlangs gedaan?

Groet.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Dorsa,

De sms naar het buitenland wordt alleen gestuurd om FaceTime/iMessage te activeren. Dat gebeurt maar 1 keer.
Eenmaal geactiveerd is het gebruik van FaceTime (via wifi) en iMessage gratis.

In de volgende gevallen verstuurt de iPhone de activatie-sms mogelijk opnieuw:
  • Als je FaceTime uit- en weer aanzet in de instellingen van de iPhone.
  • Bij wisselen van simkaart. Meestal bij wisselen van simkaarten van verschillende mobiele providers.
  • Bij nummerportering van je tijdelijke naar je eigen 06-nummer.
  • Na een herstel van je iPhone met iTunes, of na het terugzetten van een reservekopie van je iPhone.
Iedere keer als je 1 van bovenstaande dingen doet kan de iPhone dat activatie-sms'je à 25 cent opnieuw sturen.
Heb je (één van) bovenstaande dingen misschien onlangs gedaan?

Groet.


Keurig geformuleerd FreshM.
Dat maar veel mensen het mogen lezen. Zou veel vragen voorkomen. 🆒
Badge +6
Iedereen bedankt voor jullie reacties.
@ Dorsa ben je zo geholpen met je vraag?
Tot mijn grote schok wordt me 146 euro in rekening gebracht voor een FaceTime gesprek in het buitenland.. terwijl ik Wifi had!! Het staat op MijnSimyo onder kosten 'ontvangen gesprekken buitenland'... Hoe kan dit??
Reputatie 7
Badge +9
Tot mijn grote schok wordt me 146 euro in rekening gebracht voor een FaceTime gesprek in het buitenland.. terwijl ik Wifi had!! Het staat op MijnSimyo onder kosten 'ontvangen gesprekken buitenland'... Hoe kan dit??

Dit heb je elders ook aangekaart. Het is niet nodig een vraag op meer dan 1 plaats te stellen! De FaceTime kosten vallen trouwens niet onder ontvangen gesprekken buitenland, want FaceTime maakt gebruik van het internet en niet van reguliere telefoonverbindingen. De "ontvangen gesprekken buitenland" slaan op alle telefoontjes die je ontvangen hebt van mensen die je gebeld hebben tijdens je verblijf in het buitenland. In tegenstelling tot NL, inkomende gesprekken in het buitenland worden altijd in rekening gebracht,  zie http://www.simyo.nl/tarieven/sim-only?tag=Buitenland%20tarieven
Mijn excuses, ik wist niet onder welk topic het beter paste. De kosten voor het gesprek staan echter onder ontvangen gesprekken en niet internet kosten terwijl ik 100% zeker weet dat het een facetime gesprek was. Kan ik dit op de een of andere manier bewijzen?
Reputatie 7
Badge +9
Als je op Mijn Simyo kijkt, is er dan geen specificatie te zien van de ontvangen gesprekken? Ik kan dit zelf niet checken want ik heb recentelijk geen gesprekken ontvangen in het buitenland.
Waarom weet je zeker dat het een FaceTime gesprek was, zoals eerder gezegd gebruikt FaceTime het internet (WiFi of mobiel internet) om verbinding te maken met de andere partij, net als bijvoorbeeld Skype. Het enige wat FaceTime via het reguliere telefoonnetwerk doet is eenmalig een activatie sms sturen naar een Apple server in de UK.
Dank voor je snelle reactie! De persoon die mij gebeld heeft kan dit terug zien in haar geschiedenis (recent calls) op Facetime. 
Reputatie 7
Badge +9
Dan blijft de vraag wat precies de "ontvangen gesprekken buitenland" zijn, want wat daar staat heeft m.i. niets met FaceTime te maken. Tijd voor een moderator (die jouw verbruiksgegevens kan inzien) om helderheid te verschaffen...
Reputatie 7
Badge +9

zoals eerder gezegd gebruikt FaceTime het internet (WiFi of mobiel internet) om verbinding te maken met de andere partij, net als bijvoorbeeld Skype. Het enige wat FaceTime via het reguliere telefoonnetwerk doet is eenmalig een activatie sms sturen naar een Apple server in de UK.


Yep. En daarom ben ik nu toch ook even benieuwd naar waar die kosten van suzanne.wink88 daadwerkelijk vandaan komen. Mobiel dataverbruik?
Uhm.....en nog even dit, vertrouw nooit blindelings op WiFi. 
Badge +6
Tot mijn grote schok wordt me 146 euro in rekening gebracht voor een FaceTime gesprek in het buitenland.. terwijl ik Wifi had!! Het staat op MijnSimyo onder kosten 'ontvangen gesprekken buitenland'... Hoe kan dit??

Hoi suzanne.wink88,

Ik zie dat je in dit topic ook een bericht hebt geplaatst waar mijn collega Charlene inmiddels op heeft geantwoord.

Ik wil je vragen eenzelfde bericht maar op één plek te plaatsen, zodat we het forum overzichtelijk kunnen houden en we zien alle berichten hoor :)

Ik wil je vragen verdere vragen en/of opmerkingen in eerder genoemd topic te plaatsen.

@Scotsman & de leon, dankjulliewel voor het meedenken! 🙂

Reageer