.

Beantwoord

Defecte oplaadpoort binnen 2 jaar , waarom toch geen garantie?

  • 19 January 2024
  • 9 reacties
  • 228 Bekeken

Wat valt mij dit even tegen van Simyo! Ik ben al sinds 2014 klant bij Simyo inclusief mijn beide kinderen.

Voor mijn dochter een nieuwe iPhone12 mini besteld bij Simyo. Supertevreden over het toestel. Alleen klaagde mijn dochter erover dat haar telefoon slecht oplaadde. Even met de kabel wiebelen hielp soms, maar dat is uiteraard niet zoals het hoort. Eerst maar een nieuwe kabel en oplader geprobeerd, maar zonder resultaat.
Vervolgens eens de garantievoorwaarden opgezocht (zie hieronder). De 2 jaar waren tenslotte nog niet verstreken. Om zeker te zijn dat ik niet voor verrassingen kwam te staan ze eerst een goed bekeken. Het toestel was normaal gebruikt, dus verwaarlozing of onvoorzichtigheid was hier niet het geval. In de voorwaarden staat ook als opmerking dat alleen op de batterij een garantietermijn geldt van 6 maanden. Wanneer het toestel wel opgeladen was, ging de telefoon prima een hele dag mee. Dat was het probleem niet, alleen de oplaadpoort moest worden gerepareerd.|
Uitgaande van een goede afloop heb ik het toestel met vertrouwen verzonden naar Simyo.

Echter ontvang ik vervolgens van de reparatiepartner Reconext een teleurstellend antwoord:

Reparatieomschrijving:
Foto's geen foto's beschikbaar
Diagnose Schade door onjuist gebruik
Garantie buiten garantie - Defect valt niet onder garantie (schade)
Reparatieactiviteit Toestel wordt omgeruild
Reparatiekosten €469,00 voor het toezenden van een nieuw toestel.

Uiteraard contact opgenomen met de klantenservice van Simyo. Reconext is namelijk niet direct bereikbaar voor de klanten van Simyo. Van de klantenservice krijg ik vervolgens te horen dat de oplaadpoort ook onder de garantietermijn van 6 maanden valt, aangezien die in contact staat met de batterij. Oftewel, hier kom ik niet verder. Tevens moet ik de onderzoekskosten betalen van €42,51 om het toestel (ongerepareerd) terug te krijgen.

Ik hoop dat ik hier nog een vervolg op kan schrijven met een succesvolle reparatie, maar heb er een hard hoofd in. Ik kan wel zeggen dat dit mij ontzettend tegenvalt van Simyo.
 

 

 

icon

Beste antwoord door Amy 23 January 2024, 16:22

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @B4rt,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. Het klopt inderdaad dat dit bij ons onder de garantie van 6 maanden valt, het spijt me dat we hierin niets voor je kunnen betekenen. Op de website van Apple kan ik ook niks terugvinden over een garantie hierop. Wel wordt er aangegeven dat je eventueel contact kan opnemen met Apple support. Wellicht kunnen zij hierin nog iets betekenen. Ook vond ik deze pagina op hun website waar je mogelijk de oplossing kunt vinden. 

Wat betreft de onderzoekskosten hebben wij helaas geen invloed op. Dit zijn kosten die reconext in rekening brengt. Wellicht dat je dit met hen kan bespreken, ik zal je in een privébericht een e-mailadres sturen zodat je dit aan hen kan voorleggen. 

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Amy

Heeft u voor mij dan ook de garantievoorwaarden waarin dat wordt bepaald (ook vindbaar voor iedere consument?
In de voorwaarden die ik bij de aankoop heb ontvangen, staat niks over toestelgarantie voorwaarden genoemd en op jullie website kan ik alleen de pagina vinden waarvan ik de bovenstaande screenshot heb gemaakt. (https://www.simyo.nl/klantenservice/reparatie-en-garantie)

Het mail adres wat je mij hebt gegeven om te vragen om uit coulance geen onderzoekskosten te hoeven te betalen, werkt niet.
Tevens ben ik van mening dat ik bij jullie een dienst af heb genomen (de aankoop van de telefoon) niet bij jullie reparatiepartner Reconect. En dat ik binnen de garantieperiode het toestel heb toegestuurd ter reparatie welke niet wordt uitgesloten door jullie garantievoorwaarden.

Ik denk dat het tijd is, om mijn rechtsbijstandsverzekering of de geschillencommissie hierover te gaan benaderen.

Zoals ook in deze youtube-video te zien is, is de batterij wel degelijk iets anders dan de oplaadpoort.



 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @B4rt,

Bedankt voor je reactie. De algemene voorwaarden die wij hebben is inderdaad naar je verstuurd. Verder zijn de garantievoorwaarden te vinden op onze website door middel van de pagina die je eerder zelf hebt gedeeld in dit topic. 

Wel begrijp ik uiteraard je frustratie en ben ik hier intern mee aan de slag gegaan. Wij zullen daarom contact opnemen met de reparateur en er alles aan doen om dit zo goed mogelijk op te lossen. 

Zodra ik een terugkoppeling hierover krijg zal ik je dat in ons privégesprek laten weten.

Alvast bedankt voor je geduld en excuses voor het ongemak.

Groetjes,
Amy

Bij de mail “Jouw Simyo telefoonbestelling” waren de volgende documenten meegestuurd:
Actievoorwaarden en -tarieven.pdf
Titel: Actievoorwaarden en -tarieven Sim Only
Betreft de voorwaarden betreffende de actie / internetbundels / bel en sms-bundels

Algemene_Kredietvoorwaarden_nov-21.pdf
Titel: Algemene Krediet Voorwaarden
Betreft de voorwaarden gerelateerd aan het krediet

algemene_voorwaarden.pdf
Titel: Algemene Voorwaarden voor mobiele telecommunicatiediensten
Betreft de voorwaarden voor de mobiele telecommunicatiediensten, niet de aankoop van een fysiek product.

Contractsamenvatting.pdf
Titel: Contractsamenvatting Sim Only mobiel abonnement
Betreft een overzicht van het contract

tarieven_abonnementen.pdf
Titel: Tarieven voor Simyo abonnementen
Betreft een overzicht van alle tarieven betreffende de mobiele communicatiediensten.

Een document met de toestel-garantievoorwaarden is niet gestuurd. De garantievoorwaarden (zie screenshot) stonden (en staan nog steeds) summier op de website, waarin een defecte oplaadpoort niet wordt uitgesloten van de 2 jaar garantieperiode.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @B4rt,

Mijn excuses, ik had iets verkeerd begrepen van een andere afdeling. De algemene voorwaarden worden inderdaad verstuurd. De garantievoorwaarden die wij hebben staan, zoals eerder aangegeven, op deze pagina

Bedankt voor de toelichting. Zodra ik een terugkoppeling krijg zal ik dat met je delen. 

Groetjes,
Amy

Is er al een terugkoppeling?

 

Met vriendelijke groet,

Bart

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @B4rt,

Bedankt voor je reactie. Zojuist heb ik een terugkoppeling ontvangen. Ik heb dit even met je gedeeld in een privébericht. 

Groetjes, 
Amy

Hoi Amy,

Bedankt voor je update. Jammer dat het niet in de garantie valt vanwege "duidelijke gebruikerssporen".
Ik kan wel zeggen dat ik meermaals (eerder) gevraagd heb om de volledige informatie over wat reconext had vastgesteld. Nu ik lees dat er "duidelijke gebruikerssporen te zien zijn" weet ik eerlijk gezegd nog niet wat dat wil zeggen. De telefoon heeft altijd in een hoesje gezeten mét screenprotector en is bij mijn weten niet beschadigd.
Er is geen toelichting gegeven welke gebruikerssporen er zijn vastgesteld. Zijn er krassen te zien, is het scherm gebarsten, zit de usb-connector helemaal los door lomp gebruik?

Enfin, die communicatie zou een heel stuk verbeterd kunnen worden indien direct (of desnoods indirect) contact met reconext mogelijk zou zijn betreffende een reparatieonderzoek.

In ieder geval bedankt voor het vergoeden van de onderzoekskosten. Het bedrag is door mij betaald. Ik zie het bedrag en de telefoon tegemoet.


Met vriendelijke groet,

Bart

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @B4rt,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier graag meer duidelijkheid over wilt. Tot nu toe is dit de enigste verklaring die wij hebben gekregen vanuit Reconext. Zojuist heb ik gevraagd of er intern geregeld kan worden dat wij een uitgebreider verslag krijgen van wat hun verstaan onder '’duidelijke gebruikerssporen'’ bij jouw telefoon. 

Zodra ik hier een update over krijg zal ik je een terugkoppeling geven hierover. 

Groetjes,
Amy

Reageer