.

Beantwoord

Buiten bundel na IOS update, hoe kan dit?

  • 25 January 2015
  • 4 reacties
  • 672 Bekeken

Badge
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb vanmiddag mijn iPhone aangesloten aan mijn laptop en iTunes vroeg bij het opstarten of ik het nieuwe besturingssysteem wilde downloaden.

Twee uur later was de download klaar en ontving ik tot mijn schrik een sms van Simyo dat ik 100% van mijn databundel had verbruikt. Ik vond dit heel raar aangezien ik niks op mijn mobiel had gedaan. Blijkbaar is de update niet uitgevoerd via mijn WIFI netwerk.

Kunt u aangeven waar dit precies door wordt veroorzaakt?

Ik vermoed dat mij nu totaal onverwacht een gepeperde rekening te wachten staat en hoop dat wij hierover een compromis kunnen sluiten.

Met vriendelijke groet,

Sander Zijlstra
icon

Beste antwoord door Ruud 26 January 2015, 17:34

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als de iPhone is aangesloten op een computer dan gaat normaal gesproken het downloaden van een iOS update via de aktieve internetverbinding van de computer. Als deze verbonden is met een werkend WiFi netwerk dan gaat dit via die route. Het enige wat ik me kan bedenken dat in dit geval is gebeurd, is dat op de iPhone de Personal Hotspot functie aan stond, en dat de laptop op dat moment via de 3G/4G verbinding van de iPhone de update heeft binnengehaald. 

Maar misschien heeft iemand anders wel een andere theorie.

Weet je zeker dat je de download niet in gang hebt gezet op de iPhone? Een iOS update kun je namelijk ook ophalen met de iPhone zelf als er geen verbinding is met een computer. Als de iPhone op dat moment geen toegang heeft tot het WiFi netwerk, of als tijdens de twee uur van de download de WiFi verbinding even wegvalt, dan schakelt hij over op 3G/4G, met alle gevolgen van dien...
Badge
Dank voor je reactie.

Ik weet 100% zeker dat ik de download niet in gang heb gezet via m'n IPhone.

Ben benieuwd naar de reactie van Simyo, ik zie dat mijn rekening nu al oploopt tot boven de € 100,- (terwijl nog niet alles is bijgewerkt).
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben bang dat het enige wat Simyo kan doen is bevestigen dat er een hoeveelheid MBs zijn verbruikt en de tijdstippen van de downloads.

De vraag waarom de update door iTunes via het mobiele internet is opgehaald (er van uitgaand dat dat gebeurd is) en niet via WiFi, is iets waar je op een Apple of iPhone forum misschien naar zou kunnen vragen. Ik heb eens bij de instellingen van mijn iTunes (OSX versie) gekeken, maar ik heb nergens een optie kunnen vinden waarmee je kan kiezen tussen iOS updates via WiFi/ethernet of via 3G/4G. Updaten via 3G/4G kan dus alleen met de iPhone.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi SanderZ,

Welkom op ons forum.

Wat vervelend dat jouw toestel is overgeschakeld op het KPN netwerk tijdens het updaten. Zoals hier al wordt aangegeven kan ik alleen maar zien dat de MB's verbruikt zijn. Niet waaraan en hoe het komt. Wel is het van iPhones bekend dat ze in de slaapstand soms automatisch wifi uitschakelen. Een tip voor de volgende keer, schakel je dataverbinding via het netwerk uit. En ga dan pas aan de update beginnen. Hier kun je nog meer tips vinden om je data verbruik binnen de perken te houden:)

Ik zie aan je gegevens dat het bedrag niet hoger is geworden. En dat je zojuist contact hebt gehad met onze klantenservice. Zij hebben je al geholpen zie ik.;)

Heb je al op een een Apple forum gekeken of dit vaker voorkomt?

@Scotsman, Dank voor je hulp!

Reageer