.

Apple iPhone: Simlockvrij is niet altijd Simlockvrij

  • 3 September 2013
  • 4 reacties
  • 6785 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Een zogenaamd simlockvrije iPhone kan soms een simlock blokkade "oplopen" door het eerste netwerk waar deze aan wordt gekoppeld, althans dat is de strekking van een recent artikel van Ken's Tech Tips, te vinden hier.

Net als in Nederland kun je hier in de UK een nieuwe iPhone kopen bij Apple zelf maar ook bij diverse onhafhankelijke winkels en providers, en alleen in het eerste geval is de iPhone echt simlockvrij ("SIM-Free"). Koop je hem ergens anders dan wordt er een simlock aangebracht zodra je hem voor het eerst gebruikt, zelfs wanneer het apparaat als "Sim-Free iPhone" is gekocht. Hier moet je dus op letten als je zo'n iPhone voor het eerst aan zet, er zijn zelfs gevallen bekend dat een dergelijke nieuwe iPhone zich vastgeketend heeft aan een buitenlands netwerk omdat de eigenaar het ding in het buitenland voor het eerst aanzette.

Het opheffen van een simlock kan alleen geschieden door het netwerk waar de iPhone aan vast geketend is, maar volgens het artikel zijn niet alle UK providers in staat of bereid om dit te doen. Het artikel besluit dan ook met de aanbeveling om een simlockvrije iPhone bij Apple zelf te kopen, dat voorkomt een boel gedoe later.

Ik ben benieuwd of dit probleem ook in Nederland bekend is. Misschien heeft de schrijver van het stuk een paar aandeeltjes in Apple...

4 reacties

Badge +6
Hahah juist ik ben inderdaad ook wel erg benieuwd of de schrijver niet stiekem ergens wat banden heeft met Apple inderdaad ;)

Wel een bijzondere gang van zaken als dit echt het geval is, je zou denken dat een onafhankelijke winkel bijvoorbeeld eenzelfde simlockvrije iPhone verkoopt als Apple zelf.. 😕
Badge
Ik heb hier nooit eerder van gehoord.
Mijn ervaring (iPhone 4). Op het moment van kopen destijds (2010) werden de iPhones alleen nog via T-Mobile op het netwerk geleverd en zat er dus een simlock van T-Mobile op.
Ik kocht echter mijn telefoon via een webwinkel die adverteerde met simlock vrij (icm T-Mobile abo) en inderdaad, mijne was simlock vrij vanaf het begin. Toen ik na een jaar de Simyo sim er in deed liep alles meteen als een trein!

Overigens is er in de loop van 2011 meen ik diverse handleidingen op internet gezet om je simlock van je iPhone te halen, omdat vanaf toen iPhones altijd simlock vrij zouden zijn, ook bij aanschaf van een abo bij een provider. En ik heb (in Nederland) nog nooit iemand gehoord die een simlock had vanaf toen.

Geen idee of de situatie in de UK anders is...
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet het verder ook niet, ik vond het wel een beetje raar verhaal hoewel die site doorgaans zeer nuttige en goed onderbouwde artikelen publiceert. Afijn, mijn iPhone heb ik bij de AppleStore UK gekocht, dus absoluut geen simlockproblemen hier. Stel je voor, dat ik na aankomst op Schiphol mijn Simyo sim in het ding duw, en dat de iPhone vanaf dat moment voor eeuwig aan Simyo vastgeketend is - ik moet er niet aan denken....! :D
Badge +6
Stel je voor, dat ik na aankomst op Schiphol mijn Simyo sim in het ding duw, en dat de iPhone vanaf dat moment voor eeuwig aan Simyo vastgeketend is - ik moet er niet aan denken....! :D

Dat zou toch juist fantastisch zijn?! 😉 😛

Reageer