.

Beantwoord

Waarom krijg ik een waarschuwing dat ik internet verbruik, terwijl ik verbonden ben met de wifi?

  • 12 September 2016
  • 13 reacties
  • 643 Bekeken

Hoe kan het dat ik de melding krijg je verbruikt internet en dat kost 15 ct per MB ik gebruik helemaal geen internet, of alleen thuis van mijn eigen wifi of op camping Hotspot of op wifi bij familie.
icon

Beste antwoord door Ilias 13 September 2016, 11:31

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Je gebruikt wel degelijk mobiel internet want de door jou genoemde verbindingen via WiFi zijn geen van alle betrouwbaar. Als je geen internetbundel hebt dan betaal je inderdaad 15 cent per MB. Voorkom mobiel internet verbruik door de mobiel internet optie uit te zetten op Mijn Simyo.
Vind ik vreemd hoor, thuis is beveiligd en bij mijn familie ook, dus met andere woorden als je via een hotspot een verbinding maakt zijn er kosten aan verbonden.
Maar wanneer ik op mijn tablet dezelfde verbindingen gebruik zijn er geen kosten. en daar heb ik helemaal geen abonnement of een prepaid kaart en via de pc ook niet.
Hoe kan het dan dat er met mijn telefoon met dezelfde verbinden wel kosten zijn bij gratis Wifi?

Dit kan toch niet.
Reputatie 7
Badge +9
Een tablet kan niet bellen en een pc ook niet want daar zit geen simkaart in, dus die gaan niet over op mobiel internet als de WiFi verbinding te wensen over laat (signaal valt weg, interferentie door een ander apparaat o.i.d.) Een moderne smartphone merkt meteen als de WiFi verbinding stokt, en aarzelt niet om over te schakelen op mobiel internet. En dan maak je kosten, tenzij je mobiel internet hebt uitgezet zoals boven aangegeven. Naast de schakelaar op Mijn Simyo kun je ook dataverkeer uitzetten op je smartphone, maar de eerste methode biedt de meeste garantie dat er geen mobiele datakosten zullen zijn.
Reputatie 3
Badge +5
Hoi snieksma,

Welkom op 't Simyo Forum!

Wat vervelend dat er onduidelijkheid bestaat over de verbinding met de wifi en de correlatie tussen deze met de mobiele gegevens.

Scotsman heeft terecht aangegeven dat het mogelijk kan zijn dat de wifi een slechter signaal heeft op een gegeven moment, compleet wegvalt of erg langzaam is, waardoor jouw toestel overschakelt naar de mobiele gegevens. Als je geen bundel hebt, zul je dan inderdaad kosten maken. Dat is bij jou ook het geval geweest.

Op 11-9-2016 14:45:28 heeft er een verbruik plaatsgevonden van 9,66 MB en dat bedraagt € 1,45. Op 12-9-2016 20:34:28 heeft er een verbruik plaatsgevonden van 1,18 MB en dat bedraagt € 0,18. Ik raad je dus inderdaad aan om de mobiele gegevens uit te schakelen en het liefst ook de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen. Dan bescherm je jezelf van deze kosten.

Is het zo duidelijk, snieksma? Bij vragen kun je ons altijd even een gil geven! De Simyo Superhelden zullen hier dan mee aan de slag gaan.

Enorm bedankt voor je hulp, Scotsman!

Groetjes,
Ilias
Vind het toch dat dit niet mag kunnen, ik betaal op de camping voor Wifi,en niet goedkoop en dan stuur je een whatsapp berichtje, en dan blijkt weer dat er toch kosten zijn.
Wanneer ik geen wifi daar neem kom ik helemaal niet op het internet, hoe kan dan dat bij een slecht signaal het toestel overschakeld naar mobiele gegevens? Er was niet eens een slecht signaal.

Het zal wel zijn zo , dus je betaalt gewoon 2x 1 x voor de wifi en dan de 2de x komt symyo ook nog maar eens.

Het gaat niet om die paar centen.
Heeft deels met de eigen instellingen te maken. Als u de data verbinding aan heb staan terwijl u op wifi zit dan kan dat gebeuren zoals eerder omschreven. Daar heeft een provider zoals Simyo geen invloed op.
Reputatie 7
Badge +9
Mijn ervaring is dat op een openbare locatie zoals restaurants en cafés er best wel een sterk WiFi signaal kan zijn, maar dat je internetverbinding (lees: internetsnelheid) toch erg slecht is, doordat er gewoon te veel mensen tegelijk van het WiFi netwerk gebruik willen maken. De internetcapaciteit van het WiFi punt is dan te krap. Als iedereen op de camping tegelijk gaat internetten dan heb je dus een probleem. Een smartphone monitort constant de kwaliteit van de dataverbinding, en als die te slecht is voor wat je op dat moment aan het doen bent (videos bekijken of zo) wordt overgeschakeld op de GSM dataverbinding via KPN/Simyo (als je dat tenminste niet hebt geblokkeerd zoals eerder aangegeven).

Het valt me op dat veel gelegenheden met "gratis WiFi" adverteren, maar dat de snelheid vaak erg teleurstellend blijkt te zijn. Daarom zet ik in die gevallen de WiFi maar weer uit op mijn iPhone en ga over op 3G of, als dat er is, op 4G.

Omdat WiFi op je camping niet gratis is, zou ik gaan klagen bij de baas van de camping over de kwaliteit van de WiFi.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Sniekma,

Ik snap je punt goed! Je hebt immers betaald voor wifi op de camping, dus dan is het heel vervelend als blijkt dat je toestel gebruikt maakte van mobiele data. Zoals Ilias aangaf, is het handig om je internetoptie uit te zetten via Mijn Simyo. Zo weet je 100% zeker dat je toestel niet over zal schakelen naar mobiele data. Het feit dat je toestel overschakelt naar mobiele data is overigens een functie die wij helaas niet kunnen beïnvloeden. Dat ligt helemaal bij je telefoon. Tegenwoordig is dat iets dat smartphones vanzelf doen. Ik raad je daarom aan om je instellingen nog even door te spitten. Wellicht staat er een optie aan die deze omschakeling faciliteert. Zo hebben Apple telefoons een functie die 'wifi assistentie' heet. Als deze knop aan staat, dan betekent dit dat het toestel automatisch het sterkste signaal uitzoekt: of dat nou een wifi signaal is, of een 3G signaal maakt dan niet zoveel uit. Door dergelijke functies kan het soms gebeuren dat een toestel gemakkelijk die omschakeling maakt.

Is het zo wat duidelijker? 🙂

@ Raytje: Dankjewel voor je reactie!
@ Scotsman: Klopt! Wifi op openbare plekken kan zeer tegenvallen qua snelheid omdat er een heleboel mensen op surfen. Jammer maar waar!

Groetjes,
Jihane
Bedankt voor de info/

Met vriendelijke groet.

Sniekma
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Sniekma,

Heel graag gedaan! 🙂 Laat je het weten als je in de toekomst nog ergens tegenaan loopt?

Groetjes,
Jihane
Goedemiddag,

Toch ben ik het niet met u eens, gisteren 29 sept zet ik thuis de telefoon aan om een whatsapp berichtje te sturen.

Thuis heb ik glasvezel, dus hier is geen sprake van een slecht signaal, roaming staat uit en toch weer 5154 kb verbruikt voor 0.75 .
Dit heb ik eerder nooit gehad als de laatste tijd, dus dit is niet hoe het zich hoort, heb een andere simkaart eens gebruikt van Aldi onder mijn vakantie vorig jaar, en deze kosten heb ik niet gehad, alleen de belkosten maar geen internet kosten hoewel ik die ook gebruikte.
Thuis heb ik de telefoon vaak aan nooit dit soort dingen gehad als de laatste tijd.

Sorry , verklaar me dan eens dat het eerst nooit geweest is en nu wel.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Sniekma,

Dank voor je uitgebreide bericht! Ik snap goed wat je bedoelt, maar ik ben toch bang dat het verbruik echt is geregistreerd. Ik zie dat je tussen 27 en 30 september regelmatig de optie voor 'Internet op je mobiel in Nederland' uit,- en aan hebt gezet. Ik kan je garanderen dat als je die optie uit zet, je geen internetverbruik meer zult hebben. Als deze optie echter aan staat, dan is je aansluiting receptief voor het verbruik van data.

Ik raad je aan om het volgende artikel te lezen. Je vindt hier allerlei tips om je internetinstellingen op je telefoon ook te optimaliseren, zodat er geen ongewenst dataverbruik plaatsvindt. Dit is vooral relevant als je ervoor kiest om de 'Internet op je mobiel in Nederland'-optie aan te laten staan, als je toch af en toe wilt kunnen internetten via mobiele data.

Ook kun je https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/ lezen om erachter te komen waar je data dan aan verbruikt wordt. Vanwege privacy-overwegingen kunnen wij niet inzien welke apps jouw data verbruiken, maar dat kun jij wel!

Laat je 't me weten als je nog andere vragen hebt?

Groetjes,
Jihane

Reageer