.

Beantwoord

Waarom is er zoveel internetverbruik in zo'n korte tijd?

  • 17 December 2017
  • 14 reacties
  • 215 Bekeken

Beste mensen op het forum!

Gisteren (16 december) is mijn internetverbruik enorm omhoog geschoten. Ik heb in zeer korte tijd 554 mb verbruikt, en het is mij een totaal raadsel waaraan. Ik heb een iPhone 4s, die geen updates meer ontvangt, waarop ik af en toe eens wat de browser gebruik, whatsapp en instagram. Facebook doe ik niet, filmpjes kijk ik wel op de computer.





Aan de plaatjes te zien is het in zeer korte tijd in een keer raak, en ik snap er helemaal niets van. Omdat mijn apparaat niet meer de nieuwste is werkt wi-fi niet helemaal naar behoren (hij maakt niet altijd contact gek genoeg), maar heb tot nu toe het internet goed weten te gebruiken (ben slechts enkele keren over de datalimiet gegaan), tot nu. In een halve dag tijd zit ik met 44 euro extra opgescheept. Toen ik het smsje kreeg dat ik aan 80% zat schrok ik daar van, maar dacht ik: oke, dan moet ik heel rustig aan gaan doen. Een half uur later kreeg ik het tweede smsje dat mijn bundel op was. Dat kan toch niet zomaar? De laatste updates die de appstore heeft gedaan zijn van 13 december.

Is hier een oplossing voor? Ik ben nu bang dat als mijn wifi niet goed functioneert er per dag data wordt opgemaakt waar ik geen controle over heb, en dat veel geld gaat kosten!

Groeten,
Robbert
icon

Beste antwoord door Niels 18 December 2017, 16:17

Bekijk originele reactie

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi Robbert,

Wat vervelend dat je ineens met kosten zit.

Je had bij de waarschuwings-sms beter een bundel kunnen aanschaffen.

Simyo kan niet zien waaraan je verbruik is opgegaan, in je toestel moet je dat zelf kunnen nagaan.

Een paar tips:

Installeer een app die je mobiel internet blokkeert bij het bereiken van een door jou ingesteld maximum
Zet je mobiel internet uit als je het niet gebruikt
Zet Wi-Fi assistentie uit
Zorg dat updates alleen via Wi-Fi lopen

Een moderator zal verder reageren.
Hoi RobbertJ.

Werkt de WiFi verbinding thuis en op andere locaties slecht?
Bedankt voor de reacties (en dat op een zondag),

Ik had inderdaad een bundel aan kunnen schaffen, toch is mijn datagebruik zo minimaal, dat ik dacht dat niet nodig te hebben. Voor die paar mb's die ik eventueel over de limiet zou gaan gebruiken, zou het zonde zijn een hele bundel te kopen, zo dacht ik. Het probleem zit em in de grote hoeveelheid mb's die in 1 dag gebruikt zijn, terwijl ik geen iOS updates meer krijg, en de updates voor apps gemiddeld nog geen 100 mb zijn. Daarbij is de laatste update nog vóór de registratie van al die mb's die je hierboven ziet, namelijk 13 december. Wifi-assistentie heeft de 4s niet, althans ik kan nergens de optie uitzetten zoals ik dat zie in tutorials op het internet. Ik kan ècht niet verklaren waar die data naartoe is gegaan.

Het wifi-probleem dat ik heb is er echt een van het toestel, de ontvangst is erg mager, maar net genoeg om thuis van te profiteren, buitenshuis doe ik amper iets met internet, hooguit iets opzoeken of instagram in de trein, dat haal ik wel binnen mijn bundel.
Hoi RobbertJ.

Heb je: https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/ al gelezen? Het is niet meer dan logisch dat je wilt weten waar het aan op is gegaan. Maar je geeft het zelf al aan, het is een ouder toestel. Om alles draaiende te houden is de techniek al weer veel verder dan waartoe jouw telefoon is uitgerust, herkenbaar, ook voor mijn toestel.
Reputatie 7
Badge +9
Misschien heb je hier ook wat aan:

https://www.appletips.nl/ios-mobiele-dataverbruik/
Bedankt! Ik heb die artikelen beiden ook eens doorgenomen.

Toch knaagt het enorm aangezien ik de adviezen van die artikelen al ter harte genomen heb. Updates doe ik nooit automatisch, en wel om deze reden, en verder geen andere apps gedownload of uberhaubt gestreamd of filmpjes geladen. Vraag me dan echt af waarom er nu ineens zoveel data gebruikt werd...
Installeer eens my datamanager. Het moet echt gevonden worden via je telefoon, mocht het weer gebeuren heb je een extra hulpmiddel. Ik vrees echt dat het probleem zit in jouw toestel en de verdere ontwikkelde techniek.

Om een klein voorbeeld te geven. De standaard YouTube app op mijn s3 neo geeft netwerkproblemen, geüpdatet werkt het als een trein.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Robbert,

Welkom op het Simyo Forum :)

Wat onhandig dat er zoveel data in zo'n korte tijd is verbruikt! Ik begrijp dat je hier van schrikt, zeker als je al veel maatregelen neemt om hoge kosten te voorkomen.

Je geeft aan dat je de waarschuwingssms'jes wel ontvangen hebt. Het is na het berichtje van 100% verbruik verstandig om een extra internetbundel aan te schaffen en je verbruik nog beter in de gaten te houden. Vooral als de wifi-verbinding niet goed werkt op je toestel. Ik kan niet zien waar de data precies aan is verbruikt, dit is wel terug te vinden in je toestel. Er zijn in replies op dit topic al een aantal tips gegeven. Ik wil daar het volgende Simyo blog aan toevoegen. Kan je daarmee zien door welke applicaties je bundel op is gegaan? Met deze kennis zal een situatie als deze een stuk minder snel voor komen :)

Ik heb je in ieder geval een bundel van 1000 MB gegeven. dit gratis extraatje kan je activeren via Mijn Simyo. Zo kom je aankomende maand door zonder nog meer onverwachte kosten.

Bedankt voor alle hulp en tips, franswon en Friesian!

Groetjes,
Niels
Dat is heel fijn bedankt! Betekent dat dat de teveel gebruikte mb's binnen die bundel vallen en daarmee de kosten ook verdwijnen, of is die schade al gedaan?

het bijgehouden gebruik per app in het toestel zelf was al over een hele lange periode (ergens 2016), dus hier ben ik helaas niet wijzer uit kunnen worden...Ik heb het opnieuw ingesteld zodat het vanaf die dag ging tellen, dat houd ik nu goed in de gaten. De app die veel mensen aanraden kan ik helaas niet downloaden omdat mijn iOS niet meer recent genoeg is, dan weigert de download ook automatisch (erg irritant van Apple). Er zijn waarschijnlijk wel alternatieven!

Bedankt ook franswon en Friesian!
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Robbert,


Niels schrijft niet dat het met terugwerkende kracht is. De schade is al aangericht. Wel kan je nu weer internetten zonder extra kosten te maken.
Reputatie 5
Badge +9
Hoi RobbertJ,

Mooi dat je het nu bijhoudt. Hierdoor zal je minder snel extra kosten krijgen. Om je tegemoet te komen voor deze ene keer heb ik je een coulance gegeven zodat je met een schone lei begint.
Ik heb de extra kosten voor je verrekend met een extra bundel. Dit zal je terug kunnen zien op je factuur. Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar

@franswon bedankt voor je hulp!
Ah geweldig! Bedankt! Ik zie het nog niet veranderd op de factuurpagina van mijn.simyo.nl maar ik vermoed dat dat wel goed komt!

Installeer eens my datamanager. Het moet echt gevonden worden via je telefoon, mocht het weer gebeuren heb je een extra hulpmiddel. Ik vrees echt dat het probleem zit in jouw toestel en de verdere ontwikkelde techniek.

Om een klein voorbeeld te geven. De standaard YouTube app op mijn s3 neo geeft netwerkproblemen, geüpdatet werkt het als een trein.

Dat is wel apart, dus bij het niet updaten van de youtube-app verstoort die je verbinding?
Vindt ik ook maar het is/was (is nog steeds?) echt zo.
Zonder update netwerkproblemen, geüpdatet werkt als trein, terug naar standaard versie app weer problemen.

Raar maar waar, raar en waar.
Reputatie 6
Badge +5
Hi RobbertJ,

De vergoeding van de kosten moet zeker goed komen! Je zal dit in ieder geval terug zien op de aankomende factuur.

Inderdaad vreemd dat een applicatie voor deze problemen kan zorgen. Gelukkig heeft Friesian deze informatie 🙂 Bedankt!

Groetjes,
Niels

Reageer