Skip to main content
Ik ben al jaren een trouwe klant van simyo prepaid en altijd tevreden geweest met het aanbod en ook dat ik netjes met email's en sms'jes op de hoogte werd gehouden. Vandaag zou mijn maandelijkse prepaid bundel verlopen en dan zit ik elke maand net aan de limiet van wat ik kan gebruiken, geregeld zelfs dik eronder. Gisteren rond 17.30 kreeg ik zowel een email als sms dat ik minimaal voor 50% mijn bundel had verbruikt wat ik zo ongeveer elke maand krijg rond deze tijd. Maar later op de avond om 22.30 krijg ik een email dat ik onder de 2 euro beltegoed ben gekomen. Normaal krijg ik dat ook via sms maar deze keer dus niet. Vanochtend zie ik tot mijn grote schok dat ik de hele avond bedragen zou hebben verbruikt, wat zeer vreemd is aangezien ik ziek op de bank netflix lag te kijken en dus gewoon mijn eigen huis wifi gebruikte op mijn mobiel. Mijn internet kan ook niet uitgevallen zijn anders was mijn netflix gaan haperen of uitgevallen. Dus hoe is het mogelijk dat ik nu een rekening 63,50 heb voor meerdere keren 60001 kB verbruik terwijl ik 100% mijn eigen huis wifi gebruikte?! Pas vanochtend kreeg ik om half 11 een sms dat ik mijn hele internet bundel had verbruikt en onder de 2 euro beltegoed was gekomen. Heel vlot van simyo vooral omdat mijn laatste hoge verbruik om 22.00 die vorige avond was. Wat kan ik hier nu verder mee doen, en welke stappen kan ik ondernemen? Want dit klopt totaal niet dat ik ineens zoveel verbruikt zou hebben. Ben nu ook aan het kijken bij andere providers om over te stappen want mijn vertrouwen in simyo is totaal weg!!
Hoi,



Ten eerste welkom op het forum. :)



Ik zal proberen het één en ander te verduidelijken. Om te beginnen zijn de geregistreerde MB's daadwerkelijk verbruikt. Hoe dat kan is heel simpel uit te leggen. Je zegt dat je 100% op wifi zat want je Netflix had geen last van haperingen of uitval. Ik neem aan dat je niet op je telefoon zat te kijken. Je telefoon kan dus wel last hebben gehad van verlies of haperige Wifi verbinding. Omdat je data verbinding aan stond (moet wel zo zijn) schakelt je telefoon over naar je Data verbinding want dat is dan op dat moment de sterkste verbinding. Het probleem moet in dit geval niet bij de provider maar de instellingen van je telefoon gevonden worden.



Het meeste handige om te doen is dus je Data verbinding uit zetten als je op Wifi zit. Daarmee voorkom je dus al vrij grote en mogelijke onbedoelde data stromingen op je Simyo aansluiting.



Het is vervelend om te benoemen maar veel mensen denken veilig te zijn zodra zij op Wifi zitten, maar dat is helemaal niet zo. Zelfs als het lijkt dat je vol Wifi bereik heb kan het toch mogelijk zijn dat er geen verbinding is.
Hallo Raytje,



Bedankt voor je antwoord maar ik heb zowel mijn slimme netwerkwissel uitstaan (standaard) en zet altijd mijn 3GB/data verbinding uit als ik thuis ben omdat ik me ervan bewust ben dan internet soms kan haperen en ik daardoor overschakel op 3GB. Dus nogmaals het is onmogelijk dat ik dit gisteren verbruikt heb. Vooral omdat de aangegeven verbruik pieken elke keer rond de 60001 kB is wat zou moeten beteken dat ik op iets zou moeten zitten wat zwaar internet verbruikt. Mijn tv in combinatie met netflix is heel gevoelig (tot irritant aan toe) dus zodra er maar een hapering, storing of slechtere internet verbinding is loopt mijn netflix vast of word de verbinding verbroken dus dan had ik het ook echt moeten merken als er iets niet helemaal lekker liep met mijn wifi. Hierbij een overzicht van mijn verbruik gisterenavond.



21:44 Internet gebruik 52834 kB af - € 7,74

21:11 Internet gebruik 60001 kB af - € 8,79

19:47 Internet gebruik 60001 kB af - € 8,79

19:42 Internet gebruik 60001 kB af - € 8,79

18:38 Internet gebruik 60002 kB af - € 8,79

17:39 Internet gebruik 60002 kB af - € 8,79

17:33 Internet gebruik 60001 kB af - € 8,79

14:19 Internet gebruik 22314 kB af - € 3,27
Ik heb in aanvulling op Raytje's reactie een mogelijke verklaring. Als je Netflix zit te kijken via WiFi in HD of Ultra-HD kwaliteit dan verbruik je al gauw 5 Mb per seconde of meer, en dan is het denkbaar (afhankelijk van de beschikbare WiFi bandbreedte bij jou thuis) dat er weinig of geen capaciteit overblijft voor andere WiFi apparaten zoals een smartphone. Zeker als er nog meer mensen bij jou thuis druk aan het internetten zijn. Een smartphone schakelt dan makkelijk over op de mobiele dataverbinding. Dat dataverbruik gaat dan ten koste van je databundel bij Simyo.



Het komt eigenlijk nooit voor dat de provider verantwoordelijk is voor het dataverbruik van zijn klanten, de boosdoener is altijd de smartphone. Ik ben net als Raytje bang dat het verbruik inderdaad terecht is geregistreerd.
Hallo Scotsman



Nogmaals mijn slimme netwerkwissel uitstaan (standaard) en zet altijd mijn 3GB/data verbinding als ik thuis ben dus dan zou ik niet over kunnen schakelen op de mobiele dataverbinding 🙂 Ik heb die bewust uit staan als ik thuis ben juist omdat ik heel goed weet dat dit anders zou kunnen gebeuren! En als je goed mijn verbruiksoverzicht bekijkt zie je bv dat ik 19.42 een hoog verbruik had van 60001 KB en om 19.47 weer. Zo'n hoog verbruik kun je onmogelijk in 5 min tijd hebben als alleen je dataverbinding aangaat zonder dat je verder een zwaar programma gebruikt op je mobiel. Ik verbruik normaal tussen de 30 en 60 MB via mijn prepaid bundel per maand maar nu heb ik dus 521 MB verbruikt waarvan dik 450 MB in een paar uur tijd gisterenavond.
Persoonlijk kan ik je vertellen dat het wel kan. Ik was laatst een middag op een locatie waar ik op mijn 4G verbinding zat. Terwijl het apparaat in m'n broekzak zat snoepte Twitter ruim 350 MB's van m'n bundel af. Bleek dat dit de enige app was waarvan ik was vergeten om het data verbruik te beperken. Dus in een korte tijd zoveel verbruiken kan zeer zeker wel. Het syncen kost ook veel MB's om maar wat te noemen.



Die tijden die je in je overzicht zien staan zijn overigens de tijden dat de bewuste sessie afgerond was. Dan pas worde de balans opgemaakt en krijgt Simyo deze gegevens van KPN. Om deze reden duurt het soms ook 3 uur alvorens je Bundel standen zijn bijgewerkt. Het kan dus ook zijn dat deze al was begonnen voor je thuis kwam. En de reden dat je blokjes van ongeveer 60001 KB ziet is omdat Simyo het niet als 1 kan tonen. Eigenlijk moet je al die blokjes van 60001 KB als 1 zien.
Bedankt voor je uitleg hoe het werkt met de bundel standen, had me er zelf vandaag ook al in verdiept omdat ik me er verder nooit mee bezig hield hoe zoiets werkte. Ik ben sinds een paar dagen al thuis aangezien ik ziek ben dus het zou niet kunnen dat ik eerder op de dag zoveel data buiten de deur heb verbruikt. Blijf het nog steeds een rare situatie vinden dat ik binnen een paar uur ineens dik 450 MB zou hebben verbruikt, vooral thuis waar mijn data verbinding uit stond. In de 2 jaar dat ik klant ben bij simyo is mij dit nog nooit eerder gebeurt, zit zelfs altijd ruim eronder ondanks dat ik maar 100 Gb prepaid per maand neem. De rekening van 63 euro valt nog mee met wat ik lees bij anderen waarbij dit is overkomen, mag dus nog van "geluk" spreken, maar voor mij is dit heel veel geld, geld wat ik niet heb en me afvraag hoe ik dit ooit moet gaan betalen! 😞
Hoi Denise-Koekiemonstertje,



Welkom op 't Simyo Forum!



Wat enorm vervelend dat er sprake is geweest van een dergelijk verbruik. Dat is natuurlijk nooit fijn...



Allereerst betreffende het internetgebruik. Het kan zijn dat internetverbruik plaats heeft gevonden terwijl jij je er niet van bewust bent. Als je verbonden bent met de wifi betekent het niet per definitie dat er geen contact kan plaatsvinden met het mobiele netwerk. Zo kan de wifi qua signaalsterkte minder goed zijn of wegvallen waardoor er automatisch wordt overgeschakeld naar de mobiele gegevens. Dit is niet af te lezen aan het wel of niet haperen van Netflix, want het kan zijn dat de video al volledig gedownload was of voor een groot deel waardoor je niets merkte van de overgang van wifi naar de mobiele gegevens.



Bij het overschakelen van wifi naar de mobiele gegevens kan het zijn dat er dus diverse handelingen worden uitgevoerd op het toestel die ten koste gaan van je bundel. Hierbij kan je denken aan updates en synchronisaties. Dit verklaart over het algemeen waarschijnlijk het verbruik. Vele smartphones geven ook de inzicht in het dataverbruik via de instellingen. Wil je gedetailleerd weten waaraan je MB's zijn opgegaan, klik dan hier.



Wat betreft je beltegoed, dit is inmiddels voor een groot deel door ons vergoed. Je was voor € 51,69 in de min. Dit hebben wij voor je opgeschroefd naar € 0,-. Dit is een eenmalige coulance die wij verlenen, omdat wij het enorm vervelend vinden dat je zoveel verbruik hebt gehad.



Ik raad je aan om de app Onavo Count te downloaden. Dit is een app die direct kan meten wat er is verbruikt per app. Je kunt ook instellen dat je een internetbundel hebt en de hoeveelheid aangeven. Ook de periode waarin de internetbundel geldig is. Als de bundel op is, dan zal de app je hiervan op de hoogte houden. Zo kun je adequaat reageren op het verbruik.



Voor de Prepaid internetbundels stuurt Simyo momenteel helaas met vertraging een update van het verbruik. Wij zijn hard bezig om dit op te lossen. Ik snap dus dat dit lastig is, maar ik hoop dat ik je goede tips heb kunnen geven om jezelf te beschermen van hogere kosten. Wij hebben ook meerdere tips op een rijtje gezet om je voorzien van informatie om dataverbruik te verminderen. Deze blog kun je hier vinden.



Heb je nog vragen?



Raytje, enorm bedankt voor je hulp!



Groetjes,

Ilias
Hallo Ilias,



Bedankt voor de uitleg en vooral voor de eenmalige coulance, ik ga ook zeker die Onavo Count app downloaden zodat ik het in de toekomst goed in de gaten kan houden.



Groetjes van Denise
Hoi Denise,



Ik zal Ilias voor je bedanken. Mooi dat je de app gaat gebruiken. Hij is echt heel handig!



Groetjes,

Caspar

Reageer