Skip to main content
Ik verbruik data terwijl ik internet niet gebruik buiten een Wi-Fi verbinding. Hoe kan dat.
Hoi Evertdeel,



Welkom op het Simyo forum.



Wat vervelend dat je ongemerkt data hebt verbruikt. Veel smartphones hebben een ingebouwde functie die automatisch voor het snelste netwerk kiest. Dit betekent dat je telefoon overschakelt op mobiel internet wanneer je Wi-Fi verbinding verzwakt of wegvalt.

Je kunt dit voorkomen door de functie Wifi-assistentie (iOS) of Slimme Netwerkwissel (Android) uit te schakelen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen mobiele data volledig uit te schakelen op de momenten dat je verbonden bent met een Wi-Fi netwerk.



Laat je me weten of dit is gelukt?



Groetjes,

Sean
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de slimme netwerkfunctie uitstaan en de gps ook uitgeschakeld.
Voor de duidelijkheid, ondanks dit verbruikte ik toch (weinig) data
Hoi Evertdeel,



Mooi dat de slimme netwerkfunctie en GPS uitstaan. Dit scheelt al een hoop. In jouw geval kan het zijn dat de WiFi-verbinding helemaal weg is gevallen en dat je daardoor 3G gebruikt.



WiFi-assistentie wordt ingeschakeld als de WiFi slecht is en het 3G netwerk sterker is op dat moment. Wanneer WiFi-assistentie uitstaat zal er niet meer worden gekeken naar het sterkste netwerk, maar zal de WiFi gewoon gebruikt worden, ondanks de sterkte van de WiFi.



Dit geldt niet als de WiFi helemaal wegvalt. Zoals bijvoorbeeld logischerwijs als je naar buiten gaat, maar ook als de WiFi gewoon geen signaal meer stuurt, even een storing heeft of iets dergelijks. Dan schakelt je telefoon wel over op de 3G.



Dit zou je kunnen voorkomen door de 3G weer helemaal uit te zetten. Aangezien het weinig data was, wat was verbruikt, is het misschien veel te veel moeite. Maar dat kun je natuurlijk zelf bepalen!



Heb je hier nog vragen over?



Groetjes,

Caspar
bedankt, ik heb nu enig idee en zal bezien of het zinvol is 3G helemaal uit te zetten
Hoi Evertdeel,



Graag gedaan. Als je nog vragen hebt, weet je ons te vinden!



Groetjes,

Caspar

Reageer