Skip to main content
Van mijn prepaid kaart is beltegoed afgeschreven zonder dat ik bel, sms, mail of internet!

Gebeurd iedere keer 's nachts dat dit wordt afgeschreven (er wordt data binnengehaald wordt zonder dat telefoon gebruikt wordt.)

Hoe kan dit? En kan ik ergens terug vinden welke en wie data binnenhaald?
Hallo Stein2004,



Welkom op het forum.



Als er data wordt gebruikt gebeurt dat via updates die via een sluipweg binnen kunnen komen. Als je telefoon zowel op Wi-Fi als op Internet staat ingeschakeld dan kan het gebeuren dat het internetsignaal sterker is dan de Wi-Fi en daardoor kiest om via mobiel internet de updates te downloaden, afhankelijk van je telefoon kan je zien hoe het dataverbruik ontstaan is.

Ook komt het voor dat je telefoon, stiekem, SMS-jes verstuurt naar buitenlandse nummers, bij activering/upgrades van software, deze SMS-jes zie je NIET terug op je telefoon.

Om het dataverbruik te voorkomen, zet mobiel internet op je telefoon uit op je telefoon wanneer je het niet nodig hebt, dus zeker als je naar bed gaat, je Wi-Fi kan je gerust aan laten staan. Zorg er ook voor dat bij Android de Downloadbooster en slimme netwerkwissel uitstaan, op i-Phone de Wi-Fi assistentie ook uit.
Hoi Stein2004,



Welkom op het Simyo Forum!



Wat vervelend dat er internet verbruikt wordt, zonder dat je weet waar dat door komt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar een beetje van schrikt. Ik heb je aansluiting erbij gepakt en ik zie inderdaad dat er wel wat data verbruikt wordt. Als jij dit niet actief doet, dan doet jouw telefoon dit dus zonder jouw expliciete toestemming. Dit is heel vervelend, maar niet ongehoord. Het zou kunnen dat je toestel overgaat van wifi naar mobiele data, omdat die verbinding soms beter is. Ook kan het zo zijn dat er apps zijn die zichzelf verversen. Zo worden er regelmatig berichten, updates en e-mails binnengehaald. Dit gebeurt dan meestal ook gewoon via de mobiele data.



Ik raad je aan om deze blogpost nog even goed door te lezen. Hier vind je allerlei tips over hoe je je dataverbruik zo miniem mogelijk kunt houden. Ideaal, dus!



Ook wil ik je vragen om je mobiele data gewoon uit te zetten op je telefoon als je er geen gebruik van maakt. Op deze manier zorg je ervoor dat je geen verbruik hebt waar je je niet bewust van bent. Verder is het zo dat bijna alle telefoons bijhouden welke apps de boosdoeners zijn. Heb je een Android of een iOS toestel?



Laat je me weten of je er zo uit komt?



Groetjes,

Jihane

Reageer