.

Beantwoord

Waar komen deze internetkosten vandaan?

  • 19 January 2017
  • 21 reacties
  • 374 Bekeken

We hebben al enige tijd een abonnement via Simyo lopen voor zakelijke doeleinden om bereikbaar te zijn voor onze klanten. Zelf gebruiken we niet veel internet omdat er veel WIFI gebruikt wordt. Nu is het zo dat vanaf eind november vaker een "grote piekmoment" is van internetgebruik terwijl we op dat tijdstip (volgens specificatie) geen gebruik hebben gemaakt van internet. Hierdoor is het internetverbruik over de bundel gegaan en betalen we nu een hoge rekening voor de maand november en december. Nu ik erachter ben gekomen, durf ik bijna de telefoon niet meer buiten WIFI bereik te nemen omdat ik bang ben dat het uit zichzelf internet gaat gebruiken. Graag hoor ik van Simyo hoe dit zo kan. Het is altijd goed gegaan, dus wat is er anders sinds november dat het internetverbruik hoger is dan normaal? Graag hoor ik zsm antwoord...
icon

Beste antwoord door Jihane 20 January 2017, 13:14

Bekijk originele reactie

21 reacties

Het kan zijn dat wifi assistent of slimme netwerkwissel aan staat. Controleer alvast of dat uit staat, instellingen Wi-Fi. Mogelijk is data eye of opera max een goede bescherming.
Dan nog, ik heb instellingen van de telefoon niet gewijzigd sinds dat ik dit Simyo abonnement heb en het is nooit zo geweest. Sinds november zijn er zeer grote piekmomenten... dus ja... hoe kan dit...???????

Ik zal vanavond kijken, want ik ben de deur uit en heb telefoon laten liggen binnen WIFI bereik omdat ik bang ben dat er iets gebruikt gaat worden. Ik begrijp dat ik het kan zien of een WIFI assistent aanstaat onder instellingen van de WIFI? Het zegt mij niks namelijk.
Reputatie 7
Badge +9
Bij iOS is het Wi-Fi assistent, bij Android slimme netwerkwissel

Wil je Wi-Fi Assist uitschakelen, doorloop dan de stappen hieronder:
◾Ga naar ‘Instellingen > Mobiel netwerk’;
◾Scrol naar beneden en tik op het schuifje achter ‘Wi-Fi-assistentie’.

De Slimme netwerkwissel is eenvoudig aan en uit te zetten. Wanneer je geen onbeperkte databundel hebt is het slim om grip te hebben op het signaal. Volg het slimme netwerkwissel zet-uit stappenplan:
1.Open instellingen
2.Kies tabblad ‘Verbindingen’
3.Kies ‘Wi-Fi’
4.Schakel de optie ‘Slimme netwerkwissel’ uit.

Het is heel goed mogelijk dat je telefoon niet de directe oorzaak is, maar een verslechterde Wi-Fi thuis op de plats waar de telefoon normaal ligt, als de telefoon de updates ontvangt en de Wi-Fi is niet sterk genoeg dan kan dit zorgen voor honderden megabytes internetverbruik, je ziet deze op je factuur in blokken van circa 60 MB terug.

Het beste is om je internetverbinding uit te zetten als je binnen bereik van je Wi-Fi bent, op deze manier kan er geen data verbruikt worden in die tijd.
Om je Wi-Fi te controleren kun je mogelijk de app Wi-Fi analyser gebruiken.
De WIFI werkt wel... alleen de telefoon maakt hoge kosten ivm piekmomenten internetgebruik, terwijl we op die momenten geen internet gebruiken... daarom nu kosten die nergens op slaan. Ik ga niet voor iets betalen, terwijl ik er geen gebruik van gemaakt heb.
Hoe zien die piekmomenten eruit, welke MB blokken zie je? Blokken van 60 MB?
Dat is hoe Simyo de info van KPN krijgt aangeleverd.
Nee, het gaat niet om 60mb op zo'n piekmoment. Als ik 1 week als voorbeeld neem:
dag 1: 8.22u 394kb en 16.22u 47kb
dag 2: 8.50u 29397kb en 16.50u 48kb en 20.41u 30kb
dag 3: 7.24u 274kb en 15.24u 289kb
dag 4: 14.50u 108kb
dag 5: x
dag 6: 8.51u 379kb en 16.51u 96kb en 19.07u 141kb
dag 7: 8.48u 18.652kb en 8.48u 70kb en 10.42u 321kb
dag 8: 8.40u 49553kb en 16.40u 141kb

Dit is maar van 1 week, in de andere weken waren er meer piekmomenten. Ook verschillende getallen, maar niet rond de 60mb... Er zijn ook geen lijn in, zodat ik kan begrijpen hoe dit kan.

Wifi assistent kan ik ook niet vinden. Het is een Samsung S3 en heb bovenstaande stappen gevolgd, maar zie het niet staan. :(

Echter, ik gebruik deze telefoon van dag 1 met dit abonnement. Hoe kan het dan dat dit op de een op de andere dag gebeurd...
Badge
Een idee uit de vele opties:

Zou het kunnen zijn dat jij 'Roaming' aan hebt staan op je telefoon? Per telefoon kan dit verschillen, maar valt meestal onder het kopje "Mobiel Internet" of "Meer instellingen", waar je ook je WiFi-instellingen kunt vinden.

Roaming zorgt ervoor dat bijvoorbeeld apps op je telefoon automatisch updaten op het 3G/4G netwerk, in plaats van enkel op WiFi.

Naast 'Roaming' moet je ook even bekijken of je in de instellingen van de AppStore (Apple) of PlayStore (Google) de instelling "Alleen updaten met WiFi" aan hebt staan.
Weet je dat wel zeker? Interessant.:)

Roaming gaat om gebruik van een ander BUITENLANDS netwerk.
Reputatie 7
Badge +9
De S3 kende dit nog niet, het gaat soms om een paar KB, maar soms ook om MB's, de hoge getallen kunnen updates zijn, de kleine getallen zijn eerder aan een WhatsApp o.i.d. toe te rekenen.
Je telefoon registreert het gegevensgebruik normaal, op deze site vind je meer informatie.
Badge
Roaming gaat om gebruik van een ander BUITENLANDS netwerk.

Klopt, enkel voor een Buitenlands netwerk. Maar als hij vlakbij het grensgebied woont of werkt met België of Duitsland, dan kan het wel eens zijn dat de telefoon omschakelt naar een andere provider, als het netwerk daar sterker is. Er staat namelijk niks over vermeld in zijn topic, vandaar.
Dat klopt ook, daarom zei ik ook BUITENLANDS netwerk.:) maar niet........

Roaming zorgt ervoor dat bijvoorbeeld apps op je telefoon automatisch updaten op het 3G/4G netwerk, in plaats van enkel op WiFi.

Roaming is gastgebruik maken van een ander netwerk.
Om allen te bantwoorden: Roaming staat uit en ik woon niet bij de grens. Updaten wordt alleen via WIFI gedaan. De enige app die er op staat en gebruikt wordt is Whatsapp en dat is van dag 1 dat we dit abonnement hebben. Dan rest nog steeds mijn vraag, hoe komt het dat op 1 op de andere dag dit is... Mijn routine is niet anders geworden dan voorheen.
Vanwege privacywetgeving kan noch Simyo noch behulpzame klanten antwoord geven op de vraag wat bij jou gebeurt.
Jouw routine is niet anders geworden maar die van de telefoon wel.
Ik zou een 'meet' app installeren zoals bijvoorbeeld Onavo Count, en bijvoorbeeld data eye of opera max.
Allen bedankt tot zover. Ik durf niet meer de telefoon buiten WIFI bereik te nemen en als het niet op te lossen valt, dan ga ik kijken naar een andere provider, Dit vertrouw ik niet.
Beste danifeen, dit ligt echt niet aan de provider.
Ook niet aan de telefoon... Daar is niks aan gewijzigd en toch op 1 op de andere dag is dit... Vind het raar.. ongeacht dat het niet bij de provider ligt... ik vertrouw het niet...
Wanneer ik dit verhaal nog eens doorlees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de telefoon in een soort loop zit, anders gezegd....een update wordt ten dele gedownload en begint later opnieuw.
Als het niet aan jouw telefoon ligt zou een andere hetzelfde beeld moeten geven.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Danifeen,

Als eerste wil ik je verwelkomen op het Simyo Forum 🙂 Wat goed dat je je vraag hier stelt!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je geschrokken bent van je internetverbruik! Ik zie dat jij een internetbundel hebt van 200 MB's, en dat je er in november ietwat overheen bent gegaan. In december ben je er wat meer overheen gegaan. Laten we eerst beginnen bij het begin: de eenheden waarin het internet gemeten wordt. Ik zie dat je gedeeld hebt dat je een hele hoop KB's verbruikt hebt, en dat verbruik klinkt natuurlijk astronomisch hoog. Maar wist je dat 1 MB gelijk staat aan 1000 KB (ongeveer)? Het is net zoals het verschil tussen grammen en kilogrammen. In realiteit vallen de hoeveelheden dus wel mee, en zijn ze echt te overzien! Je kunt deze kosten in de toekomst dus gemakkelijk vermijden!

Hoe doe je dat, vraag je je af? Goede vraag! 🙂 Je kunt ten eerste je sms'jes in de gaten houden. Je krijgt altijd een sms als je op 80% en als je op 100% van je bundel zit. Deze sms'jes worden in zogenoemde 'real time' verstuurd, wat inhoudt dat ze zonder vertraging gestuurd worden. Je kunt deze berichten dus helemaal vertrouwen. Op basis van deze berichten kun je bijvoorbeeld je internetoptie uitzetten (Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen) of 500 MB's bijkopen. Zo kun je dan gerust verder internetten!

Ook kun jij (als enige) inzien waar je MB's aan verbruikt zijn. Ik raad je aan om dit blog te lezen, want daarin vind je precies hoe je inzicht kunt vergaren in je verbruik. Ook is dit blog aan te raden, want daarin vind je juist hoe je je instellingen zodanig instelt om ervoor te zorgen dat er geen automatisch verbruik meer plaatsvindt. Het zou namelijk kunnen dat er een update was!

We hebben het hier ook over gehad op Twitter, en ik hoop dat het helemaal duidelijk is intussen 😃 Mocht dat niet zo zijn, beantwoord ik je vragen graag.

@ Friesian, Franswon en Annix, dankjewel voor het meedenken :D

Groetjes,
Jihane
Badge
Hallo Danifeen,

Ik kijk toevallig Tros Radar terug van afgelopen maandag. Rond 18 minuten komt er een item aan bod over "plotselinge hoge kosten en internet gebruik in oktober november" ofzo.

Kijk dat stukje even terug en beslis of je contact wilt opnemen met www.radartv.nl

Groet,
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Annix,

Goed dat je tips geeft 🙂 Het is zeker niet de bedoeling dat er verbruik geregistreerd wordt dat niet heeft plaatsgevonden, maar wist je dat je het verbruik ook altijd terug kunt vinden in je telefoon? Je toestel houdt het ook allemaal bij. Ik snap goed dat hier verwarring over kan ontstaan omdat internetgebruik toch nog een 'grijs' gebied blijkt te zijn. Dat komt vooral omdat men heel slecht kan inschatten hoeveel MB's een bepaalde online handeling nou verbruikt. Als je dan even aan het internetten bent, heb je géén idee hoeveel MB's dat nou verbruikt heeft. Ik raad je aan om de blogposts die ik in mijn vorige reactie heb geplaatst even door te lezen. Dit blog gaat over inzicht verkrijgen in je verbruik, en dit blog gaat over je internetinstellingen en hoe je het meeste kunt halen uit je internetbundel.

Dat gezegd hebbende, iedereen moet zich altijd vrij voelen om contact op te nemen met consumentenbonden en dergelijke 😉

Groetjes,
Jihane

Reageer