Skip to main content
Hallo,



Volgens mijn factuur heb ik in februari een verbruik gehad van 3409MB.

Met buitenbundelkosten komt dit op een factuur van 128.23 euro.

Nu heb ik vorige maand gehad dat mijn abonnement was afgesloten wegens te hoog gebruik. 

Ik let er altijd al heel erg op dat ik Wi-Fi aan en uit zet waar mogelijk, en na die afsluiting natuurlijk al helemaal.

Maar het is pas sinds ik bij Simyo ben aangesloten dat ik dit heb, dus dat vind ik bijzonder vreemd.

Voorheen zat ik bij Hi, zat ik net zoveel nog op internet als ik nu doe, en nooit problemen gehad met buiten bundel gebruik.

Hoe kan dat komen? En hoe kan ik het voortaan voorkomen? Want dit kan ik bijna niet geloven..



Alvast bedankt voor uw reactie,



Manouk
Hoi Manouk,



Ik kan me voorstellen dat je graag wil weten wat er aan dataverbruik gebeurt, en hoe je dit zelf in de hand kan houden.



Allereerst is het belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen Hi en Simyo qua wat er gebeurt, nadat je je internetbundel hebt verbruikt. Bij Hi kan je ook nog gebruik maken van mobiel internet, nadat je je internetbundel verbruikt hebt, maar wordt je internetsnelheid dratisch omlaag gebracht. Bij Simyo daarentegen behoud je je gewone internetsnelheid, maar betaal je daar buiten bundel kosten voor van €0,15 per MB.



Om zelf je dataverbruik in de hand te houden, wil ik je graag allereerst aanraden om een data counter app te installeren, zodat je zelf in de toekomst op je telefoon kan bijhouden wat er aan verbruik plaatsvindt: via welke apps en/of achtergrondprocessen welk verbruik er is en wanneer dit via Wifi gebeurt en wanneer via mobiel internet. We horen goede geluiden over Onavo Count of My Data Manager.



Daarnaast raad ik je aan 'automatisch updaten via 3G' uit te schakelen en wanneer je gebruik maakt van Wifi, dan 'Mobiele data' uit te schakelen op je telefoon.



Tot slot wil ik je aanraden voor nog meer tips een kijkje te nemen in dit Artikel "Nooit meer over je mobiele datalimiet heen"



Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag! 🙂
Bedankt voor je snelle reactie, heb maar gelijk gedaan wat je zegt.

Flink balen van de hoge rekening, maar zal me hopelijk niet nog eens gebeuren...
Bedankt voor je snelle reactie, heb maar gelijk gedaan wat je zegt.

Flink balen van de hoge rekening, maar zal me hopelijk niet nog eens gebeuren...




Hoi Manouk,



Dankje voor je terugkoppeling :)



Ik snap dat het erg balen is van je hoge rekening 😞 Vond je de blog die Kim meegestuurd heeft nog behulpzaam? Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan weet je ons te vinden 🙂
Hoi Dries,



Ja het was erg behulpzaam. Ik had me ook beter in moeten lezen en niet blindelings vanuit gaan dat het wel hetzelfde zal zijn.

Heb MyDataManager geïnstalleerd nu.



Ik kan alleen niet vinden waar ik dat 'automatisch updaten via 3G' uit kan zetten?

En waarom zou ik mobiele data uit moeten zetten als ik gebruik maak van Wi-Fi?



Alvast bedankt!
Hoi Manouk,



Als je wifi gebruikt, en je zet mobiele data niet uit, kan je toestel er nog voor kiezen om via het netwerk internet te gebruiken. Als het wifi signaal zwakker is bijvoorbeeld, of wegvalt. Ook als je toestel op standby gaat, werkt wifi op veel toestellen niet meer, maar 3G nog wel. Het ligt aan je toestel waar je het automatisch updaten uit kunt zetten. Bij de meeste toestellen kun je ook aangeven welke apps het netwerk op mogen en welke alleen via wifi het internet mogen gebruiken. Het is handig om daar de handleiding of website voor te raadplegen.



Groetjes,

Charlene

Reageer