Skip to main content
Geachte leden en staf,

Sinds kort ben ik een Simyo gebruiker en het bevalt tot nu toe prima. Vanavond is me echter een probleem voorgevallen. Ik heb een ruim internet bundel van 1.5 gb  per maand en ik zou het dus in principe tot het einde van de maand moeten volhouden. Om een of andere redenen heeft mijn mobiel door middel van hotspot functie 1gb verbruikt in uur tijd. Het bijzondere hieraan is, ik was op dat moment aan het trainen en ik deelde dus geen internet met welk apparaat dan ook.  Bovendien is de hotspot functie met een wachtwoord beschermd en kan niet  zomaar gebruik ervan worden gemaakt. Ook is het verbuik fors, zoveel verbruik ik normaal gezegd niet eens in een maand. Heeft iemand hier ervaring mee? Het betreft een iPhone 5.

Alvast bedankt.



Mvg,



Timori
Als je iOS 7 op je iPhone hebt dan kan je onder Instellingen > Mobiel netwerk zien welke apps data hebben gedownload (en hoeveel) via het mobiele netwerk. De verbruiksgegevens hebben betrekking op de periode sinds de laatste reset van de teller. Het weergegeven verbruik zijn totalen per app. Om te zien op welk tijdstip van de dag (en op welke dag) hoeveel MBs (bij benadering) zijn gedownload moet je een monitor app zoals DataWiz installeren. Dergelijke apps missen wel eens een Kb'tje dus het getoonde verbruik moet met een klein korreltje zout worden genomen maar zijn toch erg nuttig.
Beste Scotsman,



Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad een ios 7 erop en via de instellingen heb ik al gekeken of er apps waren die veel data verbruikt hebben. Dit is echter niet het geval, alleen de hotspot functie heeft maar liefst 1,01 fb verbuikt in uur tijd. Ik heb een zeer goede en accurate app om mijn data bij te houden, my Data Mgr. Uit deze app is gebleken dat ik, tussen 18:00 en 19:00 1gb verbruikt heb, terwijl ik in de sportschool zat.  Verder sinds dat ik een smartphone gebruik, vanaf 2008, ben ik nooit buiten bundel geweest.  Ik ben iemand die altijd let op data verbruik en zit vaak op de wifi. Bijgevoed foto's verbuik.



http://imageshack.com/a/img32/6421/jzga.png

http://imageshack.com/a/img706/2525/w95w.png

http://imageshack.com/a/img132/7973/al6t.png

http://imageshack.com/a/img593/1518/duyz.png



Mvg,
Dat ziet er overtuigend uit. Er is lijkt me maar 1 conclusie: iemand moet toegang hebben gehad tot de iPhone en de hotspotfunctie hebben aangezet en heeft gezellig een uurtje op jouw kosten zitten internetten. Maar omdat de iPhone neem ik aan met een PIN code is beschermd lijkt het me waarschijnlijker dat je deze ene keer de hotspotfuntie zelf hebt vergeten uit te zetten en dat een andere bezoeker van de sportschool daar met zijn of haar smartphone gebruik van heeft gemaakt. Wellicht zocht hij naar de WiFi van de sportschool en kwam toen bij jou terecht. Misschien dat iOS een log bijhoudt van alle apparaten die via WiFi hebben ingelogd op je hotspot. Gewone WiFi routers registeren namelijk altijd het MAC adres en het IP adres van alle wireless clients dus iOS 7 doet dat misschien ook.
Bedankt voor je reactie Scotsman. Ik had de telefoon de hele tijd bij mij en het is inderdaad met een wachtwoord beschermd. De hotspotfunctie stond aan, maar ook deze is met een moeilijke wachtwoord beschermd. Wil je gebruik ervan maken, heb je de wachtwoord nodig. Maar goed, laten we ervan uitgaan dat kennelijk er iets goed is misgegaan. Ook al heb ik dit nog nooit meegemaakt, wil ik Simyo  de voordeel van twijfel geven voor nu. Is het nu mogelijk om (eventueel) tegen betaling mijn data bundel te resetten? 
Dat is iets voor een Simyo forum moderator wat ik dus niet ben... In principe zijn moderators hier niet tijdens het weekend, maar ik weet uit ervaring dat er wel eens iemand komt kijken dus wie weet krijg je morgen al antwoord.
Geachte leden en staf,

Sinds kort ben ik een Simyo gebruiker en het bevalt tot nu toe prima. Vanavond is me echter een probleem voorgevallen. Ik heb een ruim internet bundel van 1.5 gb  per maand en ik zou het dus in principe tot het einde van de maand moeten volhouden. Om een of andere redenen heeft mijn mobiel door middel van hotspot functie 1gb verbruikt in uur tijd. Het bijzondere hieraan is, ik was op dat moment aan het trainen en ik deelde dus geen internet met welk apparaat dan ook.  Bovendien is de hotspot functie met een wachtwoord beschermd en kan niet  zomaar gebruik ervan worden gemaakt. Ook is het verbuik fors, zoveel verbruik ik normaal gezegd niet eens in een maand. Heeft iemand hier ervaring mee? Het betreft een iPhone 5.

Alvast bedankt.



Mvg,



Timori






Hoi midwest,



Hoe je toestel via de Hotspot zoveel heeft kunnen verbruiken, kan ik je helaas niet vertellen. Blijkbaar is dat dus toch niet zo goed beveiligd als je dacht. Ik heb mij ook laten vertellen dat een Hotspot sowieso een signaal uitzendt, als die is ingeschakeld. Maar daar zou natuurlijk geen 1GB aan op moeten kunnen gaan. Ik zou dat dus ook zeker laten nakijken aan je toestel.

'Gelukkig' heb je met je toestel al kunnen achterhalen dat dat de boosdoener is geweest. Het is nog lastiger als je geen idee hebt wat de oorzaak is. Nu is het een kwestie van die Hotspot echt waterdicht maken.. Dan zou je dit niet meer moeten kunnen overkomen. Ik zou hem sowieso niet aan laten staan als je hem niet gaat gebruiken. Dat verkleint de kans op misbruik toch al.

Je hebt nu nog zo'n 200 MB te verbruiken, zie ik. Daarna is het helaas niet mogelijk om data bij te kopen, of de bundel te resetten. 😞 Dit wordt dus een wifi maandje..



Groetjes,

Charlene

Reageer