Skip to main content
Ik keek net even op mijn simyo, van schrik viel ik half achterover..

166,- als rekening, dat is toch niet te geloven.

Ik snap er helemaal niks van, op de fractuur is mijn internet verbuikt optijd stippen dat ik sliep. Beetje raar.. 

Zou iemand mij misschien duidelijkheid kunnen geven wat dit moet voorstellen?

Vind dit erg vervelend en slecht van simyo..

Heb verder nooit problemen gehad, maar dit laat me ectht twijfelen.

Hoor er de laatste tijd steeds meer mensen over. (negatief dus)



Met vriendelijke groet
Heeft niets met Simyo te maken, komt bij elke provider voor. Het is je smartphone die op bepaalde tijdstippen overschakelt van WiFi op 3G en die dan besluit een dataverbinding te maken, bijvoorbeeld om berichten op te halen, iets te synchroniseren of wat dan ook. Dit schijnt vooral voor te komen als je de smartphone 's nachts niet via de oplader met het stopcontact verbindt. Het overschakelen van WiFi naar 3G is bedoeld om de batterij te sparen.
Hoi Eveline2x, welkom op het Simyo forum.



Ik kan me erg goed voorstellen dat je van zo'n factuur flink schrikt :(



Volgens onze gegevens heb je hierover ook al contact over gehad.



De strekking van dat contact was dat je op 11 en 14 oktober via mail en SMS bent ingelicht over 75% en 100% verbruik van je databundel. Ook wordt daarin verteld dat wij (geen enkele provider, trouwens) niet kunnen zien wélke data er verbruikt wordt.



Wat Scotsman aanhaalt klopt zeer zeker. Ook kun je voor in de toekomst misschien een app downloaden die het dataverkeer monitort.

Onavo horen we positieve berichten over. iPhones met iOS 7 hebben een data monitor zelfs al geïntegreerd in de Instellingen.



Scotsman, dank voor het meedenken!
Ik heb precies hetzelfde. Sinds 2 maanden zit ik standaard op de helft van de maand over mijn 500 MB heen, terwijl ik de eerste maanden als abbonnee standaard veel MB per maand over hield.

Als ik kijk naar mijn verbruik op de Simyo site, zie ik belachelijk veel verbuik op momenten dat ik bv. lig te slapen of mijn telefoon uberhaupt niet eens gebruik. Hoe kan dit? En vooral, hoe kan ik dit voorkomen?  3G standaard uitdoen als ik thuis kom? Dit lijkt me niet nodig toch, aangezien ik dit eerst ook niet deed en ik toch prima rond kwam met mijn MB's.. Zo zitten we nu 3 dagen in December en heb ik er al 100 verbruikt terwijl ik hem vooral thuis gebruik op de Wi-Fi. Lijkt me wat veel.. 



Ik vind het vreemd dat er zoveel mensen hierover klagen...
Ja, het zijn merkwaardige apparaten die smartphones. Ze kunnen je tot waanzin drijven (zegt ondergetekende uit ervaring...). Ik had gisteren ochtend om 08:17 plotseling een verbruik van ruim 25MB. Waaraan deze zijn verbruikt? Geen idee, wel is iOS7 erg actief geweest.



NB Een smartphone en dan met name een iPhone wil in de standby modus geen gebruik maken van WiFi, maar schakelt deze over op 3G. Dit om de accuduur te verlengen.
Daarom is het aan te bevelen om de iPhone 's nachts te laten opladen, dat voorkomt in elk geval het onverhoeds overschakelen op 3G terwijl de eigenaar in dromenland is... Het ding in de airplane modus zetten helpt ook natuurlijk. Of helemaal uitzetten.



Het is helemaal niet vreemd dat er zoveel mensen klagen over verhoogd dataverbruik want dat komt gewoon omdat steeds meer mensen voor het eerst een smartphone aanschaffen zonder dat ze precies in de gaten hebben wat zo'n apparaat (in feite een uiterst slimme computer) allemaal doet. Veel mensen geven meteen de schuld aan hun provider - dit forum staat vol met voorbeelden hiervan - maar het is voor zover ik weet nog nooit aangetoond dat een provider met opzet het dataverbruik kunstmatig omhoog schroeft om de klant een gepeperde rekening te kunnen presenteren. De oorzaak van het dataverbruik is gewoon de smartphone, en met name het OS en de geinstalleerde apps om precies te zijn.



Er zijn manieren om het dataverbruik in de gaten te houden, zie de post van -Ernst hierboven.
Daarom is het aan te bevelen om de iPhone 's nachts te laten opladen, dat voorkomt in elk geval het onverhoeds overschakelen op 3G terwijl de eigenaar in dromenland is...



Scotsman, dit kan ik helaas niet bevestigen. Ook aan de lader gaat mijn iPhone5 over op 3G wanneer deze in de standby-modus staat.
Hier niet, althans ik zie normaliter geen dataverbruik 's nachts, zie het onderste grafiekje in bijgaande screenshot wat een representatieve weergave is van mijn verbruik over 24 uur. Tussen 8 uur 's avonds en 8 uur 's ochtends is het een dooie boel wat dataverkeer via 3G betreft. Maar de nachtelijke downloads zullen bij jou vermoedelijk wel heel gering zijn, ik denk dat het hoofdzakelijk verbruik via Location Services is om af en toe even je lokatie door te geven aan de NSA of een paar Push notifications.
Scotsman, dit kan ik helaas niet bevestigen. Ook aan de lader gaat mijn iPhone5 over op 3G wanneer deze in de standby-modus staat.



Klopt, de 3G verbinding wordt niet verbroken want anders zou niemand je kunnen bellen. Wat ik eigenlijk bedoel is dat als er voor een dataverbinding zowel WiFi als 3G beschikbaar is, een iPhone normaal gesproken voor WiFi zal kiezen maar wanneer hij niet wordt opgeladen en in slaap sukkelt voor 3G. Althans dat is het verhaal dat je op het internet leest en door mijn eigen ervaring lijkt te worden bevestigd.
Ik heb precies hetzelfde. Sinds 2 maanden zit ik standaard op de helft van de maand over mijn 500 MB heen, terwijl ik de eerste maanden als abbonnee standaard veel MB per maand over hield.

Als ik kijk naar mijn verbruik op de Simyo site, zie ik belachelijk veel verbuik op momenten dat ik bv. lig te slapen of mijn telefoon uberhaupt niet eens gebruik. Hoe kan dit? En vooral, hoe kan ik dit voorkomen?  3G standaard uitdoen als ik thuis kom? Dit lijkt me niet nodig toch, aangezien ik dit eerst ook niet deed en ik toch prima rond kwam met mijn MB's.. Zo zitten we nu 3 dagen in December en heb ik er al 100 verbruikt terwijl ik hem vooral thuis gebruik op de Wi-Fi. Lijkt me wat veel.. 



Ik vind het vreemd dat er zoveel mensen hierover klagen...




Welkom op het forum StefanieW1,



De forumleden hierboven leggen eigenlijk al heel goed uit wat een smartphone precies met je data verbruik kan doen. Er staan ook veel zinnige tips tussen. Ze hebben wat dat betreft het gras al een beetje voor mijn voeten weggemaaid 😉.



Wat je het best kunt doen, is een datacounter installeren. Voor iOS raad ik Onavo Count aan. Deze kun je ook gebruiken i.c.m. een Android telefoon. Voor het laatste besturingssysteem is Traffic Monitor ook geschikt. Die gebruik ik zelf ook en werkt erg goed. Je hoeft 3G niet uit te zetten, maar als je een paar dagen je telefoon gewoon gebruikt zoals je dat nu doet en dan vervolgens het verbruik op je data counter controleert, dan kun je precies zien welke apps veel data verbruiken.



Kan je wat met de tips van Scotsman, RicoK en mij?



Groetjes,



Alex
ik verbaas me toch over het verbruik van Internet, bij T-Mobile had ik altijd genoeg aan 1GB en nu heb ik nog 17mbtjes en dan is de 1GB al op! mijn verbruik gaat pas op de 17 in, dus ben net over de helft en ik internet op mn smartphone zeker niet meer dan voorheen.



en buiten de bundel wordt kassa! tussentijds verhogen kan ook al niet:(
Misschien was je downloadsnelheid bij T-Mobile lager. 
nee dat is eigenlijk zo'n beetje gelijk, ik heb zelfs het idee dat simyo daar ook in achterblijft, echt tevreden ben ik niet
ik verbaas me toch over het verbruik van Internet, bij T-Mobile had ik altijd genoeg aan 1GB en nu heb ik nog 17mbtjes en dan is de 1GB al op! mijn verbruik gaat pas op de 17 in, dus ben net over de helft en ik internet op mn smartphone zeker niet meer dan voorheen.



en buiten de bundel wordt kassa! tussentijds verhogen kan ook al niet:(




Hoi jandejong1964, welkom op het Simyo forum!



Ik vraag me af waar je ziet dat je nog maar 17 MB over hebt. Volgens mijn gegevens heb je, sinds op 1 december je bundel is ingegaan, pas 55 MB verbruikt 😕



Sinds je klant bent bij Simyo heb je zelfs nog niet je bundel voor meer dan de helft verbruikt, dus misschien kun je denken aan downgraden? Het lijkt me dat 500 MB ook wel genoeg is.+





Scotsman, dank voor het meedenken!

Reageer