.

Vraag

Torenhoge kosten 4g, wat is er gebeurd?

  • 3 July 2023
  • 10 reacties
  • 80 Bekeken

De bundel van mijn zoon was op.  Daarna hebben we de telefoon tijdelijk uitgezet. Vanaf woensdag is deze weer gebruikt , maar alleen IN HUIS. Dus op de wifi. Hij heeft hem niet mee naar buiten genomen, want hij mocht deze week niet veel op de telefoon. 
Wat blijkt, naast bij op de bank, is er voor 248 euro!! aan data verbruikt. Hoe is dit mogelijk, als we de wifi aan hebben? Ik heb er ook foto’s van, dat het wifi teken in beeld staat. Dit zijn echt belachelijke kosten voor een simpel abonnement van een tientje. 
Graag een oplossing! 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Natan88,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg. Je kunt je simkaart daarna deblokkeren door een aanbetaling via Mijn Simyo te doen en je telefoon daarna opnieuw op te starten.

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. Indien je een Android telefoon hebt, is het vaak mogelijk om een datalimiet in te stellen in je telefoon. Bij een iPhone is dit helaas niet mogelijk. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet zien waar je MB's aan zijn verbruikt. Afhankelijk van welke telefoon je hebt, kun je soms nog in je toestel zelf terug vinden waar de MB's aan zijn verbruikt.

Wij kunnen het ons voorstellen dat deze kosten niet bewust gemaakt zijn. Ik wil daarom graag met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken :).

Groetjes,
Roeqajja

Ik heb een privé bericht gestuurd, maar het is prehistorisch dat je dit niet normaal via jullie app kan begrenzen. 

Ik heb een privé bericht gestuurd, maar het is prehistorisch dat je dit niet normaal via jullie app kan begrenzen. 

Hallo @Natan88 dat dat niet door Simyo begrensd wordt is he bekend, dat staat in de voorwaarden hoe e.e.a. werkt.

Zelf kun je wel veel doen om in de toekomst hoge kosten te voorkomen.

Bij een Android toestel kun je zelf een waarschuwinng en begrenzing instellen.

Stel je hebt een bundel van 10GB per maand, stel dan een waarschuwing in bij 9GB en een limiet bij 9,5GB, ga daarna verder met wifi of koop een bundel bij.

Verder kun je instellen dat (automatische) updates, foto's en video's  alleen via de wifi mogen gebeuren.

Je kunt databeparing aanzetten in je toestel.

Je kunt uitzetten dat bij verminderde wifi het toestel automatisch overgaat naar mobiele data.

Succes.

 

 

Nou, het is wel vreemd dat je een datalimiet moet instellen als je THUIS met wifi (welke zonder storing werkt) aanwezig bent. Je zou er stress van krijgen om de hele tijd te checken of er stiekem data wordt verbruikt. Nóg gekker dat het dan 1,5 dag heeft geduurd. 
 

Hallo @Natan88 je hoeft onze adviezen ook niet ter harte te nemen, maar dan moet je ook niet gaan ‘zeuren’ als je boven je limiet uit komt.😎

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Natan88,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat je dit onhandig vind! Zoals @abj (bedankt!) aangeeft kan je op deze momenten het beste de mobiele data uitschakelen. Ook kan je Wifi assistentie uitschakelen via de instellingen van het toestel zelf. Deze optie staat vaak standaard ingeschakeld en hiermee wordt toestemming gegeven om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk als de Wifi zwak is of tussendoor even wegvalt. 

Mijn collega Roeqajja zal je verder helpen in het privégesprek. 

Bedankt voor de uitleg @JanD 😊.

Groetjes,
Amy

Hallo @Natan88 je hoeft onze adviezen ook niet ter harte te nemen, maar dan moet je ook niet gaan ‘zeuren’ als je boven je limiet uit komt.😎

Pardon… Dus thuis je data uitzetten als je op de wifi bent? Ik heb dit met geen andere provider hoeven doen. Zonder dit gedoe. We hebben het hier over kinderen. 

Hoi @Natan88,

Bedankt voor je reactie. Ik kan me voorstellen dat je dit onhandig vind! Zoals @abj (bedankt!) aangeeft kan je op deze momenten het beste de mobiele data uitschakelen. Ook kan je Wifi assistentie uitschakelen via de instellingen van het toestel zelf. Deze optie staat vaak standaard ingeschakeld en hiermee wordt toestemming gegeven om automatisch over te schakelen naar het 4G netwerk als de Wifi zwak is of tussendoor even wegvalt. 

Mijn collega Roeqajja zal je verder helpen in het privégesprek. 

Bedankt voor de uitleg @JanD 😊.

Groetjes,
Amy

Ik heb trouwens geen reactie meer gehad op het privébericht

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Natan88,

Als het goed is heeft mijn collega eerder vandaar gereageerd! 

Groetjes,
Amy

Hallo @Natan88 je hoeft onze adviezen ook niet ter harte te nemen, maar dan moet je ook niet gaan ‘zeuren’ als je boven je limiet uit komt.😎

Pardon… Dus thuis je data uitzetten als je op de wifi bent? Ik heb dit met geen andere provider hoeven doen. Zonder dit gedoe. We hebben het hier over kinderen. 

Hallo @Natan88 als je in je telefoon goed instelt dat bij minder goede wifi of slechte wifi de telefoon NIET automatisch overschakelt naar mobiele data hoef je inderdaad thuis je mobiele data niet per se uit te zetten.

Ik probeer je slechts te helpen om buiten-bundel-kosten voor de toekomst te voorkomen.

Aangezien kinderen van dat soort zaken geen verstand (hoeven te) hebben, is het de taak van de ouders er voor te zorgen dat de telefoon optimaal en veilig ingesteld is. Nog beter is het minderjarige kinderen een prepaid telefoon te geven, dan kunnen ze van hun zakgeld of bijverdiensten zelf het saldo aanvullen en als ze er een keer te snel doorheen zijn en geen saldo bij kunnen kopen leren ze meteen de waarde van het geld kennen en zullen ze er zuiniger mee omgaan.

Succes.

Reageer