Skip to main content
Ik zie op mijn verbruiksoverzicht dat ik in de nacht van 31 augustus op 1 september om 03:58 uur 0,65 mb aan data heb gebruikt aan internet. Ik kan iedereen garanderen dat ik dan slaap en dat niemand aan mijn telefoon zit. Waar komt dat verbruik vandaan? Iemand al eens uitgezocht?
Niemand zal betwijfelen dat je op dat moment sliep, en dat er niemand aan je telefoon zat. Maar dat is het probleem niet. Als het mobiele internet niet is uitgezet is het heel makkelijk voor een smartphone om over te gaan op 3G of 4G in het holst van de nacht als de WiFi verbinding wegvalt. Daar is geen menselijk ingrijpen voor nodig. Dit gebeurt vaker dan je denkt, en kan allerlei oorzaken hebben, zoals een al dan niet kortstondige onderbreking aan de kant van je huis internetprovider vanwege onderhoud. Vroeger toen smartphones nog niet uitgevonden waren en alleen computers met broadband waren verbonden was er geen vuiltje aan de lucht, want de meeste mensen zitten 's nachts niet te internetten met hun PC. En als ze dat wel doen, dan merken ze dat het internet even wegvalt, en vaak na korte tijd weer terug komt. Maar een moderne smartphone merkt meteen dat de internetverbinding via WiFi hapert, en als op dat moment een dataverbinding open is (kan van alles zijn, zoals een synchronisatie o.i.d.) dan wordt er snel overgeschakeld op Plan B, oftewel het mobiele internet. Voor bovengenoemde PC was er geen Plan B. Hoe voorkom je dit ongewenste dataverbruik 's nachts via mobiel internet? Door 's nachts 3G/4G uit te zetten, of het toestel in de vliegtuigstand te zetten.
Hoi Frederik Klaas,



Welkom op het Simyo Forum.



Dat je hier wat meer over wilt weten kan ik begrijpen. Gelukkig blijft het maar bij 0,65MB Als jouw toestel automatisch updates uitvoert, kan dit nog wel eens meer zijn.



Scotsman heeft je al enorm veel informatie gegeven. Ik sluit mij hier volledig bij aan. Het kan zijn dat jouw wifi even is weggevallen en dat je op dat moment een mail binnen kreeg of dat er om welke andere reden dan ook verbinding nodig was. Je kunt jouw mobiele data 's nachts eventueel uitschakelen zoals Scotsman aangeeft. Heb je hier verder nog vragen over?



@Scotsman, bedankt voor je heldere uitleg :)



Groetjes,

Angela

Reageer