Skip to main content
Beste Simyo,



zoals wel meer mensen hier op het forum heb ik ook last van een flinke toename in een zeer korte tijd van een voor mij onbekend internetgebruik. In de maand oktober 2014 zou ik in 1 nacht voor zo'n 60 euro over m'n datalimiet zijn heengegaan. Hier heb ik 's nachts ook netjes een waarschuwings SMS over ontvangen, maar je begrijpt, dan lig ik te slapen.



Bovendien zou de telefoon gewoon gebruik moeten maken van de WIFI bij mij thuis. Ik maak geen gebruik van Spotify/Youtube en het gebruik van automatische update's staan uit, juist om dit soort zaken te voorkomen. Ik heb dus echt geen idee waar dit verbruik vandaan zou moeten komen. Kunnen julllie me hier iets meer over vertellen, of een andere oplossing aanbieden dan dit verbruik maar simpelweg te moeten betalen?



Groeten, Koen
Hoi KoenL, welkom op ons forum.



Wat je aangeeft zie ik ook terug in je gegevens.

in de nacht van 24 oktober tot 's morgens aan toe is er in 648 MB verbruikt. Mede hierdoor ben je in totaal 412 MB over je bundel heengegaan.

Helaas is het voor een provider nog steeds verboden om in te zien hoe dit soort dataverbruik tot stand komt. Het enige dat we zien is wat jij ook ziet op Mijn Simyo; hoeveelheden en tijdstippen.

Daarom proberen we ook zoveel mogelijk voorlichting te geven hoe je je verbruik kunt monitoren of verminderen.

Ook worden die smsjes natuurlijk gestuurd, maar ik lees die ook niet als ik lig te slapen ;)



Wát nou precies dat verbruik veroorzaakt weten we dus niet, maar het ook niet zo dat je je telefoon zo kunt instellen dat er enkel data verbruikt wordt als je zelf 'aan de knoppen zit'. Automatische updates uitschakelen kan helpen, maar het hóeft geen update te zijn geweest.

Een smartphone kun je het beste vergelijken met een reguliere laptop of PC met een internetverbinding. Zolang deze aanstaat draaien er allerlei processen die ervoor zorgen dat alles blijft werken. Deze processen sturen en ontvangen continu data. En daarbij maakt het niet uit hoe je je telefoon ingesteld hebt.

In één van de links hierboven staat hoe je in je telefoon kunt zien welke app of stukje besturingssysteem er hoeveel data verbruikt. Terugkijken in het verleden kan niet, maar voor in de toekomst kun je zo exact bijhouden wat je verbruik veroorzaakt.



Jouw telefoon hoort thuis gebruik te maken van WiFi. Dat doet de mijne ook. En ook hier bij Simyo zit ik altijd op WiFi.

Nu is er helaas 1 'beetje jammer' dingetje van de meeste smartphones; wanneer deze op standby staat (en dus nog wel aan) wordt de verbinding met WiFi automatisch verbroken. Mócht er data verbruikt worden, gaat het op zo'n moment via het mobiele netwerk en registreren wij dit.

Al met al kan een ongelukkige samenloop van omstandigheden er voor zorgen dat je dit overkomt :(



En omdát het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is, omdat je hier echt niet op zit te wachten en je dit niet bewust doet kan ik er iets aan doen voor je.

Ik zal eenmalig jouw buitenbundel internetkosten verrekenen met een extra internetbundel van 500 MB.



KoenL, heb ik je zo iets meer kunnen uitleggen en ben je tevreden met de geboden 'oplossing'?
Hoi Ernst, 



bedankt voor deze oplossing. Het blijft voor mij onbekend waar het extra verbruik opeens vandaan komt, ik zal er nog scherper op zijn voor de toekomst. Dat er extra kosten zijn blijft vervelend, maar 7 euro is gelukkig al een hele verbetering op het eerdere bedrag van 60 euro. Bedankt!
Hallo KoenL.



Een vraag van mij om toch iets uit te sluiten.

Gebruik je Facebook? Niet dat je daar op moet antwoorden....

Staat automatisch afspelen van filmpjes uit?





Groet,

Friesian
Hoi KoenL,



Wat top om te lezen dat je blij bent met de oplossing 🙂 Het is inderdaad een flinke verrekening, want we begrijpen dat het vervelend is om met deze kosten te worden geconfronteerd.



Je zou eventueel met behulp van deze blog eens opzoek gaan naar de boosdoener. Voor mij is deze blog wel echt een uitkomst geweest, want ik had ook een tijdje geen idee waar mijn MB's aan op gingen 🙂.



Wat Friesian aangeeft is bij velen al het probleem geweest voor extra verbruik, dus daar kun je ook eens naar kijken 🙂



Bedankt voor je toevoeging, Friesian!
vandaag geschrokken door ineens hoge internetverbruik...ik was niet eens bij mijn mobiel in de buurt.

ik had nieuwe bundel van 100MB op de 27e november geactiveerd en nu is het zaterdag de 29e november en ineens heb ik al 78 MB verbruikt.

ik vind dit erg vreemd. de mobiel lag in een kluisje en is zomaar wat gaan doen dus..

hoe nu te handelen?



Eucalypta
Zie mijn reactie bij een soortgelijk geval van Olifier eerder in dit Forum

Vr.gr

Frans


ik vind dit erg vreemd. de mobiel lag in een kluisje en is zomaar wat gaan doen dus..

hoe nu te handelen?



Eucalypta



Je kunt een aantal dingen doen, Eucalypta.

* Op mijn Simyo internet uitzetten, daardoor kan er geen dataverkeer via simyo plaatsvinden.

* Controleer de instellingen op je (merk?) toestel.

* Updates van apps zodanig instellen dat dit uitsluitend gebeurt via Wi-Fi.

* En zeker upgrades van software uitsluitend via Wi-Fi.

En nogmaals, indien van toepassing, controleer instellingen Facebook, zoals eerder in dit topic door mij is aangegeven.



Groet,

Friesian
Bedankt voor de tips!

Ik heb nu inderdaad op mijn MotoE de datalimiter aangezet

En ook ingesteld dat alles via wifi moet gaan, foto s op whats app enzo

Bedankt heren?
Zorg er voor dat datalimiet niet te hoog is ingesteld, voorkomen is altijd beter dan.....



Je zou mijn stal eens moeten zien. H(gr)innik. :D 
Zorg er voor dat datalimiet niet te hoog is ingesteld, voorkomen is altijd beter dan.....



Je zou mijn stal eens moeten zien. H(gr)innik. :D 

Bij gebruik Wi-Fi of geen behoefte aan mobiel data, bij de instellingen of via een app mobiele netwerken uitzetten.

Je wilt niet meemaken, vertrouwend op wi-fi gebruik, geconfronteerd te worden met kosten doordat wi-fi signaal niet (goed) werkt en mobiel data het werk heeft overgenomen, onbewust!
vandaag geschrokken door ineens hoge internetverbruik...ik was niet eens bij mijn mobiel in de buurt.

ik had nieuwe bundel van 100MB op de 27e november geactiveerd en nu is het zaterdag de 29e november en ineens heb ik al 78 MB verbruikt.

ik vind dit erg vreemd. de mobiel lag in een kluisje en is zomaar wat gaan doen dus..

hoe nu te handelen?



Eucalypta




Hoi eucalypta, welkom op ons forum!



Alle hulppogingen ten spijt (Wordt wél gewaardeerd natuurlijk, heren!) heb je een probleem gezien waar dit niet is.

😕

Je hebt namelijk op dit moment 22 MB verbruikt en niet over. Als het goed is zie je ook staan dat je nog 78 MB overhebt van de 100 MB.



Neemt niet weg dat alle tips wél heel nuttig zijn, natuurlijk ;)



Is het je zo duidelijk?

Reageer