Skip to main content
Beste Simyo,



Mijn 12 jarige dochter heeft sinds kort een mobiele telefoon met internet.

Het internetverbruik loopt niet helemaal naar wens. Ze verbruikt enorm veel MB's en we kunnen maar niet achterhalen waar dit aan ligt.



We hebben alle activiteiten die veel MB's kosten op een rijtje gezet, en dit doet ze alleen wanneer ze op wifi zit.

Toch heeft ze deze maand weer 750 MB's verbruikt in 14 dagen :-(



We kunnen op de rekeningspecificatie wel zien hoeveel MB's er op welke tijdstippen zijn verbruikt, maar helaas niet waaraan deze zijn verbruikt.

Op deze tijdstippen heeft ze volgens ons niets bijzonders met haar telefoon gedaan, toch is er binnen een half uur 250 MB afgechreven.

Kunnen jullie hier laten zien waar deze MB's aan verbruikt zijn, zodat we kunnen achterhalen waar het mis gaat?



Hieronder een stukje uit de specificatie van 'mijn simyo':

--------------------------------

2013-09-13 08:03:30 Internet gebruik (60000 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-13 08:11:08 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-13 08:17:11 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-13 08:23:13 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

--------------------------------

2013-09-15 08:00:17 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-15 08:14:46 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-15 08:18:07 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-15 08:24:17 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00 

-------------------------------



Ik hoop dat jullie ons deze informatie kunnen verstrekken. We willen haar graag goed 'opvoeden'in het telefoongebruik maar weten nu echt niet waar het ligt.
Ik begrijp dat een half uur youtube filmpjes kijken op HD zo'n 120 mb's zou kosten.

In het overzicht hierboven is het meer als het dubbele. Geen idee wat zooooveel MB's kan kosten??
Om te beginnen - geen enkele provider dus ook Simyo niet houdt bij waar dataverbruik door wordt veroorzaakt. Er zijn regelmatig vragen van klanten die graag hierover opheldering willen, maar de enige informatie die netwerken registreren is wat je in bovenstaande specificatie ziet. Je kunt er achter komen welke app (of groep van apps) de grote "boosdoeners" zijn door een app zoals Onavo Count te installeren. Vanaf het moment van installeren krijg je een idee wat de grootste verbruikers zijn, en kun je er eventueel iets aan doen door bijvoorbeeld een instelling te wijzigen, of de app gewoon niet meer (of minder) te gebruiken. Het is een heel gepuzzel om uit te vogelen welke apps de oorzaak van hooggebruik zijn, zo had ik zelf tot voor kort te maken met een mysterieuze download door mijn iPhone van 1MB elke ochtend via 3G die ik niet kon verklaren. Ik heb toen aan wat instellingen zitten peuteren - ik weet niet welke smartphone dochter heeft, maar op een iPhone is er een duizelingwekkend aantal instellingen die je kunt veranderen - en zowaar, de spookdownload is gestopt. Helaas ben ik niet systematich te werk gegaan en weet ik niet welke wijziging de spookdownload heeft gestopt.



Ikzelf gebruik Onavo Count - die ik af en toe aan zet want continu aan is niet nodig - in combinatie met DataWiz, een datamonitor die ik kan aanbevelen (voor iOS) maar er zijn vast ook andere. Hiermee kan ik mijn dataverbruik prima in de gaten houden.



Tenslotte, om helemaal af te zijn van internetverbruik via Simyo kan je die optie uitzetten op Mijn Simyo, dan blijft alleen dataverbruik via WiFi over. Er zijn situaties waarbij een smartphone toch het internet via 3G op gaat ook al is er een goed WiFi signaal. Dat voorkom je door de internet optie op Mijn Simyo uit te zetten.
Beste Simyo,



Mijn 12 jarige dochter heeft sinds kort een mobiele telefoon met internet.

Het internetverbruik loopt niet helemaal naar wens. Ze verbruikt enorm veel MB's en we kunnen maar niet achterhalen waar dit aan ligt.



We hebben alle activiteiten die veel MB's kosten op een rijtje gezet, en dit doet ze alleen wanneer ze op wifi zit.

Toch heeft ze deze maand weer 750 MB's verbruikt in 14 dagen :-(



We kunnen op de rekeningspecificatie wel zien hoeveel MB's er op welke tijdstippen zijn verbruikt, maar helaas niet waaraan deze zijn verbruikt.

Op deze tijdstippen heeft ze volgens ons niets bijzonders met haar telefoon gedaan, toch is er binnen een half uur 250 MB afgechreven.

Kunnen jullie hier laten zien waar deze MB's aan verbruikt zijn, zodat we kunnen achterhalen waar het mis gaat?



Hieronder een stukje uit de specificatie van 'mijn simyo':

--------------------------------

2013-09-13 08:03:30 Internet gebruik (60000 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-13 08:11:08 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-13 08:17:11 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-13 08:23:13 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

--------------------------------

2013-09-15 08:00:17 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-15 08:14:46 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-15 08:18:07 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-09-15 08:24:17 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00 

-------------------------------



Ik hoop dat jullie ons deze informatie kunnen verstrekken. We willen haar graag goed 'opvoeden'in het telefoongebruik maar weten nu echt niet waar het ligt.




Hoi Steefy,



Welkom op het forum :)

Dat is inderdaad veel verbruik. Datagegevens worden doorgegeven in pakketten en 60000 is de maximale grootte van zo'n pakket, dus het toestel is flink aan het binnenhalen/versturen geweest.. 😞 Wat voor toestel gebruikt zij precies? Wellicht zijn er andere forumgebruikers waarbij hetzelfde is gebeurd, en kunnen zij aangeven welke app of instelling gevaar vormt.

Zoals Scotsman al aangeeft, mogen wij niet registreren wat het is geweest. Wij hebben dus helaas enkel hetzelfde lijstje als jij. Een data counter app als Onavo Count of My data manager, kan je in de toekomst wel vertellen wat het toestel doet. Helaas niet met terugwerkende kracht.

Wat ik je dochter alvast adviseer is, als zij zeker weet op wifi te zitten een avondje thuis, de optie Internet op je mobiel uit te zetten op Mijn Simyo. Dan kan er echt geen verbruik via het netwerk plaatsvinden. Ook is het goed om een aantal instellingen na te gaan.

Ik hoop echt dat jullie er snel achter komen, zodat jullie de optie gewoon met een gerust hart aan kunnen laten staan.



Groetjes,

Charlene
Dank jullie voor de reacties.

Ik heb Onavo geinstalleerd en we zetten 3G nu uit zodra ze thuis is. Eens kijken of dit helpt.



Maar eerlijk gezegd blijf ik wel een beetje met de vraag zitten of dit ook niet enigszins gekoppeld is aan Simyo abonnementen?

Bij onze eerdere provider hadden we nergens last van, bleef ze met gemak onder de 500 MB. Nu is het iedere keer worstelen om onder de 1000 MB te blijven?

En wanneer ik het forum doorlees zie ik meerdere klanten met soortgelijke vragen...



Ik wil niet zeuren hoor, want ben over het algemeen heel tevreden. Maar ik vind dit toch wel vervelend.

 
Hoi Steefy,



Het is een logische vraag hoor. Het verschil in dataverbruik ivm je vorige provider kan ik helaas niet verklaren. Met Onavo kan je goed achterhalen waar je mb's aan verbruikt worden. Zitten hier apps tussen die voorheen misschien niet gebruikt werden?



Hopelijk lukt het om met behulp van de app het mb verbruik goed te beperken.



Groetjes,



Alex
Helaas heb ik hier ook last van. Zelfde telefoon, zelfde instellingen, zelfde apps als bij mijn vorige provider. Ik gebruik minder internet maar de MBs vliegen omhoog. Is het bij jouw dochter al minder geworden Steefy?
Vervelend Mikkie :-(



Mijn dochter heeft de afgelopen 2 weken mobiele data uitgezet omdat ze d'r 1000 MB al bijna kwijt was.

Vanaf vandaag staat het weer aan. Ik heb die Onavo app geinstalleerd in de hoop wat meer inzicht te krijgen.



Ik denk dat ze thuis youtube filmpjes heeft bekeken en dit om de een of andere reden niet over wifi is gegaan maar over de mobiele data.

Ze zet nu mobiele data uit wanneer ze thuis op youtube gaat. Ik blijf het raar vinden dat dit nodig is, omdat dit bij de vorige provider niet het geval was.



Ook vind ik het onvoorstelbaar dat ze nu al 3 maanden zoveel verbruikt.

Ze gaat er echt heel verstandig mee om. Zet nu op de helft van de maand d'r telefoon al uit uit angst over de limiet te gaan. Het enige wat ze buitenshuis doet is wat twitteren en whatsappen. Ze durft nu bijna geen foto meer te versturen.

Dat moet toch gewoon lekker kunnen met 1000 MB?



Deze maand zitten we er weer bovenop, kijken waar en of het misgaat.
Helaas heb ik hier ook last van. Zelfde telefoon, zelfde instellingen, zelfde apps als bij mijn vorige provider. Ik gebruik minder internet maar de MBs vliegen omhoog. Is het bij jouw dochter al minder geworden Steefy?



Hoi mikkie, welkom op het Simyo forum :)



Zoals eerder aangegeven door m'n collega's hebben wij geen inzicht waaraan data verbruikt wordt. Als dat wél zou kunnen zou dat wel een hoop vraagtekens schelen.

Iedereen die vragen heeft omtrent zijn/haar verbruik raden we aan om een datacounter te installeren zoals Onavo, of een vergelijkbare app.

Wat een reden kán zijn is dat nu met ons netwerk er een snellere verbinding is, en er ook sneller mb's verbruikt kunnen worden, maar dit lijkt me niet heel waarschijnlijk...
Hoi allemaal,



Ik heb hetzelfde probleem sinds september, ik heb altijd genoeg gehad aan 200MB per maand en nu zit ik opeens na een week al aan me maximum. Zelfde telefoon, zelfde apps en zelfde provider. Ik heb ook bizar hoog MB verbruik op tijdstippen waarop ik gewoon een goede WiFi connectie heb (60MB!!). Ik heb een data verbruik meter en die vertelt me dat ik nog maar 16 MB heb gebruikt, dus ik snap niet helemaal hoe simyo aan deze andere getallen komt?
Hoi allemaal,



Ik heb hetzelfde probleem sinds september, ik heb altijd genoeg gehad aan 200MB per maand en nu zit ik opeens na een week al aan me maximum. Zelfde telefoon, zelfde apps en zelfde provider. Ik heb ook bizar hoog MB verbruik op tijdstippen waarop ik gewoon een goede WiFi connectie heb (60MB!!). Ik heb een data verbruik meter en die vertelt me dat ik nog maar 16 MB heb gebruikt, dus ik snap niet helemaal hoe simyo aan deze andere getallen komt?





Er zijn de laatste weken een heleboel updates geweest i.v.m. het nieuwe iOS, allerlei apps werden toen aangepast voor iOS 7. Ook de updates van iOS zelf tikken behoorlijk aan qua MBs. Dat kan er mee te maken hebben. Als dat zo is, dan is het verhoogd dataverbruik iets eenmaligs. Je weet waarschijnlijk dat een iPhone soms overschakelt op het mobiele netwerk ook al is er WiFi? Welke datamonitor gebruik je trouwens? Er zijn er maar weinig die het dataverbruik 100% accuraat registreren.
Hoi allemaal,

Ook bij mij wordt sinds oktober 2013 om onvoorklaarbare redenen een aantal keer 60001 kb/60002 kb afgeschreven. Ook mijn datverbruikmeter geeft een fors lager verbruik van wat ik op mijn Simyo terug vind. Het verschil tussen het verbuik volgens mijn datameter en het verbruik volgens mijn Symio is gelijk aan de volgende 6 onverklaarbare en volgens mijn datameter niet gekende afschrijvingen.





2013-10-01 00:10:45 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-01 00:15:23 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-01 14:42:21 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-01 16:25:59 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-03 00:38:27 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-08 00:33:14 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00



Kan iemand mij helpen om aan dit spookgebruik een einde te maken?
Hallo hvt,



Jouw dataverbruik lijkt exact, qua hoeveelheden, wat ik heb meegemaakt. Zie eens mijn topic ........
Hoi allemaal,



Ik heb hetzelfde probleem sinds september, ik heb altijd genoeg gehad aan 200MB per maand en nu zit ik opeens na een week al aan me maximum. Zelfde telefoon, zelfde apps en zelfde provider. Ik heb ook bizar hoog MB verbruik op tijdstippen waarop ik gewoon een goede WiFi connectie heb (60MB!!). Ik heb een data verbruik meter en die vertelt me dat ik nog maar 16 MB heb gebruikt, dus ik snap niet helemaal hoe simyo aan deze andere getallen komt?




Hoi Jjj,



Helaas mogen wij als je provider niet zien wat je als klant doet op het internet. Het kan zijn dat je WIFI verbinding weg valt en dan schakelt je toestel over naar het mobiele netwerk. Daarnaast wil ik je aanraden om de app van Simyo te downloaden om je verbruik te bekijken. Het verbruik wat wij registreren word door je simkaart aan het netwerk doorgegeven. In dit topic kan je zien wat er voor veel internet kan zorgen op je telefoon.
Hoi allemaal,

Ook bij mij wordt sinds oktober 2013 om onvoorklaarbare redenen een aantal keer 60001 kb/60002 kb afgeschreven. Ook mijn datverbruikmeter geeft een fors lager verbruik van wat ik op mijn Simyo terug vind. Het verschil tussen het verbuik volgens mijn datameter en het verbruik volgens mijn Symio is gelijk aan de volgende 6 onverklaarbare en volgens mijn datameter niet gekende afschrijvingen.





2013-10-01 00:10:45 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-01 00:15:23 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-01 14:42:21 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-01 16:25:59 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-03 00:38:27 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2013-10-08 00:33:14 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00



Kan iemand mij helpen om aan dit spookgebruik een einde te maken?




Hoi Hvt,



Welkom op het forum!

De informatie die de app je laat zien daar kan je helaas geen rechten aan ontlenen. De app wordt niet door Simyo ondersteunt.

Helaas mogen wij als je provider niet inzien wat je op het internet hebt gedaan. Ik raad je aan de app van Simyo te gebruiken om je verbruik te kunnen bekijken.



@ Scotsman & RicoK bedankt voor het meedenken.

Reageer