Skip to main content
Hallo iedereen,



Ik heb een abbonement van 1000 mb per maand voor mijn iPhone 4S. Normaal verbruik ik zo'n 750 mb per maand. Nu kreeg ik net echter sms dat ik 50% heb verbruikt (no big deal. Dat klopt wel.) vervolgens komt er echter eentje achteraan dat ik 100% heb verbruikt. Dit klopt niet, dus ik kijk op mijn simyo en tot en met vandaag heb ik normaal mb verbruik (tussen de 20 en 50 per dag). Nu zou ik echter volgens het verbruik vandaag 660 mb hebben gebruikt! Het uitklapbare menu laat zien dat ik (met intervallen) elke 20 minuten precies (op de KB af) 60mb zou hebben verbruikt. Dit kan echter niet. Ik was toen op mijn werk waar we wifi hebben.... (behalve 8 uur 's ochtends, maar toen as ik thuis en daar gaat de wifi zaak ook op natuurlijk).



Mijn verbruik van vandaag:

2014-04-22 08:00:51 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 11:25:37 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 11:48:34 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 12:04:52 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 12:22:05 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 12:45:20 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 12:50:09 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 13:30:09 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 14:04:19 Internet gebruik (60002 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 14:24:06 Internet gebruik (60001 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 14:42:49 Internet gebruik (16482 kB) 00:00:00 €0.00

2014-04-22 14:42:49 Internet gebruik (43520 kB) 00:00:00 €6.38



Zoals jullie zien moest de laatste 60mb worden opgesplitst en moet ik nu betalen. Jullie snappen hopelijk wel dat dit niet klopt, en ik wil eigenlijk wel graag iets van een uitleg aangezien ik nu niet kan internetten (want onhandig is omdat Koningsdag eraan komt) de rest deze maand, dit is namelijk.. vreemd. Ik heb dit nog nooit eerder gehad en er is vandaag niks anders gegaan dan normaal. Daarnaast komt de 'je hebt 50% verbruikt' sms blijkbaar helaas ook erg laat aan. Kan iemand mij helpen?
Hoi Opunium,



Bij Simyo wordt het verbruik meerdere keren per dag geüpdate. Hierdoor kan het inderdaad voorkomen dat je niet direct een SMS krijgt over je verbruik, maar wat later. Dat is op zich niet gek, er zijn veel meer providers die dit niet realtime doen.

Wanneer je zoals jij hebt gedaan, in een korte tijd erg veel data verbruikt, dan komen helaas inderdaad de smsjes met bericht over 50% en 100% bundelverbruik niet op tijd aan bij je.



De maximale grootte van een datapakket dat geregistreerd kan worden worden is zo'n 60000 kB. Deel dit door 1024 en je komt op 59 MB per pakket. Het laatste pakket is inderdaad in tweeën gedeeld omdat je toen je bundel volledig verbruikt had en een deel binnen en een deel buiten je bundel viel.



Waaraan je data is verbruik is niet in te zien door ons. Dat mag ook niet, want die gegevens mogen enkel bekend zijn bij de eindgebruiker, jij. Wat wel zo is, is dat als jouw telefoon een verbinding maakt via een WiFi netwerk, dit niet door ons te zien is, aangezien je telefoon dan niet de simkaart gebruikt.



Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg.
Ook als ik jullie expliciet toestemming geeft mogen jullie niet zien wat er zoveel data verbruikt?



Heeft u (of iemand) anders ook enig idee wat er zoveel data zou kunnen verbruiken? Mijn telefoon lag naast mij dicht (stand by zeg maar) op tafel, en als het goed is verbonden met het wifi netwerk. Emails ontvang ik op mijn iPad die altijd aan staat dus dat kan het niet zijn, ik zou echt geen idee hebben... 😞 Iemand een idee?
Als je iOS 7 hebt dan wordt onder Instellingen > netwerk > mobiel netwerk bijgehouden hoeveel MBs er door de diverse apps en het iOS systeem zelf via het mobiele netwek zijn verbruikt. Door de MB teller af en toe weer op nul te zetten kan je zien wie de grootste boosdoeners waren.
Hoi Opunium,



Nee, we mogen alleen de grootte van de pakketten en de datum en tijd registreren. Die gegevens zijn er dus ook niet, wat het is geweest. Anders had ik ze je natuurlijk graag gegeven om dit op te lossen.

Het kan dus echt van alles zijn wat dit heeft veroorzaakt, daar is zo moeilijk iets over te zeggen. Ik heb al meegemaakt dat slecht werkende apps gigabytes opslurpten, maar het kan ook iets van locatieservices zijn, of sychronisatie met de cloud. In dit artikel staan wat iPhone specifieke tips. Wist je trouwens dat als je scherm op zwart gaat (standby) dat je dan ook niet meer met wifi verbonden bent? Dan schakelt de iPhone ook over op het netwerk.

Ik raad je aan om eens te kijken waar Scotsman je naartoe verwijst. Misschien kun je daar nu al iets achterhalen.

Als je iets ontdekt, houd je ons daar dan ook van op de hoogte?



Groetjes, Charlene

Reageer