Skip to main content
Sinds enige weken heb ik steeds vaker dat ik vooral s middags niet of nauwelijks internet op mn telefoon beschikbaar heb. In de trein (sprinter) is nog geen WIFI dus ik ben aangewezen op mn G3 abonnement. Ik krijg een E te zien en weet dat het dan niet goed is.

Ik vind het echt heel vervelend. Heeft iemand anders op datzelfde traject daar ook last van?

@Simyo hebben jullie hier meer over gehoord? zo ja, wat kan er aan gebeuren?
Hoi Spaerkhy, en welkom op het forum!



Af en toe horen we wel eens vaker van een gebrekkige internetverbinding in de trein. Helaas is dat niet iets waar wat aan gedaan kan worden :(



Met de trein, in jouw geval van A'dam Holendrecht naar Utrecht CS, maak je een rit van zo'n 30 kilometer. Je komt dan door het bereik van een hele rits antennes. Er zal dus geen sprake zijn van een storing, dat zou té toevallig zijn. En als het zo'n grote storing zou zijn waren hier al veel meer klachten over geweest, en dan niet enkel van treinreizigers.



Ik denk dat je het gebrek aan 3G moet wijten aan het feit dat je een paar meter onder een hoogspanning van 1,5 tot wel 25 kilovolt (kV).

Dit doet het mobiele netwerk niet goed. Als je dan in een geïsoleerde trein zit, wordt het er nog een keer niet beter op.

Dat dit zich sinds een paar weken voordoet kan te maken hebben met het type trein wat ingezet wordt; nieuwe versus oude sprinter, of een upgrade van 1,5 naar 25 kV; dit gebeurt wanneer een traject bijvoorbeeld wordt voorbereid op de HSL.



'Gelukkig' heb je het 'E'tje in je scherm staan. Dit betekent dat je een Edge internetverbinding hebt. Dat is weliswaar niet zo snel als 3G, maar een stuk beter dan gprs. Bij een iPhone zie je bij gprs een stipje waar normaal 3G staat, bij een Samsung staat er dan 'G'.





Ik hoop dat het allemaal iets duidelijker is geworden zo. We moeten gewoon maar hopen dat er zsm WiFi in alle treinen komt 😃
Ik geloof dat ik het niet goed begrijp. Ik heb inmiddels via de website gezien dat jullie de internetontvangst niet garanderen. Ik mis in de reaktie volledig een klantbeleving. Ik kan me niet voorstellen dat medewerkers van Simyo dit als klant van een telefoonaanbieder accepteren. Dit is toch niet wat je wilt aanbieden als bedrijf. Ach nee het ligt aan de vele antennes. Oja het zijn de spanningskabels die boven het spoor hangen.

Nee ... ik verwacht beleving dat het vervelend is dat ik dat ervaar. Dat de organisatie er alles aan doet om dit te verbeteren. Nee er wordt zelfs verwezen naar Wifi in de trein. Hoe kun je je eigen bedrijf om zeep helpen. Ik geloof dat ik het niet goed begrijp....
Hoi Spaerkhy,



Helaas kunnen wij inderdaad nooit overal 100% bereik garanderen. Je hebt namelijk altijd te maken met externe factoren (o.a. het weer, je telefoon, de afstand tot de zendmaste, drukte). Ik zie in ieder geval dat moderator Ernst hierboven z'n best heeft gedaan om dit goed uit te leggen. Ik vind het jammer om te lezen dat je de indruk krijgt dat we er niet alles aan doen om zoiets te verbeteren. Dit is echter een situatie waar we helaas niet zo snel iets aan kunnen doen.



In welk opzicht mis jij de klantbeleving?



Groetjes,



Alex
Als aanvulling:



Alle aanbieders van mobiele telefonie hebben last van minder (tot geen) internet in de trein.



Mijn vrouw heeft (nog) Vodafone, ik had T-Mobile en heb nu Simyo (KPN netwerk). Op alle 3 de netwerken speelt dit!
Als aanvulling:



Alle aanbieders van mobiele telefonie hebben last van minder (tot geen) internet in de trein.



Mijn vrouw heeft (nog) Vodafone, ik had T-Mobile en heb nu Simyo (KPN netwerk). Op alle 3 de netwerken speelt dit!




Hoi Franswon,



Ik denk dat het bereik in de trein verbeteren een hele klus is. Je gaat natuurlijk langs vele masten. Misschien is een oplossing dat de providers in dit soort gevallen de netwerken open zetten zodat je wel gebruik kunt maken van het internet. Wie weet een oplossing voor de toekomst.
Zo'n trein rijdt niet alleen langs veel masten, dat doet een auto ook. Ik denk dat de "kooi van Faraday" ook een rol speelt. Een dichte auto is dat ook, maar de ramen laten de GSM signalen van 33 cm.(900 band) wel goed door. In de trein is het glasoppervlak relatief klein, bovendien spelen daar de factoren van bovenleiding etc. mee.
Hallo Ernst,





Ik denk dat je het gebrek aan 3G moet wijten aan het feit dat je een paar meter onder een hoogspanning van 1,5 tot wel 25 kilovolt (kV).

Dit doet het mobiele netwerk niet goed. Als je dan in een geïsoleerde trein zit, wordt het er nog een keer niet beter op.





Dat verklaart volgens mij niet waarom er over het algemeen goed bereik is in de trein. Op ander trajecten zit ik ook nog gewoon in 'een geîsoleerde trein', 'een paar meter onder een hoogspanning'. Doch specifiek op dit traject (A'dam Amstel - Utrecht CS) valt de boel gewoon helemaal weg.







We moeten gewoon maar hopen dat er zsm WiFi in alle treinen komt :D





Dat helpt niet echt. Want WiFi in de trein maakt schijnbaar ook gebruik van het mobiele netwerk. In de trein is het T-mobile en ook dat valt compleet weg op het traject A'dam Amstel - Utrecht CS. Rij Utrecht in (met de trein) en het dataverkeer zowel op T-mobile als Simyo/KPN netwerk begint langzaamaan weer op gang te komen.
Hallo Ernst,







Dat verklaart volgens mij niet waarom er over het algemeen goed bereik is in de trein. Op ander trajecten zit ik ook nog gewoon in 'een geîsoleerde trein', 'een paar meter onder een hoogspanning'. Doch specifiek op dit traject (A'dam Amstel - Utrecht CS) valt de boel gewoon helemaal weg.









Dat helpt niet echt. Want WiFi in de trein maakt schijnbaar ook gebruik van het mobiele netwerk. In de trein is het T-mobile en ook dat valt compleet weg op het traject A'dam Amstel - Utrecht CS. Rij Utrecht in (met de trein) en het dataverkeer zowel op T-mobile als Simyo/KPN netwerk begint langzaamaan weer op gang te komen.




Hi gkoller, welkom op het Simyo forum :)



Het is inderdaad een problematisch traject qua bereik.

Kijk, hoogspanning en isolatie zijn sowieso al niet best voor je bereik. Omdat je op dat traject sowieso al hele stukken door weilanden rijdt -waar al weinig bereik is- wordt het alleen maar slechter :(

En juist omdát het weilanden zijn, zullen providers niet snel geneigd zijn om daar antennes te plaatsen of meer vermogen op bestaande masten te zetten.

Hoe T-Mobile zijn WiFi hotspots regelt op de treinen kan ik niets over zeggen, maar je zou verwachten dat ze wel een signaalversterkertje of twee inzetten op een trein.
Tsja 1 miljoen reizigers per dag in de trein, de helft heeft een tablet, smartphone in de hand, gemiddeld een kwartier, en dat is een klanten groep die je afdoet met bovenleiding en zo, leer er maar mee leven, schaam je! t mobile verzorgt de wifi in de trein en die lukt het wel
Hoi janvast,



T-Mobile verzorgt inderdaad het WiFi in de treinen. Dat is een opdracht die ze door middel van een aanbesteding is gegund en heeft erg weinig te maken met het mobiele netwerk.

Op veel trajecten is helaas nog geen WiFi in de treinen en helaas zijn er ook nog veel plekken waar geen enkele provider doordringt tot in de trein :(



Het is niet dat we niet willen hé. Het kán soms simpelweg niet. Franswon geeft ook aan dat de Kooi van Faraday een rol speelt, en dat klopt. Veel oudere auto's hebben hier ook last van. Tegenwoordig zie je bij veel (nieuwere) auto's rondom de achteruitkijkspiegel een veldje met zwartje stipjes. Dat is een geprepareerd stukje ruit waar telefoonfrequenties wel doorheen kunnen zodat je in de auto wél ongestoord kunt bellen.

Helaas is dit met treinen niet mogelijk op deze manier...

Reageer