.

Beantwoord

Raar probleem: 3G/H valt op zaterdag weg

  • 8 February 2014
  • 19 reacties
  • 1346 Bekeken

Badge +1
Ik heb sinds een aantal weken last van een raar probleem. Elke week op zaterdag, rond het middaguur, valt mijn 3G/H internet weg. De ontvangst op mijn telefoon is prima (alle balkjes van de ontvangst zijn vol), maar het 3G of H symbool erbij is weg en internet werkt niet meer. De telefoon opnieuw opstarten of het in- en uitschakelen van mobiel internet op mijn telefoon heeft tot gevolg dat het internet het een aantal minuten doet, om vervolgens weer weg te vallen. In de loop van zaterdagmiddag of -avond blijft 3G of H wel staan na opnieuw opstarten van de telefoon en werkt alles weer gewoon, tot de volgende zaterdag. Vandaag is nu al de derde zaterdag op rij dat ik dit probleem heb. Ik heb m'nm telefoon al een paar keer opnieuw gestart en er is daarna voor een paar minuten internet, maar nu zit ik weer zonder 3G/H symbooltje. Ik zit sinds januari bij Simyo en voorheen bij T-Mobile had ik hier nooit last van.

Meestal ben ik op zaterdag bij mijn ouders (postcodegebied 6931, mijn eigen postcodegebied is 6543). Mijn vriendin is samen met mij tegelijk naar Simyo overgestapt en die heeft hier geen last van; zij is samen met mij ook bij mijn ouders op zaterdagen. Mijn eigen telefoon is een Nexus 4 van LG.

Heeft er iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Meestal ben ik wel handig met telefoons, maar in dit geval heb ik echt totaal geen idee waar ik de oplossing voor het probleem zou kunnen zoeken...
icon

Beste antwoord door Charlene 10 February 2014, 12:54

Bekijk originele reactie

19 reacties

Badge +8
Ik heb sinds een aantal weken last van een raar probleem. Elke week op zaterdag, rond het middaguur, valt mijn 3G/H internet weg. De ontvangst op mijn telefoon is prima (alle balkjes van de ontvangst zijn vol), maar het 3G of H symbool erbij is weg en internet werkt niet meer. De telefoon opnieuw opstarten of het in- en uitschakelen van mobiel internet op mijn telefoon heeft tot gevolg dat het internet het een aantal minuten doet, om vervolgens weer weg te vallen. In de loop van zaterdagmiddag of -avond blijft 3G of H wel staan na opnieuw opstarten van de telefoon en werkt alles weer gewoon, tot de volgende zaterdag. Vandaag is nu al de derde zaterdag op rij dat ik dit probleem heb. Ik heb m'nm telefoon al een paar keer opnieuw gestart en er is daarna voor een paar minuten internet, maar nu zit ik weer zonder 3G/H symbooltje. Ik zit sinds januari bij Simyo en voorheen bij T-Mobile had ik hier nooit last van.

Meestal ben ik op zaterdag bij mijn ouders (postcodegebied 6931, mijn eigen postcodegebied is 6543). Mijn vriendin is samen met mij tegelijk naar Simyo overgestapt en die heeft hier geen last van; zij is samen met mij ook bij mijn ouders op zaterdagen. Mijn eigen telefoon is een Nexus 4 van LG.

Heeft er iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Meestal ben ik wel handig met telefoons, maar in dit geval heb ik echt totaal geen idee waar ik de oplossing voor het probleem zou kunnen zoeken...


Hoi janger12,

Dat is inderdaad een raar probleem.. Ik heb zoiets nog niet eerder gehoord.
Ik kan ook niet helemaal bedenken hoe het tijdstip of de dag van de week zelfs, invloed kan hebben op je bereik. Als je op die tijd en dag meestal op dezelfde locatie bent, dan denk ik dat het eerder daar mee te maken heeft.
Dat je vriendin, die dus ook bij Simyo zit, dan wel gewoon kan internetten, maakt het weer mysterieuzer, want dat zou dus betekenen dat het netwerk daar wel in orde is.
Wellicht maakt het toestel het verschil. Ik wil je daarom vragen om de volgende keer wanneer je dit weer hebt, eens van simkaart te wisselen met je vriendin. Ik hoor dan graag wat voor resultaten je krijgt in beide toestellen, met beide simkaarten. Dan kunnen we daar weer mee verder :)

Is het overigens wel gezellig voor je vriendin en ouders, als jij op visite zo zit te internetten? ;)

Groetjes, Charlene
Badge +1
Nee ik heb zoiets ook nog nooit gehoord... Simkaart wisselen gaat wat lastig, aangezien zij nog een normale simkaart gebruikt en in mijn telefoon een micro-sim moet. Misschien dat we dat met wat prutsen wel voor elkaar kunnen krijgen. Maar ik ga het in ieder geval scherp in de gaten houden! Sinds eind van zaterdagmiddag werkt alles weer normaal, zoals de afgelopen weken telkens het geval is... Worden er geen log-bestanden ofzo bijgehouden waar uit te halen valt of een bepaalde telefoon verbinding heeft met 3G en waarom die dat eventueel kan verliezen?

En mijn internetverbruik valt reuze mee hoor 😉 Ik was toevallig op een berichtje via Whatsapp aan het wachten en toen dat nogal lang duurde zag ik dat mijn 3G weer was weggevallen... Ik kan ook nog communiceren zonder telefoon :p
Reputatie 5
Badge +11
Nee ik heb zoiets ook nog nooit gehoord... Simkaart wisselen gaat wat lastig, aangezien zij nog een normale simkaart gebruikt en in mijn telefoon een micro-sim moet. Misschien dat we dat met wat prutsen wel voor elkaar kunnen krijgen. Maar ik ga het in ieder geval scherp in de gaten houden! Sinds eind van zaterdagmiddag werkt alles weer normaal, zoals de afgelopen weken telkens het geval is... Worden er geen log-bestanden ofzo bijgehouden waar uit te halen valt of een bepaalde telefoon verbinding heeft met 3G en waarom die dat eventueel kan verliezen?

En mijn internetverbruik valt reuze mee hoor 😉 Ik was toevallig op een berichtje via Whatsapp aan het wachten en toen dat nogal lang duurde zag ik dat mijn 3G weer was weggevallen... Ik kan ook nog communiceren zonder telefoon :p


Hoi janger12,

Ik heb naar aanleiding van je reactie contact opgenomen met een netwerk specialist. Deze wist te vertellen dat jouw simkaart in ieder geval 1 en 8 februari tussen 11.00 u en 13.00 u aangemeld is geweest op een UMTS antenne. Daar lijkt dus niets mis te zijn 😕

Als je ons kunt voorzien van exacte data en tijdstippen en een exacte locatie (postcode/huisnummer), dan kunnen we nog eens checken of er iets aan de hand is, maar vooralsnog lijkt het een probleem in je mobiel.

(Of je ouders klieren je met een signal jammer 😉 )
Reputatie 7
Badge +9

(Of je ouders klieren je met een https://"http://www.signalblockerjammers.com/signal-jammers-c-132.html?lg=g" 😉 )


Daar heb ik ook aan zitten denken. Misschien dat een lang en goed gesprek met je ouders het probleem oplost. :p

Maar het is ook mogelijk dat er een één of ander apparaat in huis is dat als een stoorzender werkt, zoals een oude slecht geisoleerde magnetron of een draadloos apparaat zoals een babyfoon o.i.d.
Badge +1
Hoi Ernst,

Bedankt voor het navragen! De exacte tijden weet ik zo niet meer, maar het probleem speelde afgelopen zaterdag (8 februari) sowieso tussen 14.00 en 15.00. Mijn locatie was toen op postcode 6931BP, huisnummer 20. Heb je hier voldoende informatie aan?

Jan

P.S. Mijn ouders zijn behoorlijk a-technisch, dus die signal jammer zal het niet zijn (wist geen eens dat die dingen bestonden overigens :); dure geintjes als ik op die website kijk...)

Nee ik heb zoiets ook nog nooit gehoord... Simkaart wisselen gaat wat lastig, aangezien zij nog een normale simkaart gebruikt en in mijn telefoon een micro-sim moet. Misschien dat we dat met wat prutsen wel voor elkaar kunnen krijgen. Maar ik ga het in ieder geval scherp in de gaten houden! Sinds eind van zaterdagmiddag werkt alles weer normaal, zoals de afgelopen weken telkens het geval is... Worden er geen log-bestanden ofzo bijgehouden waar uit te halen valt of een bepaalde telefoon verbinding heeft met 3G en waarom die dat eventueel kan verliezen?

En mijn internetverbruik valt reuze mee hoor  Ik was toevallig op een berichtje via Whatsapp aan het wachten en toen dat nogal lang duurde zag ik dat mijn 3G weer was weggevallen... Ik kan ook nog communiceren zonder telefoon 


Hoi janger12,

Ik heb naar aanleiding van je reactie contact opgenomen met een netwerk specialist. Deze wist te vertellen dat jouw simkaart in ieder geval 1 en 8 februari tussen 11.00 u en 13.00 u aangemeld is geweest op een UMTS antenne. Daar lijkt dus niets mis te zijn 😕

Als je ons kunt voorzien van exacte data en tijdstippen en een exacte locatie (postcode/huisnummer), dan kunnen we nog eens checken of er iets aan de hand is, maar vooralsnog lijkt het een probleem in je mobiel.

(Of je ouders klieren je met een signal jammer 😉 )
Badge +1
Maar hij doet het in de ochtend wel... En dan ben ik gewoon op dezelfde plek :)
En mijn ouders zijn de leeftijd om kinderen te krijgen al wel een tijdje ontgroeid haha


(Of je ouders klieren je met een signal jammer 😉 )


Daar heb ik ook aan zitten denken. Misschien dat een lang en goed gesprek met je ouders het probleem oplost. :p

Maar het is ook mogelijk dat er een één of ander apparaat in huis is dat als een stoorzender werkt, zoals een oude slecht geisoleerde magnetron of een draadloos apparaat zoals een babyfoon o.i.d.
Badge +1
En misschien nog ter verduidelijking: ik heb dus wel gewoon ontvangst (de balkjes die dat aangeven zijn helemaal vol), alleen 3G/H valt weg.
Reputatie 7
Badge +9
De stoorzender kan ook bij de buren zitten... Omdat het probleem zich alleen op bepaalde vaste tijdstippen voordoet zit ik toch aan een (wellicht defect) apparaat te denken met een schakelklok die het ding om 12 uur aanzet. Kan van alles zijn natuurlijk. Als het internet weer eens wegvalt zou je even naar buiten kunnen gaan om te zien hoe ver het bereik van de "stoorzender" is. Waarschijnlijk niet verder dan 100 meter.
Badge +1
Dat zou inderdaad kunnen, maar twee weken geleden trad het probleem ook op een andere plek op, die veel verder dan 100 meter van de buren vandaan is. 
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Ernst,

Bedankt voor het navragen! De exacte tijden weet ik zo niet meer, maar het probleem speelde afgelopen zaterdag (8 februari) sowieso tussen 14.00 en 15.00. Mijn locatie was toen op postcode 6931BP, huisnummer 20. Heb je hier voldoende informatie aan?

Jan

P.S. Mijn ouders zijn behoorlijk a-technisch, dus die signal jammer zal het niet zijn (wist geen eens dat die dingen bestonden overigens :); dure geintjes als ik op die website kijk...)


Hi janger12,

Ik zal toch echt redelijk exacte tijdstippen en locaties nodig hebben. Alleen dan kan er gecheckt worden of er een issue is met bijvoorbeeld een bepaalde antenne. Die 100 meter is dan best belangrijk.


@Scotsman: Goed bedacht, van dat defecte apparaat. Kan bijvoorbeeld ook een etherpiraat zijn.
Badge +1
Hier even een update (als iemand dit topic nog volgt): ik ben vandaag niet bij mijn ouders geweest maar bij mijn vriendin in een naburig dorp en hier speelde het probleem NIET. Ik heb gewoon de hele dag 3G/H gehad. Dat sluit denk ik uit dat het probleem in mijn telefoon zit (of het heeft zichzelf opgelost...). Volgende week zaterdag ben ik waarschijnlijk wel weer bij mijn ouders op zaterdag, dan zal ik wederom in de gaten houden of het 3G signaal wegvalt of niet.

@Scotsman: als er zo'n stoorzender is, zouden er dan niet meer mensen last van moeten hebben? Zoals ik al schreef, mijn vriendin zit ook bij Simyo en was tegelijkertijd met mij bij mijn ouders en die had nergens last van...
Badge +6
Hoi janger12,

Ik heb even het topic doorgelezen en het is wel een mysterieus iets 😕

Wat ik je zeker wil aanraden om te doen is om wanneer het probleem zich weer voordoet zaterdag bij je ouders wel even je simkaart te wisselen van toestel met je vriendin. Dit is namelijk de enige manier om na te gaan of het aan je toestel ligt of simkaart.

Wat namelijk eventueel zou kunnen zijn, is dat er toch iets van een stoorzender is, maar dat de telefoon van je vriendin een sterkere antenne heeft, waardoor deze nog wel het 3G signaal oppikt.

We vernemen graag je bevindingen! 🙂
Badge +1
Dag allen,

Ik heb net mijn simkaart in de telefoon van mijn vriendin gedaan (ter herinnering: ik heb een Nexus 4, zij heeft een Sony Ericsson Live With Walkman) en daar lijkt het probleem niet te spelen (ik ben vandaag weer bij mijn ouders). Dat zou betekenen dat het probleem toch in zekere zin met mijn telefoon samenhangt. Aangezien het probleem vorige week niet speelde toen ik niet bij mijn ouders was, lijkt het ook met de locatie te maken te hebben. Ik ben vandaag wat rond gaan wandelen in de buurt om te zien wat er nu precies gebeurt.

Mijn ouders wonen op 6931BP (Molenlaan te Westervoort), huisnr. 20. Ik ben naar het kruispunt tussen de Veerdam en IJsseldijk in Westervoort gelopen (ongeveer 300m vanaf hun huis) en heb daar mijn telefoon opnieuw opgestart. Dat was om 12.27u. Daarna kwam het 3G signaal weer terug. Ik heb een tiental minuten daar gewacht (ondanks de frisse, harde wind...) en de 3G verbinding viel niet weg. Toen ben ik terug naar mijn ouders gelopen, op de bank gaan zitten en binnen een paar minuten viel de 3G verbinding weer weg.

Toen ben ik naar het kruispunt van de Klapstraat met de Kraayenhof gelopen (weer ongeveer 300m vanaf hun huis, maar dan de andere kant op). Telefoon opnieuw opgestart en toen was er wederom 3G. Ik ben toen met het scherm continu ingeschakeld naar mijn ouders teruggelopen om te zien wat er zou gebeuren. Al na een paar stappen verscheen er heel kort een driehoekje met uitroeptekentje linksbovenin en tegelijkertijd  vielen alle 'ontvangststreepjes' weg (dit was omstreeks 13.30u). Meteen daarna kwam de verbinding (de streepjes) weer terug, maar dan zonder 3G. Vanaf dezelfde locatie heb ik dat nog een paar keer herhaald, telkens met hetzelfde resultaat. Heel kort een uitroepteken in een driehoekje dat zegt dat de telefoon geen verbinding heeft, wat binnen een seconde alweer verdwijnt. De ontvangststreepjes zjin dan terug (en ook allemaal vol), maar 3G is weg.

Ik ben toen opnieuw richting kruispunt IJsseldijk/Veerdam gelopen en daar bleef de 3G verbinding opnieuw stabiel. Vanuit daar kon ik met ingeschakeld scherm ook teruglopen naar mijn ouders, zonder dat de 3G verbinding wegviel. Eenmaal aangekomen bij mijn ouders was er nog steeds 3G. Alleen na een paar minuten binnen zijn, viel deze weer weg, nadat eerst weer het inmiddels bekende uitroepteken in het driehoekje kort in beeld was.

Ik heb echt totaal geen idee hoe dit zou kunnen. 300m vanaf mijn ouders huis speelt het probleem, 300m de andere kant op niet. Wat ik me zou kunnen voorstellen (geen idee of het hout snijdt) is dat ik op het kruispunt IJsseldijk/Veerdam verbinding heb met een andere mast dan bij mijn ouders. Op het moment dat de telefoon van mast wisselt (wat dan denk ik heel kort wordt aangegeven door het uitroepteken in driehoekje), valt de 3G verbinding weg. Of misschien heeft er iemand andere suggesties? Ik heb mijn exacte locaties en tijden gegeven zodat jullie misschien kunnen kijken of ik inderdaad met verschillende masten verbinding heb.

Ik ben benieuwd of er iemand nog goeie ideeën heeft om dit op te lossen!
Badge +1
Korte update: ik ben nu ook nog even bij mijn vriendin haar ouders thuis in Duiven, en 3G is weer terug nadat ik even de vliegtuigmodus aan en uit heb gezet. Uit zichzelf keert 3G dus niet terug. Hij valt nu ook niet meer weg.
Badge +1
En nog een update: ik ben vandaag (zondag) nogmaals in Westervoort (nu op 6931CH, Klapstraat, nr. 145) om te gaan genieten van de carnavalsoptocht. En inderdaad: wederom heb ik geen 3G! Vanochtend was ik in Duiven, geen enkel probleem, en nu ben ik een half uurtje in Westervoort en ben ik mijn verbinding weer kwijt... 
En ik heb nog meer getest: ik kan ook niet bellen en sms'en! Ik heb volledig bereik (het is nu 13.36u), maar als ik iemand bel, hangt mijn telefoon meteen weer op. Sms ontvangen lukt ook niet. Dit had ik de afgelopen weken nog niet getest, aangezien ik bijna nooit bel of sms. Maar nu wilde ik net inloggen bij Google (daarvoor ontvang ik een veiligheidscode op mijn mobiel) en die kwam maar niet aan... En nu blijkt dus dat ik ook niet kan bellen en sms'en! Ik denk dat dat probleem de andere keren dus ook speelde, maar dat weet ik niet zeker want ik heb het toen niet getest.

Ik begin het nu wel vervelend te vinden...
Badge +1
En mijn vriendin kan nu ook niet bellen, krijgt meteen de melding dat het netwerk bezet is... Dat hebben we nu binnen 10 min al vaker getest. (Dat suggereert misschien toch weer dat het iets bij simyo is?)
Ik heb ondertussen ook al een aantal keer het uitroepteken gehad waarna mijn telefoon meteen opnieuw verbinding maakt.
Badge +1
Ik heb een nieuwe topic geopend, omdat het lijkt dat het een groter probleem is (ik heb meer simyo-klanten gesproken uit Westervoort die al weken problemen hebben met bellen en gebeld worden). Zie: https://forum.simyo.nl/stel-vraag-57/storing-westervoort-meer-mensen-hebben-last-17287/
Badge +1
Blijkbaar is er in Westervoort een mast defect (zie reactie van Dries in het topic uit mijn vorige post) die voor deze problemen zorgt, ik hoop dat dit snel opgelost gaat worden!
Reputatie 5
Badge +11
Blijkbaar is er in Westervoort een mast defect (zie reactie van Dries in het topic uit mijn vorige post) die voor deze problemen zorgt, ik hoop dat dit snel opgelost gaat worden!

Zoals hier gezegd: dat hopen wij ook!

Reageer