Skip to main content
Hallo,



Ik ben klant sinds deze maand. In allerlei opzichten ben ik tevreden. Ik had vantevoren wel gelezen over allerlei mensen die ongemerkt door hun internetbundel waren heengegaan en daardoor met extra kosten te maken kregen. Daarom hield ik mijn verbruik nauwkeurig in de gaten met de Simyo app voor Windows Phone (fijn dat die er is, trouwens!). 



En toch ging het mis. Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik maar voor een euro of 5 tot 10 over de bundel ben heengegaan, dus het is allemaal geen drama. Maar ik kwam wel achter een probleem waarvan ik dacht: laat ik de moeite nemen om het even netjes aan jullie door te geven. Want ik vermoed dat hier veel mensen  last van hebben: De meldingen komen onbegrijpelijk laat en met een onbegrijpelijk ritme.



Even voor de goede orde: ik twijfel er niet aanof ik die data daadwerkelijk verbruikt heb. ik heb op mijn telefoon een data-meter meelopen en die correspondeert redelijk met wat Simyo registreert. Het probleem is dat ik urenlang data heb gebruikt zonder te weten dat de bundel op was.



Ik heb een 1,5 Gigabyte bundel.

Ik kreeg op 23-01 om 09:07u een sms dat ik minstens 50% van de bundel verbruikt had. 

Ik kreeg op 24-01 om 16:46u een sms dat ik minstens 100% van de bundel verbruikt had.



Maar volgens mijn.simyo.nl was mijn bundel al op om 11:28u.:



2014-01-24 11:28:56  Internet gebruik (4623 kB)  00:00:00  €0.00

2014-01-24 11:28:56  Internet gebruik (24856 kB)  00:00:00  €3.64



Waarom krijg ik dan pas een sms om 16:46u, dus 5 uur later? Ergens zit een enorme vertraging in jullie systemen. Wellicht komt het doordat je deze billing data van KPN moet krijgen en daar een vertraging van enkele uren in zit. Maar dan moeten jullie daar iets aan doen, bijvoorbeeld door de waarschuwing-sms daarop aan te passen. Stuur een sms bij 80 of 90% en geef aan dat het daadwerkelijke verbruik al hoger kan liggen op het moment dat de sms verstuurd wordt.



Dat ik 750mb in een dag verbruikt heb (van 23 op 24 januari), wil er bij mij niet in. Ik vermoed dat ook de melding op de 23 eigenlijk ook al veel te laat was, want op de 22 had ik wel een grote download gedaan van een paar honderd Mb. Ik checkte na die download een paar keer de app en zelfs toen deze beweerde dat het verbruik bijgewerkt was tot de 23e, had ik nog enkele honderd Mb's over. Maar ik denk nu dat hij dus eigenlijk niet echt was bijgewerkt tot het tijdstip dat de app meldt. Datzelfde blijkt uit de sms die pas op de 23e meldde dat 50% verbruikt was. Waarschijnlijk was dat punt al veel eerder bereikt.



Nadat ik de sms kreeg dat 100% was verbruikt, heb ik meteen de data-verbinding uitgezet op mijn mobiel. Maar op mijn.simyo.nl zag ik dat ik intussen al meer dan 40Mb over de limiet heen was. Gelukkig is het buiten-de-bundel-tarief tamelijk redelijk en betekende dit maar een euro of 6, 7 extra kosten. Maar dat zou niet moeten kunnen gebeuren, natuurlijk. Jullie moeten klanten helpen om dit te voorkomen. 



De simpelste oplossing is die van Telfort: als de bundel op is, gaat het internet uit, totdat je via sms of anderszins een aanvullende hoeveelheid Mb's koopt. Dan komt niemand voor vervelende rekeningen te staan.



Hoe dan ook, jullie proces werkt dus niet goed genoeg. Dit is een oplosbaar probleem, dus ik zou zeggen: aan de slag! En laat me a.u.b. iets weten als jullie hebben achterhaald hoe dit zit.



Groet,

Michel
Hi michel070,



Je hebt deze vraag/dit issue ook in dit topic geplaatst, waar ik hem heb beantwoord.

Reageer