Skip to main content
Beste Simyo,



Ik heb een vraag over mijn datakosten.

Er lijkt namelijk iets mis te gaan in jullie systeem, waardoor er kosten worden gerekend die ik niet heb gebruikt.



Om bij het begin te beginnen:

Op 2 september stond er dat ik nul MB data over had. Ik ging er natuurlijk vanuit dat dit een foutje was,

omdat ik in de eerste twee dagen van deze maand niks aparts heb gedaan. En dat de data nog niet op kon zijn.

Ik dacht dat de gegevens (van augustus) nog niet goed waren vernieuwd.



Maar heb vanaf toen wel op mijn dataverbruik gelet (omdat ik dit al gek vond).

Mijn 3G staat zelfs altijd uit. En zet ik soms handmatig aan wanneer ik iets op moet zoeken, dat niet kan wachten.



Nu kreeg ik vandaag een smsje die naar een mail verwees:

In deze mail staat dat ik 198 euro buitenbundel kosten heb. Er vanuit gaande dat dit een fout is, ben ik gaan kijken op simyo.nl naar de kosten gaan zoeken. En hier staan onverklaarbare kosten in.

Bijvoorbeeld vanmorgen om 8.14u, 8.15u, 8.16uur enzovoorts wordt constant een hoge hoeveelheid MB verrekend (wat gelijk staat aan bijna 9 euro per minuut).

Deze kosten zijn onverklaarbaar omdat mijn 3G op dat moment niet aanstond en daarnaast zit ik précies die tijd op de brommer naar school (dus kan ik ook niet internetten o.i.d. op dat moment).

Het is ook opvallend dat precies dezelfde bedragen vaak terugkomen.



Daarbij krijg ik normaal gesproken een waarschuwingsbericht (van Simyo) als ik 80% van mijn internetbundel heb verbruikt.

Dit bericht heb ik in september ook niet gekregen, wat dus ook kan wijzen op een fout in jullie systeem.



Ik weet zeker dat ik deze datakosten niet door mij zijn gebruikt.

Toch ben ik natuurlijk wel geschrokken van het hoge bedrag.



Hoe kan deze fout worden opgelost?



Ik hoor graag spoedig de oplossing van u.



Met vriendelijke groet,

Ivo van Dongen
Hallo,



Om te beginnen zal ik eerst even kenbaar maken dat ik net als jouw klant ben. Dat daar geen misverstanden over ontstaan :)



Providers, in dit geval Simyo, zullen nooit zomaar datakosten in rekening brengen. Dat wil zeggen dat er dus een verbinding geweest moet zijn. Dit kan zijn actief, door gebruik van het toestel, maar ook als de telefoon niet gebruikt wordt op dat moment. Zie het als een mini computer die ten alle tijden in verbinding staat. Helaas weten veel mensen dit niet en gaan de mist in.



Nu weet ik niet wat voor telefoon jij hebt, maar ik heb vernomen dat Iphone's wel eens gaan verbinden met 3G ondanks dat deze door de gebruiker is uitgezet. Ook de instellingen (synchronisatie / updates) kunnen reden zijn voor ongewenst hoog data verbruik. Ook blind vertrouwen op wifi is veel gemaakte "fout". Wifi is namelijk een onstabiele verbinding.



Bijvoorbeeld vanmorgen om 8.14u, 8.15u, 8.16uur enzovoorts wordt constant een hoge hoeveelheid MB verrekend (wat gelijk staat aan bijna 9 euro per minuut).




Deze pakketten aan MB's moet je als 1 zien. Het is namelijk niet mogelijk om dit als 1x te tonen dus worden ze in identieke pakketten getoond. Bij elkaar opgeteld zal het hoogstwaarschijnlijk een paar 100 MB zijn wat weer kan duiden op updates van app of telefoonsoftware.



De 80 en 100% berichten zijn realtime en verplicht. Misschien heb je ze gemist? Simyo kan vertellen wanneer ze gestuurd zijn.



Ik kan je bij deze ten zeerste dit topic aanbevelen om door te nemen.



Ik denk dat mijn uitleg redelijk dicht in de buurt komt van wat er is gebeurt.



In ieder geval succes.
Hoi IvovanDongen, welkom op het forum van Simyo!



Ik begrijp dat het vervelend is wanneer je hoge internetkosten hebt en het dataverbruik onbekend voorkomt 😞 Helaas was je al op 1 september rond half 12 's avonds door je internetbundel heen. Om deze reden zag je op Mijn Simyo ook geen MB's meer staan. De weergave was dus correct.



Niet alleen kun je via je app je verbruik bijhouden, maar ook op je Mijn Simyo pagina. Daar kon je onder tabblad Verbruik zien dat je vanaf 1 september buiten je internetbundel verbruikte.



Je vertelt dat je geen 80 % en 100 % sms hebt ontvangen op 1 september. Ik ga aankomende maandag bij de netwerkservice na of deze zijn gestuurd en om hoe laat. Ik kom hier nog op terug.



Daarbij heeft Raytje vrij volledig uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat wanneer je internet. Ik hoor graag of je hier vragen over hebt.

Wil je daarnaast aangeven van welk type telefoon je gebruikmaakt? Vaak kun je in je telefoon via een datameter nagaan waar de data aan is besteed. Als je je type telefoon aangeeft, dan kunnen we er samen naar kijken 🙂

Ook kun je ondertussen dit blogartikel "Krijg inzicht in het datagebruik van je apps" doornemen.



We horen het graag van je.



@Raytje; Dit echt een heel volledig mooi antwoord! Ik heb er weinig aan toe te voegen 🙂
Hoi IvovanDongen,



Ik heb de netwerkspecialisten van KPN gesproken. Zij hebben gekeken of de sms'jes zijn gestuurd en om hoe laat.



De 80 % sms is op 1 september om 05:39 uur gestuurd en de 100 % sms is op 23:29 uur gestuurd. Het is dus behoorlijk hard gegaan.

Op 1 september was er om 03:14 uur tot en met 05:23 uur veel data verbruikt. In totaal is er ongeveer 389 MB verbruikt. Je hebt een internetbundel van 500 MB, dat is niet zo heel groot. Hij kan daarom ook snel opgaan wanneer er bijvoorbeeld een grote update plaatsvindt of muziek wordt geluisterd.



Het lijkt mij goed om te kijken naar je internetinstellingen, zodat we dit hopelijk in gevolg kunnen voorkomen. Ik ontvang graag nog een reactie op mijn vorige vragen 🙂 Daarnaast zie ik dat mijn collega's van de Backoffice een deel van je kosten hebben vergoed. Hopelijk ben je hier tevreden mee.



Ik wacht je reactie even af.
Hoi Naomi,



Bedankt voor je snelle reacties!

Om te beginnen zijn we inderdaad erg tevreden over de vergoeding van de kosten.



Helaas ben ik nog niet achter de oorzaak van het immens hoge verbruik, aangezien dit nooit bewust gebeurd kan zijn. Ik ga jullie tips uit het blogartikel ter harte nemen.



Verder heb ik nog eens goed gekeken naar de 80 en 100% sms. Nu blijkt dat ik ge-sms't wordt door twee Simyo's; namelijk 'Simyo' en 'simyo'. Beide sturen mij sms-berichten. Dit heb ik echter nooit doorgehad, daardoor miste ik de 80 en 100% smsjes in mijn standaard sms-app. Het zou dus fijn zijn als dit in het vervolg door één verzender kan worden gedaan. Of wat is de rede om met twee verzenders te werken? Dit schept namelijk veel verwarring.



Ik maak gebruik van de ''Oneplus One'' smartphone. Deze draait op Android.



Met vriendelijke groet,

Ivo van Dongen
Hoi IvovanDongen,



Wat goed om te lezen dat je tevreden bent met de vergoeding. Het is zeker verstandig om de blogs door te nemen. Op deze manier voorkom je onverwacht hoge kosten in de toekomst.



Het is apart dat je van 2 'Simyo's' een bericht krijgt. Je geeft aan dat de 1 van deze berichten niet in de standaard sms-inbox terecht komt. Waar komt dit bericht wel in binnen? Zou je printscreens kunnen sturen van beide berichten? Dan kunnen wij verder uitzoeken waar dit door komt.



Groetjes,

Angela

Reageer