.

Beantwoord

Onduidelijkheid internetverbruik. Hoe kom ik erachter wat er is gebeurd?

  • 28 May 2017
  • 5 reacties
  • 132 Bekeken

Badge
Bij mijn zoon wordt steeds kosten internetgebruik berekend terwijl hij op WiFi zit of soms de telefoon gewoon uit heeft staan. Kan ik ergens zien waar deze kosten door veroorzaakt worden. Want nu is hij steeds door zijn beltegoed heen terwijl hij er niets aan heeft. Graag jullie hulp.
icon

Beste antwoord door Ray 29 May 2017, 17:25

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Als je wilt voorkomen dat er gebruik wordt gemaakt van internet kun je dat in mijnsimyo uitzetten.
Dan zijn de kosten 0, en is de vraag waar de kosten aan zijn opgemaakt niet meer relevant.
Badge
Ik wil niet voorkomen dat mijn zoon op Internet kan. Ik zou graag willen weten hoe het kan dat er geld wordt afgeschreven terwijl hij niet op Internet zit. Kan ik dat ergens achterhalen?
Reputatie 7
Badge +7
Dat zullen waarschijnlijk achtergrond processen zijn, bijvoorbeeld om te kijken of er updates van programmas zijn en dergelijke. Simyo heeft geen detail informatie hier over,

Hoe je dat uit je telefoon kan halen hangt af van het merk/type telefoon.
En dat weten we niet 🙂
Ook als er niet actief gebruik gemaakt word van de telefoon maar internet staat aan, kan er verbruik geregistreerd worden. De telefoon is immers verbonden met internet en apps maken daar dan gebruik ervan.

Bij mijn zoon wordt steeds kosten internetgebruik berekend terwijl hij op WiFi zit of soms de telefoon gewoon uit heeft staan.

Als er sprake is van wifi kan er geen verbruik simkaart worden geregistreerd. Dit kan er dus op duiden dat ofwel wifi is weggevallen en mobiel internet stond aan en het verbruik ging toen vanaf daar verder. Of Wifi stond helemaal niet aan.

Als de telefoon uit staat kan er geen registratie plaats vinden. Die constatering klopt dus niet.

Kan ik ergens zien waar deze kosten door veroorzaakt worden. Want nu is hij steeds door zijn beltegoed heen terwijl hij er niets aan heeft. Graag jullie hulp.

Zoals Wim al aangaf hangt dit af van merk en type telefoon. Niet elke telefoon biest deze optie, maar anders is dit te vinden bij de instellingen mobiele netwerken en word data verbruik genoemd. Of bij instellingen - apps.. U kunt ook een externe data manager 3G watchdog installeren. Die kan het verbruik per app meten vanaf moment in gebruik name.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Spookyboe,

Welkom op het Forum!

Balen dat je zoon onbedoeld heeft geïnternet via het mobiele netwerk. :(

Helaas kan ik niet inzien waaraan het internet is verbruikt, alleen hoeveel internet er is verbruikt. Dit mag namelijk niet bijgehouden worden in verband met de Wet bescherming persoonsgegevens.

Het is gek dat er internet is verbruikt terwijl de telefoon uitstond. Dit is technisch niet mogelijk. Ik snap verder heel goed dat je graag zou willen weten wat er precies is verbruikt. Om te beginnen is het belangrijk om te weten dan internet op verschillende manieren kan plaatsvinden. Het is mogelijk om internet te verbruiken als je er zelf voor kiest om verbinding te maken (Facebook openen/surfen op web). Het is ook mogelijk dat instellingen van je toestel ervoor zorgen dat er automatisch verbinding wordt gemaakt met internet, zonder dat je dat door hebt. Vaak betekent het dat er automatisch wordt gezocht naar nieuwe e-mailberichten of WhatsApp-berichten. Het komt ook voor dat je telefoon zo is ingesteld dat het nieuwe updates voor je apps of het besturingssysteem (iOS, Android) downloadt. Je kunt hiervoor zelf de instellingen van je toestel nalopen.

Om na te gaan wat dit verbruik precies tot stand heeft gebracht, kun je het beste terecht op de telefoon van je zoon. Per besturingssysteem verschilt het waar je dit kunt vinden. In onze blog leggen wij per besturingssysteem uit op welke manier je meer inzicht in het verbruik kunt krijgen.

Voorkomen is beter dan genezen, hierom adviseer ik je om de telefooninstellingen van je zoon na te lopen. Zorg ervoor dat automatisch updates via het mobiele netwerk uitstaan en blokkeer eventueel internet van apps die niet worden gebruikt. Dat laatste doe ik zelf ook en vind het een veel fijner idee. Op deze manier heb ik namelijk beter in de hand waar mijn MB's aan worden verbruikt.

Op dit moment is de aansluiting van je zoon geblokkeerd, omdat hij geen beltegoed meer heeft. Wanneer het tegoed wordt opgewaardeerd, deblokkeren wij zijn aansluiting weer.

Laat je het ons weten als je hier vragen over hebt?

@ Wimj en Ray, bedankt! :D

Groetjes,
Asma

Reageer