.

Beantwoord

Onbekend internet gebruik op nieuwe simkaart?

  • 1 September 2013
  • 12 reacties
  • 723 Bekeken

Op 8 augustus nieuwe simkaart gekregen. 15 euro prepaid tegoed. iPhone4.
Op zelfde dag is er een aantal Kb's internet gebruikt. Waarvoor? Ik zou het niet weten. Tot 17 augustus geen internet gebruik.

Vanaf 17 augustus is er plotseling een aantal keren per dag internet activiteit. Het gebeurt op willekeurige tijdstippen, maar er zit toch ook een patroon in.
's Nachts om even na 00.00 uur, 's morgens om 08.00 uur en 's avonds om 20.00 uur.
Vrijwel mijn hele prepaid tegoed is nu opgegaan aan internet gebruik. Terwijl ik naar mijn beste weten helemaal geen internet heb aangezet/gebruikt..
Ik heb alleen de standaard apps erop staan. Geen spelletjes behalve mindfeud en wordfeud, en die doe ik niet om 00.00 uur 's nachts. Bovendien zou alle verkeer via mijn eigen wifi moeten gaan..
Wat gaat hier fout?
icon

Beste antwoord door MartijnR 1 September 2013, 16:54

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Beste HannyB,

Soms is het niet te achterhalen waarom en waarheen je toestel verbinding maakt. Dit euvel komt wel vaker voor bij iPhones.
Als je geen internet 3G op je mobiel wilt, kun je het beste internet op je peroonlijke pagina uitzetten. Als je wel 3G internet wilt
en het verbuik wilt bijhouden dan kan je het beste zelf een app installeren die hier inzage in geeft. Let er wel op dat je aan deze apps
geen rechten omtrent het verbuik kunt lenen. De apps zijn OnavoCount en datawiz.

p.s. het kan zijn dat een toestel overschakeld naar 3G omdat het wifi signaal te zwak is, of dat de powersaving ingaat, of dat het toestel zelf 3G
boven wifi verkiest of een app die dat doet.

Kan je hier iets mee?
Reputatie 5
Badge +10
Welkom op het forum HannyB,

Kan je wat met de uitleg van Martijn®? Zijn tips en informatie zijn namelijk erg handig.

Groetjes,

Alex
Bedankt voor de reactie, maarre... ik snap het nog steeds niet.
Zo iets moet toch ergens in een instelling zitten. Kan toch niet zo zijn dat een toestel zo maar op eigen houtje iets gaat doen.

Ik heb direct internet uitgezet op mijn persoonlijke Simyo pagina EN op het toestel 3G uitgezet, maar vanochtend om exact 08.00 was er weer 250kB activiteit á 0,25 Euro. Als op mijn persoonlijke pagina internet UIT staat, dan kan er toch nooit meer activiteit zijn??

Tja, zo kan ik wel blijven bijstorten....
Hoe kom ik daar nou van af?? 

Ik ga eens dat ding apparaat uitzetten, en zien wat er morgenochtend voor internetgebruik is... Dat zal dan toch NUL moeten zijn?

Zou het helpen de hele telefoon eens te resetten? Alle telnummers opnieuw instellen, nou dat moet dan maar.. (zal ook vast wel weer een SMS naar UK kosten á 0,55 Euro...)

Ik ga ook alvast ondertussen eens de OnavoCount en datawiz op mijn Samsung NoteII zetten.
Reputatie 7
Badge +9
Een moderne smartphone, en in het bijzonder een iPhone, kan onder bepaalde omstandigheden best wel op eigen houtje het internet op gaan. Het heet niet voor niets een smart phone! Je kan het dataverbruik beperken door een aantal instellingen te veranderen, misschien heb je hier iets aan.

Als je internet uitzet op Mijn Simyo, dan is er vanaf dat moment geen dataverbruik via Simyo meer. Het uitzetten wordt geregistreerd door Simyo, en mocht er toch nog dataverbruik optreden (dat gebeurt een enkele keer) dan kan Simyo meteen zien dat dat onterecht was, en krijg je de kosten vergoed. Dat geldt niet als je internet uitzet op je mobiel, want daar heeft Simyo geen zicht op en als je daarna toch dataverbruik zou zien dan worden de kosten daarvan niet door Simyo gecomprenseerd.

De telefoon resetten lijkt me niet nodig.

Ik gebruik al een tijdje Onavo Count en DataWiz op mijn iPhone (ze doen verschillende dingen en vullen mekaar mooi aan) en ben daar zeer tevreden mee.
Bedankt voor je reactie Scotsman.

Ik hoop dan maar dat Simyo inderdaad geen kosten afschrijft, want zoals gezegd:
citaat
Ik heb direct internet uitgezet op mijn persoonlijke Simyo pagina EN op het toestel 3G uitgezet, maar vanochtend om exact 08.00 was er weer 250kB activiteit á 0,25 Euro. Als op mijn persoonlijke pagina internet UIT staat, dan kan er toch nooit meer activiteit zijn??
einde citaat
Voorlopig is er dus alweer 0,25 Euro af..

Ik heb toch maar de phone totaal gereset. Dat beetje moeite om de gegevens terug te zetten, dat moet dan maar even.
Kan ik tenminste wel uitsluiten dat de oorzaak bij een vreemde app ligt. Kijk eens naar het patroon:
citaat
's Nachts om even na 00.00 uur, 's morgens om 08.00 uur en 's avonds om 20.00 uur.
einde citaat

Deze snap ik ook niet echt:
citaat
onder bepaalde omstandigheden best wel op eigen houtje het internet op gaan. Het heet niet voor niets een smart phone!
einde citaat
Steeds EXACT op dezelfde tijdstippen.. Dat moet toch iets in de software(-instelling)  zijn..?

Tuurlijk kan een apparaat op eigen houtje een aktie nemen. Maarre... dan toch alleen maar als die aktie tevoren door een mens is geprogrammeerd (we nemen dan maar aan dat het een softwarematig iets is, en geen hardware failure).

Vraag blijft dus: welke instelling op de iPhone of in MijnSymyo of in een of andere app is zodanig ingesteld dat de phone een internet activiteit vertoond ondanks dat op MijnSimyo én op de phone die instelling op "uit" staat?
Reputatie 3
Badge +9
Beste HannyB,

Als je internet op je pagina hebt uitgezet mag er binnen enkele minuten geen data verkeer meer plaatsvinden. Indien er wel dataverkeer na het uitzetten van internet op je persoonlijke pagina is geregistreerd dan zal dat worden vergoed en zal simyo even serieus naar je internet aansluiting kijken.

Als je 3G op je telefoon uitzet is dat doorgaans meer dan voldoende veilig, maar niet altijd.

Dus internet uit op mijn simyo is geen data !!!
Reputatie 7
Badge +9
Regelmatig terugkerende internetactiviteiten op een vast tijdstip duiden er sterk op dat er een proces loopt op de achtergrond dat door de maker van iOS of van een app bewust is ingesteld of aangezet. Het is voor een gemiddelde iPhone gebruiker lastig te achterhalen welk proces hiervoor verantwoordelijk is, maar er zijn legio mogelijkheden: een of meer iCloud processen, mail synchronisatie, software update checks, location services, een kort contact met het hoofdkantoor van de Amerikaanse geheime dienst om even te checken of jouw privégegevens, credit card nummers, geboekte vluchten en je meest recente terroristische activiteiten nog up-to-date zijn..... (grapje).

De instellingen waarnaar ik in een link hiervoven verwees konden het internet gebruik niet tot nul terugbrengen toen ik dit uittestte, er bleef altijd een gering verbruik aan MBs over wat ik niet kan verklaren.

Maar zoals gezegd - je hebt 100% garantie dat het internetverkeer via het mobiele netwerk stopt als je dit even uit zet op Mijn Simyo.
Beste Martijn, Scotsman:)
bedankt voor jullie reacties.
Het ziet er naar uit dat het nu is gestopt.
Ik heb op de GSM op een totale reset gedaan. Dus alles is er nu af, behalve dan de standaard zaken die met de iPhone meekomen.
Internet/MMS staat op "UIT" op MijnSimyo, ook op de iPhone staat internet enz uit.

citaat
Regelmatig terugkerende internetactiviteiten op een vast tijdstip duiden er sterk op dat er een proces loopt op de achtergrond dat door de maker van iOS of van een app bewust is ingesteld of aangezet
einde citaat
Dat leek mij dus ook > ik geloof er zelf niet in dat het door een "automatisme" in iOS komt, want dan zou dat op alle iPhones moeten zijn (Kan natuurlijk dat een standaard applicatie naar updates oid zoekt. Maar die zou je dan moeten kunnen uitzetten?).
iCloud processen, mail synchronisatie, software update checks, location services > die heb ik dus allemaal uit gezet.

Nog wat info (wat bij MijnVerbruik staat)
Simkaart gekocht op 6 aug
Die is verstuurd op 7 aug, want toen kreeg ik de standaard 5 euro plus iets extra voor aankoop extra beltegoed.
Op 8 aug kaart ontvangen en in iPhone gedaan. Toen was er ook direct een internetactiviteit.
Tot 17 aug was er geen internet activiteit, en toen begon het... om 00 om 08 en om 20 uur.
Dus blijkbaar is er toen een app geinstalleerd of een instelling aangepast die het veroorzaake.
 
Ga nu een voor een de standaardzaken weer aanzetten, en dan zien wat er gebeurt. Als het aan iOS ligt zou het herhaalbaar moeten zijn, en dan moeten we het kunnen vinden, toch?
Bah, ik kan er gewoon niet tegen dat het ding iets doet wat ik niet wil.. :mad:

Indien jullie nog iets anders aanbevelen dan hoor ik dat graag..:)


 
Reputatie 7
Badge +9

Bah, ik kan er gewoon niet tegen dat het ding iets doet wat ik niet wil.. :mad:
Indien jullie nog iets anders aanbevelen dan hoor ik dat graag..:)


Tja, dan had je een gewone simple foon moeten aanschaffen waar je alleen maar, erm..., mee kunt bellen. Zoiets als deze baksteen, mijn eerste mobiel 13 jaar geleden waar je heel goed mee kon bellen en smssen maar verder eigenlijk niets. Geen stiekeme nachtelijke internet updates - wat een heerlijk rustig leven toen!
Nou Scotsman, ik had toch eigenlijk een ander soort response verwacht.

Ik vind het van mezelf niet zo raar dat ik wil weten waarom mijn smartphone iets stiekum doet en daar nog kosten voor maakt ook.
(kosten zijn aanzienlijk: bij prepaid kost het 0,10 per 100kB, en in mijn geval liep het op tot enkele euro's per dag !)

Ik begrijp best dat soms ook een expert het eventjes niet meer weet. Maar ja.. ik wil tzt toch weer internet op dat ding en ik wil toch echt weten hoe dat moet tegen normale kosten.
Dus: heb je een suggestie waarmee ik aan de slag kan om dit raadsel op te lossen, nou dan hou ik me alsnog aanbevolen.
Want ik blijf zoeken naar de oorzaak.

PS
Ik had 26 jaren geleden een portable telefoon waaraan een accu van circa 3 kilo vastzat. Dat was pas echt een baksteen, maar bellen? Ging super.
Reputatie 7
Badge +9
Ik kan me voorstellen dat je wilt weten waar de internetkosten door veroorzaakt worden, vooral bij prepaid - ik heb zelf ook een Simyo prepaid sim, maar gebruik die alleen als ik in Nederland ben. Tijdens mijn laatste bezoek kocht ik een paar keer een dagbundel van 20 MB á 1 euro per stuk en daar heb ik steeds genoeg aan gehad. Ik weet niet zeker maar ik denk dat het uitzetten van een aantal opties zoals ik eerder heb aangegeven er voor heeft gezorgd dat mijn dataverbruik niet de pan uit is gerezen. Hier thuis heb ik een abonnement met maandelijks 500MB aan data en ook daar heb ik voldoende aan (met de genoemde opties weer teruggezet naar de standaardinstellingen). Had ik in Nederland gewoond dan had ik zeker geen prepaid maar een abonnementje genomen met een databundeltje erbij. Ik weet welke de grote dataslurper apps op mijn iPhone zijn, maar ik heb het opgegeven om tot op de KB precies te willen weten waar mijn dataverbruik door veroorzaakt wordt. Er zijn belangrijker dingen in het leven om me mee bezig te houden! :p
Badge +8
Beste Martijn, Scotsman:)
bedankt voor jullie reacties.
Het ziet er naar uit dat het nu is gestopt.
Ik heb op de GSM op een totale reset gedaan. Dus alles is er nu af, behalve dan de standaard zaken die met de iPhone meekomen.
Internet/MMS staat op "UIT" op MijnSimyo, ook op de iPhone staat internet enz uit.

citaat
Regelmatig terugkerende internetactiviteiten op een vast tijdstip duiden er sterk op dat er een proces loopt op de achtergrond dat door de maker van iOS of van een app bewust is ingesteld of aangezet
einde citaat
Dat leek mij dus ook > ik geloof er zelf niet in dat het door een "automatisme" in iOS komt, want dan zou dat op alle iPhones moeten zijn (Kan natuurlijk dat een standaard applicatie naar updates oid zoekt. Maar die zou je dan moeten kunnen uitzetten?).
iCloud processen, mail synchronisatie, software update checks, location services > die heb ik dus allemaal uit gezet.

Nog wat info (wat bij MijnVerbruik staat)
Simkaart gekocht op 6 aug
Die is verstuurd op 7 aug, want toen kreeg ik de standaard 5 euro plus iets extra voor aankoop extra beltegoed.
Op 8 aug kaart ontvangen en in iPhone gedaan. Toen was er ook direct een internetactiviteit.
Tot 17 aug was er geen internet activiteit, en toen begon het... om 00 om 08 en om 20 uur.
Dus blijkbaar is er toen een app geinstalleerd of een instelling aangepast die het veroorzaake.
 
Ga nu een voor een de standaardzaken weer aanzetten, en dan zien wat er gebeurt. Als het aan iOS ligt zou het herhaalbaar moeten zijn, en dan moeten we het kunnen vinden, toch?
Bah, ik kan er gewoon niet tegen dat het ding iets doet wat ik niet wil.. :mad:

Indien jullie nog iets anders aanbevelen dan hoor ik dat graag..


 


Hoi HannyB,

Ik vind het goed van je, die volharding.
Ik zou het ook een gek idee vinden, dat ik niet meer de baas ben over wat een stukje apparaat in mijn naam doet. Het wordt zo'n sci-fi wereld dan..
Ik heb het even nagekeken. Je hebt de optie Internet op je Mobiel op 1-9 om 10.11 uitgezet. Je laatste internetverbruik is inderdaad van 8.01 die ochtend. Verbruik wordt wel altijd wat vertraagd doorgegeven, dus het kan dat jij de optie al had uitgezet (en die ook echt uit stond) maar dat je je tegoed nog iets zag afnemen.

Ik wens je veel succes en houd ons alsjeblieft op de hoogte over wat je allemaal ontdekt over je iPhone en zijn eigen willetje;)

Groetjes,
Charlene

Reageer