Skip to main content
Er is iets raars aan de hand met het gebruik van mijn bundel. Er is in een hele korte periode een groot deel van mijn bundel verdwenen, terwijl dit om 2 redenen niet mogelijk is.



De eerste reden is dat ik in deze tijd in een bespreking zat, waardoor ik in principe niets anders dan achtergrond berichten (whatsapp) binnen heb kunnen krijgen. Daarnaast zat ik tevens op het WiFi netwerk verbonden rond deze tijd.



Gedurende deze tijd is er in totaal 400 mb verstookt. (zie bijlage). Gezien de tijd en de overeenkomende getallen van het gebruik lijkt het me om een 'bug' te gaan. Ik kreeg ineens een bericht dat mijn bundel was overschreden. Toen heb ik direct mijn 3g uitgezet. Het is heel opvallend dat dit ineens kan (zonder dat ik iets heb gedaan) en dat terwijl ik nog niet eens halverwege mijn maand zit (zie tevens mijn gebruik in vorige maanden).



Zie hieronder de fout:



2014-09-15 20:00:22 (60003 kB)

2014-09-15 21:16:33 (60001 kB)

2014-09-15 21:23:29 (60002 kB)

2014-09-15 21:29:47 (60001 kB)

2014-09-15 21:37:31 (60002 kB)

2014-09-15 21:46:19 (60002 kB)

2014-09-15 21:56:41 (58220 kB)





Mijn eerste vraag, hoe kan dit zomaar? En mijn tweede vraag is hoe kan dit worden opgelost (aangezien ik nu nog 15 dagen zonder MB's zit).
Om nog even aanvullende informatie te geven. Bij mijn mobiel netwerkgebruik kan ik zien welke apps data verbruiken. Er zijn een aantal apps die natuurlijk meer data verbruiken dan anderen. 

Als ik alle apps bij elkaar optel kom ik uit op 1 GB verbruik sinds juli. Mijn bundel bedraagt op dit moment 1 GB en in de maand augustus ook 1 GB (waarvan 58% gebruikt). 



Als ik zo tel moet er dus nog ergens 400 tot 500 mb in de lucht hangen die niet is gebruikt.. Dat komt overeen met de 425 mb die in nog geen 2 uur tijd verdwenen is zonder dat mijn mobiel extreem in gebruik was. 
Hoi patavo, welkom op het forum van Simyo.



Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum Internet. Zo kunnen ander forumbezoekers met eenzelfde vraag hun antwoord makkelijker vinden.



Een smartphone kun je vergelijken met een PC of laptop die verbinding heeft met internet. Het apparaat staat aan, de Ethernetkabel zit erin en je raakt 'm niet aan.

Toch draaien er een hele rits aan processen om er voor te zorgen dat ie blijft draaien en up to date blijft. Kijk maar eens in Taakbeheer.

Met jouw telefoon zit het net zo. Zonder dat je 'm aanraakt heeft ie verbinding met het mobiele netwerk en draaien er allerhande processen om er voor te zorgen dat ie blijft draaien en up to date blijft.



Wij, jouw provider, mogen alleen niet zien waaraan de data verbruikt wordt. Dit is zo geregeld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Vergelijk dit met een postbode die een brief bezorgt; die mag ook niet in de envelop kijken; briefgeheim.

Alleen de verzender en ontvanger mogen weten wat er verstuurd wordt. En in het geval van datagebruik is de verzender of ontvanger de eindgebruiker van de dataverbinding; jij.

En omdat je op een bepaald moment akkoord bent gegaan met de algemene voorwaarden voor het gebruik van het Operating System (bijvoorbeeld iOS of Android), en ook met algemene voorwaarden die horen bij apps die je geïnstalleerd hebt, geef je toestemming om 'zelfstandig' data te versturen of te ontvangen.



Dan de hoeveelheden data die je gespecificeerd ziet op Mijn Simyo.

De maximale grootte van een enkele datasessie is ongeveer 60.000 kB, ruim 58 MB. Als er bijvoorbeeld 100 MB in één keer verstuurd wordt over het mobiele netwerk, wordt dat in 2 delen geknipt. In jouw geval ging het om 410 MB en werd het in 7 delen geknipt.

De tijdstippen die er bij staan geven het begin van een datasessie aan.



Op het moment dat je de helft en je hele databundel hebt verbruikt krijg je van ons een SMS bericht. De eerste is dat je 50% van je bundel verbruikt hebt, en de tweede vanzelfsprekend dat je 100% verbruikt hebt.

Deze berichten worden realtime verstuurd en worden in een ander systeem gegenereerd dan wij je verbruiksgegevens binnenkrijgen.

Wij krijgen je verbruiksgegeven een aantal uren later binnen. Wát we binnen krijgen is wat er door je simkaart geregistreerd wordt. Zit je op WiFi, dan wordt je simkaart niet gebruikt door je telefoon en zien we dat ook niet terug in je verbruik.



Overigens heb je in augustus 641 van de 1000 MB verbruikt in plaats van 58%.



Ik hoop dat ik zo duidelijk heb uit kunnen leggen hoe het zit met je dataverbruik. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag.
Morgen wordt mijn nummer van Telfort naar jullie overgezet en vanaf dan gebruik ik dus ook de diensten van Simyo.

Ik heb pas 2,5 jaar een smartfoon en kom dus van Telfort af waar ik nooit 1 data-probleem heb gehad, "mobiele netwerken" staat altijd uit op mijn S3 en zet ik tijdelijk aan als ik geen wifi heb. de meest maanden gebruik ik 0,0 MB en max heb ik 60 MB gebruikt, ben benieuwd hoe dat bij Simyo gaat 😮
Bedankt ernst voor de extra uitleg.

Echter kan ik gespecificeerd zien welke apps mb's verbruiken. Ergens in de berekening klopt iets niet, ookal worden de taken van iOS / systeem erbij betrokken.

Het valt me op dat het de laatste dagen bij meerdere is gebeurd (zie ik op het forum).

Ik zal alles maar weer resetten en het volgende maand per dag bijhouden, mocht er dan weer onverklaar gebruik te zien zijn, verwacht ik wel andere handelingen want dan ligt het niet meer aan de telefoon of apps (aangezien ik dit met meerdere apps zal meten)
ookal worden de taken van iOS / systeem erbij betrokken.

Het valt me op dat het de laatste dagen bij meerdere is gebeurd (zie ik op het forum).


Het valt me ook op dat het in verreweg de meeste gevallen om iOS blijkt te gaan 😕

Maar houd ons op de hoogte!



Hoi PCfreak, veel plezier bij Simyo!

Mocht je tóch nog tips willen, dan kun je die hier vinden 😉

Reageer