Skip to main content
kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat er mobiel data verkeer heeft plaatsgevonden met de mobiel van mijn zoon terwijl wij hier thuis gewoon een wifi omgeving hebben waarop deze telefoon is aangesloten. Heden avond krijgen wij een melding dat het tegoed onder de 2 euro is gekomen. Willen we opladen blijkt dat er al een te kort van 95 euro is ontstaan.

Wij hebben expres een pre paid abbonement van symyo genomen om te voorkomen dat er hoge kosten ontstaan. Maar blijkbaar kun je dus lekker door gaan met tekorten maken zonder dat symyo de zaak blokkeert. Wa heeft het dan voor nut om symyo te genruiken.

Ik heb bij verbruik gekeken en heb gezien dat er na 15:00uur groot verbruik van dataverkeer heeft plaatsgevonden BIJNA 80,-- EURO. Niemand die dan iets blokkeert. Je leest op de topics dat dat komt omdat men je niet er uit wil gooien tijdens een gesprek of data verbruik. Maar conform hrt gebruik zie je zelfs dat er periodes zitten terwijl de 0 euro grens al doorbroken is. Dus dit klopt ook al niet.



Ik ben van mening dat Symyo hier niet adequaat op reageert. Ik baal hiervan de telefoon is om te bellen en niet om te internetten daar hebben wij WIFI voor. Er is voor dit nummer ook nog nooit een inetrnetbundel aangevraagd hoe kan het dan dat dit telefoonnummer wel gewoon data mag verbruiken.



Je probeert je kinderen te beschermen en daarmee ook je eigen girorekening daarom symyo. dus niet.



ik hoop dat er snel iemand kan reageren
Goedenavond. 



Ik begrijp maar al te goed dat jullie zijn geschrokken,  daarom alvast van mij enkele adviezen.



1. Zet op Mijn Simyo bij instellingen en simkaart internet uit.

2. Een moderator van Simyo zal het beltegoed terugzetten op € -5,00.



Wacht dus met opwaarderen van het saldo totdat de moderator van Simyo contact opneemt.

Houd dit topic goed in de gaten.



Bij een zwak wifi signaal springt de telefoon over op mobiel data. Vertrouw nooit blindelings op WIFI. Door op mijn simyo internet uit te zetten is er geen mobiel data mogelijk. Uit is dan ook echt uit.



Heeft dit jullie duidelijkheid gebracht, en ook gerust gesteld?



Groet,

Friesian
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Net prepaid SIM in gebruik. Had internet op mobiel op MijnSimyo nog niet uitstaan. Maar had mobiele pakket gegevens op mijn telefoon WEL uit staan. Dus ik begrijp niet hoe ik dan nu toch ineens 1,62 euro beltegoed kwijt ben omdat er iets van 1,62MB aan data zou zijn verbruikt.  Dat kan helemaal niet...



Help!?
Hoi jimjil,



Welkom op het forum :)



Wat vervelend dat jullie zo geschrokken zijn 😞 Dit komt eigenlijk door een combinatie van twee dingen.

Wanneer je met Wifi verbonden bent, kan je toestel er toch voor kiezen om over te schakelen op het 3G netwerk. Dit kan meerdere oorzaken hebben, een zwakker signaal van de wifi, een standby modus van het toestel, voorkeur bij een bepaald proces, en nog veel meer.

Je voorkomt dit door Mobiele data of Mobiele gegevens uit te schakelen op je toestel, of de optie Internet op je mobiel uit te schakelen op Mijn Simyo. Dan is er geen internetverbruik via de simkaart mogelijk. Wanneer je helemaal geen gebruik wilt maken van mobiel internet is de tweede optie de beste, omdat die voor ons ook na te gaan is.

Het tweede waar jullie mee te maken hebben gehad is het feit dat je bij Simyo inderdaad een tegoed onder € 0 kunt opbouwen. Een gesprek of data sessie mag worden afgemaakt, waar nog bij komt dat data pakketten vaak met een vertraging van het netwerk worden doorgegeven. Zo kan er zonder internetbundel een hoog bedrag in de min worden opgebouwd.

Omdat we snappen dat dit niet de bedoeling is, hebben we het beltegoed eenmalig weer op € -5 gezet, zoals Friesian al aangaf. Jullie hebben zelf ook alweer opgewaardeerd, zie ik, dus dan kunnen jullie weer gebruik maken van de aansluiting 🙂



Is het zo duidelijker waardoor dit heeft kunnen gebeuren?



Groetjes,

Charlene
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Net prepaid SIM in gebruik. Had internet op mobiel op MijnSimyo nog niet uitstaan. Maar had mobiele pakket gegevens op mijn telefoon WEL uit staan. Dus ik begrijp niet hoe ik dan nu toch ineens 1,62 euro beltegoed kwijt ben omdat er iets van 1,62MB aan data zou zijn verbruikt.  Dat kan helemaal niet...



Help!?




Hoi Graat,



Op 25-8 om 7:12 uur heeft je toestel een data pakketje verbruikt van 1625kb. Ik zie wel dat je daarna om 10:43 uur de optie Internet op je Mobiel hebt uitgezet. Nu is internetverbruik via je simkaart echt niet meer mogelijk.

Hoe het kan dat er daarvoor nog wel data is verbruikt, terwijl je zegt dat die optie op je toestel uitgeschakeld was, daar heb ik helaas het antwoord niet op. Het ligt er een beetje aan wat voor toestel je gebruikt of je dat er nog uit kunt achterhalen. Bij Android en iOS wordt namelijk bijgehouden welke app voor welk dataverbruik verantwoordelijk is. Wij mogen dat niet registreren vanwege de privacywet.



Ik hoop dat dat mysterie nog opgehelderd wordt. Laat je het ons hier dan ook weten?



Groetjes,

Charlene
Hoi, dank voor de reactie.



Dan is me nu ook wel duidelijk geworden hoe dit is gegaan. Ik zat midden in een overgang van provider en in die overgang had ik 2 toestellen in gebruik om in die overgang op beide nummers bereikbaar te zijn. Ivm een ander probleempje heb ik inderdaad rond dat tijdstip even kort de sim's verwisseld van telefoon en heeft de nieuwe Simyo sim inderdaad even in een toestel gezeten waar mobiele data aan stond... Vervolgens heb ik inderdaad in een andere thread het advies gelezen om dit op MijnSimyo uit te zetten om onverwacht/ongewenst internet verbruikt te voorkomen.



Mijn fout dus, het verbruik en beltegoed zal dus wel kloppen...
Hoi graat,



Wat goed dat je zelf hebt kunnen achterhalen waar dit verbruik vandaan komt 🙂 Bedankt dat je het ons hebt laat weten, zo worden we allemaal net een stukje wijzer!



Mocht er nog iets zijn, laat het ons weten 🙂
L.S., ook wij hebben een zeer vervelende ervaring in deze. Met een bel tegoed van ruim 50,= euro de optie internet binnen Mijn Simyo aangezet. Onze zoon gaat naar het voorgezet onderwijs en het leek ons fijn dat hij ook onderweg Mobiel Internet heeft. Hoewel hij thuis is en verbonden is met WiFi heeft onze zoon binnen een halve dag het hele tegoed verbruikt en, wat nog veel vervelender is, een NEGATIEF SALDO opgebouwd van maar liefst 100,= / HONDERD EURO!!!

Ongelofelijk dat dit kan, de telefoon was in bereik van Wifi en zeker omdat dit gebeurd is meerdere sessies!! Geen enkel SMS-bericht tussen door en ook geen buiten gebruikstelling nadat de telefoon bij een sessie voor de eerste keer behoorlijk "negatief" gaat. Pas na een 100 euro negatief wordt de telefoon afgesloten. Wellicht dat we iets naief zijn geweest door met een tegoed van maar liefst 50 euro geen aparte Internet bundel te nemen. Als je de optie Mobiel Internet aanzet wordt je hier ook niet duidelijk op gewezen. Wellicht een suggestie om klanten die deze optie aanzetten expliciet te wijzen op de "Normale" kosten en direct te adviseren om een aparte bundel af te nemen. Tevens ben ik zeer benieuwd welke coulance regeling Simyo gaat treffen voor dit geval en uiteraard hoe snel mijn zoon weer mobiel aangelsoten. Groeten Paul
Hoi PAULBES, welkom op het forum van Simyo!



Wat vervelend dat jullie zo geschrokken zijn dat het verbruik via mobiel internet zo hard is gegaan :(



Omdat we begrijpen dat dit natuurlijk niet de bedoeling is geweest, hebben we eenmalig het negatieve tegoed bijgewerkt naar €-5.



Wanneer je geen internetbundel hebt bij een prepaid en je maakt gebruik van mobiel internet, dan betaal je €0,10 per 100 KB, oftewel €1 per MB. Dit kan je ook hier terugvinden. Wanneer er vervolgens veel verbruik plaatsvindt, kan het helaas hard gaan.



Een internetbundel is een goed idee, echter is de grootste internetbundel die we aanbieden voor prepaid nu de Maand XL van 250MB. Nu zie ik dat er alleen al in de avond van 29-8 zo'n 200MB doorheen is gegaan, daarom is het misschien verstandiger om een Sim Only te overwegen waarbij we grotere internetbundels aanbieden?

Of kijk de telefoon goed na om te voorkomen dat dit soort 'grootverbruik' kan gebeuren via mobiel internet. Tips daarvoor kan je hier terugvinden.



Zoals eerder aangegeven is het tegoed bijgewerkt naar €-5, wanneer je nu opwaardeert, is je zoon weer volledig bereikbaar 🙂
Beste Kim, bedankt voor je reactie. Het is mij nu duidelijk dat een overstap naar Sim Only de beste optie is. De prijs voor de Mb's bij pre-paid liggen op een absurd hoog en ongeloofwaardig niveau. Ik ben blij dat er 95 Euro is gecrediteerd, maar je zal begrijpen dat er ook 50 Euro tegoed is verdwenen. Ik had eigenlijk gehoopt dat het tegoed op 45 Euro positief gezet zou worden in deze casus. Met vr.gr.,



Paul
Ik heb een soortgelijk probleem als bovenstaand. Mijn dochter heeft sinds gisteren een smartphone met prepaid simkaart van Simyo. Ik had was in de veronderstelling dat ze met de simkaart niet kon internetten. Nu is het toestel zonder wifiverbinding toch updates van diverse Appa gaan downloaden en is in slechts een uur tijd voor 48 euro verbruikt. Omdat ze morgen moet kunnen bellen, heb ik de 50 euro opgewaardeerd, zodat de simkaart gedeblokkeerd wordt. Nu lees is dat Simyo in dergelijke gevallen de klant schadeloos stelt door het tegoed naar -5 euro te zetten. Ik zou hier ook graag voor in aanmerking komen. M.a.w. Ik zou graag 45 euro teruggestort willen hebben.
Ik geef je hetzelfde advies, zet internet uit op Mijn Simyo, bij simkaart en instellingen.

Wanneer je dat doet kan er alleen dataverkeer plaatsvinden via wifi. Dan maak je dit niet meer mee..... :)



Groet,

Friesian
Dat heb ik nu gedaan, maar ik dacht dat je met een beltegoed van 5 euro geen grote schade zou kunnen oplopen. Toch vreemd dat je zo 48 euro in de min kunt komen.
Dat heb ik nu gedaan, maar ik dacht dat je met een beltegoed van 5 euro geen grote schade zou kunnen oplopen. Toch vreemd dat je zo 48 euro in de min kunt komen.



Ik begrijp dat volkomen, veel mensen gaan er vanuit: prepaid = op is op.

Helaas, klopt dat niet. Maar nu je bij Mijn Simyo de instellingen hebt veranderd is dat niet meer mogelijk....



Groet,

Friesian
Ik zou graag een reactie willen ontvangen van de moderator over het compenseren van mijn beltegoed.
Mijn advies...

Wacht geduldig af, wanneer je dat doet krijg je waarschijnlijk morgen/overmorgen de reactie.

Misschien wel eerder........





Groet,

Friesian
Beste Kim, ik heb nog geen reactie via dit forum of e-mail mogen ontvangen op mijn verzoek voor een (gedeeltelijke) creditering van het tegoed van € 50,= van mijn zoon dat "verloren" is gegaan met mobiel internet. Vandaag even gesproken met de helpdesk over de voortgang van e.e.a. (telefoon is momenteel geblokkeerd) en heb begrepen dat een creditering "hoogst onwaarschijnlijk is". Voor mij een onbegrijpelijke zaak. De kosten voor mobiel internet zijn bij Simyo Pre-Paid in de huidige markt onwaarschijnlijk hoog en liggen zelfs op dit moment op een hoger niveau dan de kosten van dataroaming in het buitenland. Bovendien worden deze kosten aangegeven Kb en niet in de gebruikelijke Mb's, niet erg transparant communiceren in deze, waardoor de kosten 10x hoger liggen dan je in een oogopslag mag verwachten.Graag wil ik voor mijn zoon de Pre Paid omzetten in Sim Only. Ik hoor graag op korte termijn van Simyo. Met vriendelijke groet, Paul.
Hoi ArjanD,



Je hebt een goed punt. We crediteren bij iedereen die hiermee te maken krijgt de kosten, maar als je sneller bent dan wij met opwaarderen, dan zien we het niet en val je buiten de boot.

Daarom heb ik het beltegoed aangevuld met het 'missende' bedrag.



Ik hoop dat je hiermee weer tevreden bent 🙂
Hi PAULBES,



Bij jou ligt het net anders dan bij ArjanD.

Het beltegoed dat je had word namelijk niet vergoed. Het gaat om het negatieve beltegoed en niet om het dataverbruik.

Wat je dus meer dan €0 had was sowieso al verbruikt door internet. Het deel negatieve beltegoed heb je teruggekregen.
Hoi Ernst, bedankt voor je reactie. Het is mij ook wel duidelijk dat de zaak iets anders ligt dan bij ArjanD. Ik ben meer benieuwd naar een inhoudelijke reactie op de door mij aangevoerde argumenten. In voor mij een principieel geval. Alvast dan voor je bericht. Groetjes Paul
Dag Ernst, bedankt voor je reactie en opwaardering van het beltegoed. Ik had echter gevraagd om terugstorting van het bedrag. Ik vind het beltegoed dat er nu staat veel te hoog voor mijn dochter. Ik wacht je reactie af.
Hoi PAULBES,



Dat komt omdat het verbruik er geweest is en voor verbruik dien je te betalen. Het negatieve tegoed hebben we eenmalig teruggezet naar -€ 5,-. Eigenlijk was er nog meer data verbruikt.



We geven meerdere malen bij de bestelling aan dat internet aan staat op de simkaart en als je gebruik wil maken van internet je een internetbundel dient aan te schaffen. Anders verbruik je data tegen het buiten bundel tarief.



@ArjanD, Ik snap dat je het een hoog bedrag vindt. Omdat het beltegoed verbruikt is en er besloten is een coulance te geven, geven we dat terug in beltegoed. We storten het dus niet terug op een rekening.



Heb ik jullie vragen zo duidelijk beantwoord?
http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/simyo-beperkt-mogelijkheid-negatief-tegoed-bij-prepaid/



Beste Dries, bedankt voor de reactie. De bestelling van van het nummer is al weer meer dan 2 jaar geleden gebeurd. Gelet op de leeftijd van mijn zoon was het nu de tijd om de optie mobiel internet aan te zetten. In die twee jaar is er een hoop gebeurd met de tarieven voor mobiel internet, het is vele malen goedkoper geworden. Als je het schuifje mobiel internet "AAN" zet is er geen enkele waarschuwing voor hoge kosten. De prijs wordt, zoals overigens verplicht is door de ACM, in mijn beleving niet transparant aangegeven. De vermelding van de prijs gebeurd in Kb en niet zoals momenteel gebruikelijk is in Mb. De waarschuwing voor een hoog gebruik gebeurd per e-mail en niet, zoals momenteel gebruikelijk is, per SMS. De ACM heeft Simyo eind 2013 min of meer verplicht om de opgelopen negatieve tegoeden bij pre-paid gebruik "weg te werken". Met het terugzetten op min € 5,= krijg ik op dit moment nog niet het warme gevoel, er stond immers € 50,= tegoed, wat bijna volledig is weggeslurpt met onnodig/excessief duur mobiel internet. Ik hoop echt op een ander gebaar in deze! Met vr.gr.,



paul 
Hoi PAULBES,



Wat jammer dat je nog niet het warme gevoel hebt gekregen van deze tegemoetkoming 😞. Vergeet niet dat er wel degelijk behoorlijk wat verbruik is gemaakt en dat Simyo heel transparant is geweest over de mogelijkheid van negatief saldo.



Je zoon heeft in totaal 215 MB = €215,- verbruikt. Dit tegoed hebben wij al aangevuld naar -€5,-, wat op een coulance van €158,- neerkomt.



Wat wil je dat Simyo nog meer doet?
Dag Tiury, bedankt voor je reactie. Ik zal even samenvatten wat ik graag zou willen dat Simyo nog meer doet:



- preventie1: duidelijke informatie over de (verschillende) tarieven zodra je het schuifje "Internet op je mobiel / MMS" op aan zet

- preventie2: (tijdig) een SMS bericht bij bereiken van 80% van de bundel / gebruik van > € 5,= buitenbundel (dus niet per e-mail)

- transparantie: prijzen vermelden in MB en niet in 100Kb (=misleiding)

- marktconform: prijzen voor buitenbundel gebruik verlagen. Bundelprijzen varieren nu tussen 0,028 en 0,04 € per MB, een buitenbundelprijs van 0,10 a 0,20 € per MB is realistisch te noemen in de huidige markt en zeker het segment van Simyo.

- coulance: tegoed van mijn zoon terugzetten op € 40 - € 45,=, positief uiteraard.



Met vr.gr.,



Paul
Hoi PAULBES,



Ik begrijp je bezwaren tegen de tarieven, maar dit is zoals we het aanbieden. De tarieven kan je eenvoudig hier inzien.



We zijn voortdurend bezig hoe we zo helder en duidelijk mogelijk naar onze klanten kunnen communiceren, maar voor het moment kan ik verder niets voor je betekenen.

Reageer