Skip to main content
Beste Forum bezoekers, experts,

Mijn zoon van 13 heeft onbewust mobiel internet gebruikt op zijn Nokia 630 en dat heeft in 24 uur tot een rekening van ruim 220 euro geleid.

Ik had voor hem het minimale abbonnement afgesloten en hij was in de vooronderstelling dat hij wifi gebruikte.



Er zijn enkele bijzonderheden met betrekking tot dit extreme mobiele internetverbruik:

- het verbruik startte meestal rond middernacht en dan om 8 uur s ochtend en om 12 uur s middags, in blokken van 60000 MB plaats, dus 1 of andere update of synchronisatie, die mijn zoon niet heeft gestart. Ik zag al op het Forum dat wij niet de eersten zijn, die dit overkomt. Ik was in de vooronderstelling dat mobiel internet uit stond dus had nooit aanleiding om een app te installeren die bijhoudt welke app hoeveel MB's verbruikt. Ik zal dus nu ook niet meer te weten komen welke apps hier de oorzaak van waren. Het was iniedergeval geen Spotify of Facebook gebruik wat ons op kosten heeft gejaagd.



- het hoge mobiele internet verbruik vond thuis plaats waar wij wifi hebben, met de telefoon op de lader in de woonkamer. Ik zag al op het forum dat als de wifi zwak is of wegvalt de download gewoon verder gaat, zo lang mobiel internet niet is geblokkeerd, maar dan is het wel opvallend vaak (meer dan 10 keer) een zwak of niet functionerende wifi geweest.



- ik had naar mijn weten de optie mobiel internet op Mijn Simyo uitgeschakeld, maar toen ik - gealarmeerd door een email bericht over blokkade van de simkaart door extreem hoog verbruik - keek, bleek de instelling mobiel internet aan te staan. Kan de instelling aangepast zijn door een andere handeling, bijvoorbeeld als je de simkaart eruit hebt gehaald, of wanneer je whatsapp probeert te initieren (werkt nog steeds niet)? Inmiddels heb ik de instelling zelf aangepast zodat mobiel internet (definitief?!) uit staat.



- waarom kreeg ik geen notificaties over het extreme gebruik op een eerder moment? Notificaties staan aan op Mijn Simyo. Zijn die alleen voor reclamedoeleinden?



- waarom kreeg ik geen email toen in november al voor ruim 80 euro aan mobiel internet opging, wat niet overeenkomt met de abbonnementskeuze (geen mobiel internetpakket), al direct voor het grootste deel een automatisch download bleek te zijn (en dat is zichtbaar voor Simyo) en 20 keer het abonnementsbedrag is? 80 euro is al een extreem hoog verbruik. Ik heb nu een rekening van ruim 80 euro voor november en al ruim 220 euro voor begin december. Deze ellende had eerder gestopt kunnen worden. De waarschuwingscriteria zijn nu erg simpel ingesteld, wat wellicht gunstig is voor Simyo, maar duidelijk onvoldoende bescherming biedt voor de (jonge) gebruiker.



Veel vragen, maar het is dan ook een groot probleem voor mij en mijn zoon. We dachten alleen wifi te gebruiken, maar inmiddels zijn we meer dan 300 euro armer en hebben we er niets eens iets leuks voor gezien (geen film, niks, maar wel 1 of andere automatische update of download). Hulp en advies zijn welkom.
Hoi Gabber2001, welkom op ons forum.



Wat vervelend dat je nu onverwacht met deze hoge kosten te maken hebt gekregen.



Wanneer je een Sim Only abonnement afsluit en een simkaart gaat gebruiken, staat de optie ‘Internet op je mobiel’ standaard aan. Simkaarten kunnen nu eenmaal altijd gebruikt worden om te bellen én te internetten. Dit wordt meerdere keren aangegeven in de mails die je krijgt voordat je abonnement start.

In de gegevens van dit abonnement zie ik enkel dat je op 10 december de optie ‘Internet op je mobiel’ hebt uitgezet, en helaas niet eerder. Dit is verder niet te beïnvloeden door handelingen aan het toestel, de simkaart of een applicatie.



De blokken van 60.000kB die je telkens voorbij ziet komen zijn geen toeval. Dit is de maximale grootte van een enkele datasessie die door ons verwerkt kan worden.

Zodra er meer dan die 60.000kB verbruikt wordt, start er een nieuwe sessie.



In geval van je zoontje van 13 zijn het een heleboel van deze sessies geweest en is er in 4 uur tijd zoÂ’n 1500 MB verbruikt.

Wat mee kan tellen is dat bij de meeste smartphones de verbinding met WiFi wegvalt zodra de telefoon op standby gaat. Als dan een proces draait welke veel data aan het verbruiken is, gaat dat door via het mobiele netwerk.

De hoeveelheid dataverbruik kan werkelijk door van alles veroorzaakt zijn, maar die informatie is enkel uit de telefoon zelf te halen. Bij veel telefoons hoef je niet per se een datamonitor app meer te installeren aangezien er vaak al een teller ingebouwd is.

In dit geval zou je duidelijk een uitschieter in dataverbruik moeten kunnen zien.



De notificaties die je ziet staan op Mijn Simyo zijn bedoelt om je erop te attenderen wanneer je erg lang geen gebruik meer hebt gemaakt van je aansluiting. Om te voorkomen dat je voor niets elke maand betaalt en uiteindelijk je nummer komt te vervallen.

De melding van hoogverbruik die je nu hebt gekregen is veroorzaakt doordat er geregistreerd is dat er meer dan €100 binnen 24 uur is verbruikt. Dat het een stuk meer dan die €100 is komt omdat het binnen een paar uur is geweest. Onze systemen registreerden het pas toen het de €100 al gepasseerd was, helaas.



Omdat ik begrijp dat dit allemaal niet de bedoeling is geweest en jullie je vast kapot zijn geschrokken van dit bedrag mag ik je eenmalig en bij uitzondering tegemoet komen.

Het dataverbruik in december van 1526 MB wordt verrekend met een internetbundel van 2000 MB.

Dit komt erop neer dat er geen €228 extra in rekening wordt gebracht maar €15.

Zoals eerder gezegd; dit is een uitzondering.

Abonnementen zijn officieel bedoeld voor volwassenen. Dat in dit geval de gebruiker een 13 jarige jongen is, is eigenlijk de verantwoordelijkheid van de ouder.





Laat je nog even weten of je tevreden bent met mijn antwoord?
Beste Ernst,



Dank voor je reactie en uitleg.



Dankzij de informatie op het forum had ik al veel bijgeleerd, maar wat nieuw was voor mij, is wat je zei over de standby functie:

"als de smart phone op standby staat, gaat een data download automatisch over op mobiel internet" dus ook wanneer er wifi connectie mogelijk is.

Dat verklaart waarom er 's nachts per default het mobiel internet werd gebruikt, terwijl wifi gewoon in de lucht was.



Ik ben dankbaar voor de geboden coulance en financiele oplossing, waaruit ik begrijp dat ik wel de kosten voor november betaal, maar voor december slechts 15 euro betaal in plaats van ruim 220 euro. Dat scheelt mij en mijn kind veel geld. Dank voor deze eenmalige uitzondering.



Dank ook voor de bevestiging dat de instelling "mobiel internet uit" op MijnSimyo account, nooit door enige andere indirecte handeling gewijzigd kan worden.



Ik heb namelijk op het Forum gelezen dat wanneer je mobiel internet gebruik instelt per app, je het risico loopt dat bij een update van die app, jouw keuze om mobiel internet niet te gebruiken, kan worden overschreven. Dat zal vast niet bij iedere app of iedere update gebeuren, maar dat het gebeurt maakt deze instelling wel erg onzeker.



Op telefoonniveau zou het wel waterdicht moeten zijn, maar ik vraag mij af, of de default instellingen terugkomen, als je de telefoon bijvoorbeeld hebt moeten laten repareren. Wij hadden een reparatie nodig (vervanging van LCD + glasscherm), dus mogelijk heeft dat een default instelling teruggebracht.



Iniedergeval kan ik als ouder en accountbeheerder, al het mobiel internetgebruik tegenhouden door op accountniveau mobiel internet te blokkeren. En dat blijft staan, ongeacht reparatie aan de telefoon en ongeacht een update van een app die instellingen op app niveau mogelijk overschrijft.



Ideaal zou zijn, als Simyo op zijn website, de klant die een abonnement zonder mobiel internet afsluit, direct waarschuwt dat dan beter ook de mogelijkheid voor gebruik van mobiel internet wordt geblokkeerd, omdat anders de kosten voor gebruik enorm kunnen oplopen. Dan kan de klant die waarschwuing negeren, maar niet meer denken dat hij het geblokkeerd heeft alleen maar door er geen abbonnement voor te nemen.



Vriendelijke groeten,

Gabber2001
Hoi Gabber2001,



Bedankt voor je feedback.



Alle (nieuwe) klanten hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van mobiel internet. Het maakt hierbij niet uit of ze wel of geen databundel hebben bij de aansluiting.



Wij geven dit duidelijk aan in de welkomstmail die alle nieuwe klanten ontvangen, direct na de bestelling. Daarnaast sturen we een sms uit zodra ze (on)bewust 5 MB internet hebben verbruikt. We proberen dus de klanten (tijdig) te informeren dat het mogelijk is om verbinding te leggen met het internet zolang de internetoptie is ingeschakeld.



We zijn blij om te horen dat je tevreden bent met de geboden oplossing.



Je kan zelf nog extra controle houden op het verbruik van je kind door de Simyo App, met zijn nummer, op je eigen toestel of tablet te installeren. Zo houd je inzicht extra scherp in de gaten :)



Andere handige tips kan je vinden in dit artikel voor het nagaan van dataverbruik op je toestel.



Heb je verder nog vragen ?

Reageer