.

Beantwoord

Internet verbruik

  • 20 April 2013
  • 9 reacties
  • 611 Bekeken

Badge
Beste Simyo,

Vanochtend (toen ik nog lag te slapen) kreeg ik twee smsjes van jullie en daarna een mailtje.
Het eerste smsje (om 09:01) vertelde dat ik 75% van mijn internetbundel heb verbruikt.
En meteen daarna het tweede smsje die vertelde dat ik al 100% heb verbruikt.
Daarmee ook het mailtje, dat ik alle MB's verbruikt heb.

Ik sliep nog, dus ik zat niet op internet, tevens was ik thuis dus zat ik op WiFi.
Ik begreep niet waar dit verbruik vandaan kwam en ging kijken op de site.
Daar stond dat ik op 18 april een download van 308MB (?!) heb gedaan, waarmee ik mijn bundel heb overschreden.
Logisch, want die is maar 500.

Dit is de tweede keer dat mij dit overkomt en ik heb na de vorige keer mijn bundel aangepast, om het te voorkomen.
Ik zou nooit zo'n grote download via een 3G netwerk binnen halen, dat kan volgens mij niet eens, ik zal daar áltijd WiFi voor gebruiken.
Ik begrijp ten eerste dus niet wat voor download dat is en ik weet dat jullie dat ook niet kunnen zien.
Ten tweede snap ik niet dat ik jullie berichtgeving pas twee dagen later ontvang, terwijl ik dus al sinds 18 april over mijn internet bundel heen zit.
Daarnaast vind ik dat jullie belachelijke bedragen hanteren voor de minuten/smsjes of MBs die over de bundel heen gaat, maar dat terzijde.

Ik ben een student en heb Simyo genomen om 'goedkoop' uit te zijn. Goedkoper dus dan de pakketten bij KPN/Vodafone/T-mobile waar je makkelijk 40-50 euro per maand betaald. Bij Simyo zou ik maar 13,50 per maand betalen. Ik heb tot nu toe alleen maar rekeningen gehad die ver daarboven zitten en dat komt echt niet door mijn verbruik, dat komt omdat ik nu voor de tweede keer zo'n onbegrijpelijke download op mijn factuur zie, waar ik echt niet ongeveer 14 cent per MB voor ga betalen.  Ik heb gewoon WiFi en download alle grote dingen daarme, dat begrijpen jullie ook wel.

Mijn vraag aan jullie is daarom of er een optie is dat de internetverbruikskosten worden geblokkeerd op het moment dat er overheen gegaan wordt. Als die optie er is, dan weet ik dat ik geen hoge extra kosten heb door die rare downloads.
Mijn tweede vraag is of er een optie is, waar er een MELDING wordt gemaakt als er een belachelijk grote download wordt gestart of bezig is en WiFi valt uit. Met zo'n melding is het dan mijn EIGEN keuze of ik dit wil, en niet die van ... jullie? ... apple? ... mr wifi ...?

Iets anders dat mij opvalt is dat de ene download (op 20-02)  was 310MB en de andere (18-04) was 308MB. Ik vind het beide, zoals ik al zei, erg rare getallen, maar de lijken ook verdacht veel op elkaar. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen en ik weet zeker dat er meer gebruikers zijn (ook bij andere providers) die hetzelfde ervaren.
Mijn vraag in deze is dan ook of jullie zo schappelijk kunnen zijn om de download van 18-04 te kunnen 'schrappen', zodat ik gewoon mijn bundel vol kan internetten en niet nu al aan de limiet zit en meer dan 2x zoveel betaal deze maand. Daarnaast hoop ik dat jullie antwoord kunnen geven op mijn twee vragen/voorstellen.

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Lukas
icon

Beste antwoord door Natascha 23 April 2013, 16:33

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Simyo gaat geen lopende verbinding beeindigen.
Ten tweede weet simyo niet wat waar of hoeveel de download is.
En als laatste kun je zelf je internet verkeer uitzetten op je persoonlijke pagina.

Waarschijnlijk gaat je telefoon updaten. Misschien schakend je modem wifi uit na een bepaalde tijd en schakel je over naar 3g.

Het downloaden van grote bestanden komt weleens voor bij de iPhone. Misschien kan die update niet met wifi gedaan worden.

Ikzelf heb geen iPhone maar heb hier al veel over gelezen.
Badge
Simyo gaat geen lopende verbinding beeindigen.
Ten tweede weet simyo niet wat waar of hoeveel de download is.
En als laatste kun je zelf je internet verkeer uitzetten op je persoonlijke pagina.

Waarschijnlijk gaat je telefoon updaten. Misschien schakend je modem wifi uit na een bepaalde tijd en schakel je over naar 3g.

Het downloaden van grote bestanden komt weleens voor bij de iPhone. Misschien kan die update niet met wifi gedaan worden.

Ikzelf heb geen iPhone maar heb hier al veel over gelezen.


Bedankt voor je reactie, maar hier heb ik helemaal niks aan en er klopt ook niet veel van.
Een download moet je namelijk zelf aanzetten. Als ik thuis ben, dan gebruikt mijn telefoon WiFi, als ik niet thuis ben, klik ik nooit grote downloads aan. En waarom zou ik mijn internet verkeer uitzetten op mijn persoonlijke pagina? Ik gebruik 3G voor kleine dingen als nu.nl, facebook, whatsapp etc. Niet om bestanden van 300+ MB te downloaden. Duurt ook nog eens uren...
Badge +6
Beste Simyo,

Vanochtend (toen ik nog lag te slapen) kreeg ik twee smsjes van jullie en daarna een mailtje.
Het eerste smsje (om 09:01) vertelde dat ik 75% van mijn internetbundel heb verbruikt.
En meteen daarna het tweede smsje die vertelde dat ik al 100% heb verbruikt.
Daarmee ook het mailtje, dat ik alle MB's verbruikt heb.

Ik sliep nog, dus ik zat niet op internet, tevens was ik thuis dus zat ik op WiFi.
Ik begreep niet waar dit verbruik vandaan kwam en ging kijken op de site.
Daar stond dat ik op 18 april een download van 308MB (?!) heb gedaan, waarmee ik mijn bundel heb overschreden.
Logisch, want die is maar 500.

Dit is de tweede keer dat mij dit overkomt en ik heb na de vorige keer mijn bundel aangepast, om het te voorkomen.
Ik zou nooit zo'n grote download via een 3G netwerk binnen halen, dat kan volgens mij niet eens, ik zal daar áltijd WiFi voor gebruiken.
Ik begrijp ten eerste dus niet wat voor download dat is en ik weet dat jullie dat ook niet kunnen zien.
Ten tweede snap ik niet dat ik jullie berichtgeving pas twee dagen later ontvang, terwijl ik dus al sinds 18 april over mijn internet bundel heen zit.
Daarnaast vind ik dat jullie belachelijke bedragen hanteren voor de minuten/smsjes of MBs die over de bundel heen gaat, maar dat terzijde.

Ik ben een student en heb Simyo genomen om 'goedkoop' uit te zijn. Goedkoper dus dan de pakketten bij KPN/Vodafone/T-mobile waar je makkelijk 40-50 euro per maand betaald. Bij Simyo zou ik maar 13,50 per maand betalen. Ik heb tot nu toe alleen maar rekeningen gehad die ver daarboven zitten en dat komt echt niet door mijn verbruik, dat komt omdat ik nu voor de tweede keer zo'n onbegrijpelijke download op mijn factuur zie, waar ik echt niet ongeveer 14 cent per MB voor ga betalen.  Ik heb gewoon WiFi en download alle grote dingen daarme, dat begrijpen jullie ook wel.

Mijn vraag aan jullie is daarom of er een optie is dat de internetverbruikskosten worden geblokkeerd op het moment dat er overheen gegaan wordt. Als die optie er is, dan weet ik dat ik geen hoge extra kosten heb door die rare downloads.
Mijn tweede vraag is of er een optie is, waar er een MELDING wordt gemaakt als er een belachelijk grote download wordt gestart of bezig is en WiFi valt uit. Met zo'n melding is het dan mijn EIGEN keuze of ik dit wil, en niet die van ... jullie? ... apple? ... mr wifi ...?

Iets anders dat mij opvalt is dat de ene download (op 20-02)  was 310MB en de andere (18-04) was 308MB. Ik vind het beide, zoals ik al zei, erg rare getallen, maar de lijken ook verdacht veel op elkaar. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Ik hoop dat jullie mijn probleem begrijpen en ik weet zeker dat er meer gebruikers zijn (ook bij andere providers) die hetzelfde ervaren.
Mijn vraag in deze is dan ook of jullie zo schappelijk kunnen zijn om de download van 18-04 te kunnen 'schrappen', zodat ik gewoon mijn bundel vol kan internetten en niet nu al aan de limiet zit en meer dan 2x zoveel betaal deze maand. Daarnaast hoop ik dat jullie antwoord kunnen geven op mijn twee vragen/voorstellen.

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Lukas


Hoi Lukeijzer,

Een simkaart registreert enkel berichten, telefoongesprekken en/of internetverbruik, wanneer het toestel daar de opdracht toe krijgt van een gebruiker. Een simkaart kan niet zelf denken of handelen en wordt te allen tijde aangestuurd via het toestel en dus de gebruiker.

Zoals medeforum gebruiker Martijn® al aangeeft kan Simyo niet weten hoeveel MB je wilt gaan downloaden. Simyo heeft geen invloed op het feit dat je toestel kan schakelen tussen het wifi netwerk en het mobiele netwerk dit is een toestel optie waar Simyo geen invloed op heeft. De klant middels een melding op de hoogte brengen dat zijn/haar wifi signaal te zwak is geworden is niet mogelijk omdat Simyo geen invloed heeft op je wifi verbinding. Ik kan niet vertellen wat de 2 grote sessies zijn geweest. Simyo mag alleen het aantal KB bijhouden die je verbruikt je verbruik bekijken dat mag niet.

Het is helaas niet mogelijk het verbruik te verwijderen van 18 april. Het verbruik heeft plaats gevonden en is in rekening gebracht.
Het spijt mij je niet anders te kunnen berichten.

@ Martijn® bedankt voor het meedenken.
Badge
En kunt u mij dan wel uitleggen waarom ik pas twee dagen later bericht van Simyo krijg dat ik over mijn bundel heen ben, en niet tijdens de download van dat bestand?
Als ik namelijk direct een bericht had gehad met dat ik al 75% van mijn bundel verbruikt heb, dan had ik deze op tijd uit kunnen zetten (mits ik weet waar het vandaan komt). Hetzelfde geldt voor het bericht van 100% verbruikt.
Maar nee, nu krijg ik twee dagen later wanneer het kwaad al is geschied, twee berichten achterelkaar waar ik dus niks aan heb.
Reputatie 3
Badge +9
Dat komt omdat simyo niet realtime de gegevens op de site laat ziet. Of ze het realtime kunnen verwerken...ik weet t echt niet.

Soms zegt de klantenservice weer van wel.

Ik heb watchdog 3g die stel ik zo in dat bij 95% verbruik van mijn internet bundel de verbinding automatisch wordt verbroken.

Simyo doet t niet, dus dan maar zo!
Badge
Ik heb hetzelfde gehad, plotseling 459MB web in nog geen kwartiertje. Uiteindelijk is ongeveer 10 euro buiten mijn bundel gekomen. Ik blijf altijd keurig binnen mijn bundel en heb altijd nog ca. 325 van de 500 MB over. Op het moment dat mijn toestel (Android) dit binnenhaalde zat ik binnen met een begrafenisondernemer op een vreselijk traag netwerk en als Android developer weet ik dat het met de juiste instellingen 459 MB niet binnen een kwartiertje wordt weggeslurpt, zeker niet op die snelheid. Een website laden kost normaal al minuten de tijd, dus 459 MB lijkt me onmogelijk. Klantenservice kan niks doen. Heerlijk.
Badge
@Martijn
Handige tip! Ik heb de App ook gedownload, maar kun je mij uitleggen hoe het werkt?

@Miquos
Ik dacht al dat ik niet de enige was... Ik snap er niks van, zeker niet van jou verhaal! Het is inderdaad onmogelijk om zoveel te downloaden in zo'n korte tijd, dat had ik precies hetzelfde. Ben heel erg benieuwd waar die spook downloads vandaag komen en wat er tegen te doen is.

Ik heb nu een App 'Onavo Count' gedownload (iPhone) en die houdt bij hoevel MBs er gedownload worden en door welke apps precies. Handig denk ik!
Reputatie 3
Badge +9
Beste Luke,

Open Whatchdog 3g.
Eerst moeten we aangeven hoeveel onze maandbundel is. Ik zou vanaf mei beginnen.
Bovenaan staat Uw pakket. Geeft hier je bundel in. Bij mij 200MB per maand. Geen carryover als je op 1 mei begint.

Dan naar instellingen. Zoek het onderdeel "auto disable network".
Hier kun je aangeven "uitschakelen via 3g op 90% quota. (bij 90% van je bundel wordt je 3g uitgezet).

Als dit niet lukt stuur me een pm.
Badge +6
Hoi Lukeijzer,

Is het gelukt met de werkend krijgen van de app op je toestel met de tips van Martijn®?

Reageer