Skip to main content
Simyo,



Ik ben al een paar jaar klant en op zich tevreden met mijn abonnement. Pas heb ik nog mijn bundel iets uitgebreid omdat ik merkte dat ik soms iets over de grens van mijn MB's ging; maar nooit heel ver en houd het altijd in de gaten. Gisterenavond is het echter helemaal mis gegaan en het heeft mijn zondag flink verpest. Gisterennacht rond 1 uur ‘s nachts had ik internetproblemen op mijn desktop (niet aan Simyo gerelateerd), en om hulp te zoeken gebruikte ik mijn telefoon om te browsen. Alles ging zoals normaal tot ik - nadat ik mijn pc uiteindelijk weer aan de slag had gekregen dankzij de sites die ik eerder gevonden had op mijn telefoon- rond 3 uur ‘s nachts op mijn telefoon keek en een bericht zag staan van 01:26 dat ik over mijn bundel zou zijn gegaan; ik begreep hier helemaal niets van en toen ik later zag dat ik helemaal geen toegang meer had tot uitgaande oproepen vernam ik dat ik een rekening open had staan van ruim €120 doordat ik 751mb buiten mijn bundel zou zijn gegaan; ik schrok hier behoorlijk van. Na wat onderzoeken zie ik op de pagina van mijn gebruik dat ik tussen 01:15 en 02:55 ‘s nachts blijkbaar al deze kosten buiten de bundel heb gemaakt en dat Simyo mijn nummer daarom nu wegens hooggebruik heeft geblokkeerd tot ik €100 betaal; dit gebruik heeft dus allemaal plaatsgevonden toen ik mijn computer aan het maken was en mijn telefoon beneden lag bij mijn router. Niet alleen vind ik het héél erg dat ik omdat ik enkel door het browsen van die pagina's om mijn internet thuis weer aan de gang te krijgen al deze kosten heb gemaakt; ook begrijp ik er helemaal niets van. Mijn telefoon (LG Nexus) heeft roaming uit staan, en databesparing staat aan. Ik heb inmiddels kunnen achterhalen dat deze 751mb over de bundel veroorzaakt zijn door een grote update van android, die blijkbaar al bezig was via de Wifi met downloaden toen deze plotseling geen verbinding meer had (omdat het internet thuis uitviel). Ik hoop stiekem dat er iets te regelen is waardoor ik deze enorme rekening -allicht deels- niet hoef te betalen want ik heb het gevoel dat ik weinig verkeerd heb gedaan; mijn internet stond uit, en toen ik de sms zag slechts 1 uur en 40 minuten later had ik een rekening van €120 opgebouwd. Ik ben wel vaker over mijn bundel gegaan en betaal dan altijd netjes omdat dit mij dan bekend was, en ik er zelf voor koos over de bundel te gaan; daarom heb ik juist zo’n 3 maanden geleden mijn bundel uitgebreid. Zelfs als ik dit echter van mij afschuif en het betaal, ben ik er totaal niet gerust op dat dit niet weer gebeurt en ik voel me bijna gedwongen een nieuw toestel te kopen omdat ik blijkbaar met de juiste instellingen alsnog dit soort rekeningen kan krijgen; ik besef dat ik verantwoordelijk ben voor mijn telefoon en dat die MB’s over jullie netwerk zijn gegaan, maar Ik ben nu plotseling zeer beperkt in mijn mogelijkheden op mijn telefoon (uitgaand verkeer is uitgeschakeld tot ik €100 betaal) en ben in dubio over wat ik nu moet doen. Als ik echt moet betalen durf ik de telefoon bijna niet meer aan te raken want voor ik het weet gaat het weer mis. Ik hoop van jullie informatie te krijgen waar ik eventueel mijn beklag kan doen, en als dit niet mogelijk is; wat ik moet doen met mijn toestel om dit goed te krijgen



Met vriendelijke groet,



Conny
Hey Corne,



als eerste is dit erg vervelend, ik weet zeker dat er een moderator is die met jou een normale deal zal maken zodat je in ieder geval geen 100 euro moet betalen.



Daarnaast zou ik een limiet zetten op je telefoon op android doe dat door:

Instellingen>datagebruik en daar kun je een limiet en een alternatieve waarschuwing zetten.

Dan kan dit in de toekomst sowieso niet meer gebeuren.



Groet Paul.
Hoi Paul,



Goeie tip, al is het per Android versie verschillend om zo'n limiet in te stellen. Bij mijn LG G4 met Marshmallow is het namelijk instellingen > Data verbinding aanklikken. Het kan dus iets verschillen per versie.



Conny,



Lees de teksten + uitleg in de links even voor het instellen en voorkomen van hoogverbruik.



https://www.simyo.nl/blog/krijg-inzicht-het-datagebruik-van-je-apps/



https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989
Hey Raytje dat klopt inderdaad, toevallig heb ik ook marshmallow maar met motorola dus denk dat ik dan een motorola instellingen menu heb.



Groet Paul.
Bedankt voor jullie reacties; ik heb met een kennis de instellingen doorgenomen en er is nu in elk geval een limiet gesteld voor datagebruik; dit stond blijkbaar op 2gb en correspondeerde niet met de juiste periode dat mijn nieuwe maand ingaat. Toch blijft het vreemd, want in de android instellingen stonden de databesparing modus en roaming wel uit...

Ik wacht nog even een bericht af van een moderator voordat ik betaal, maar hoop dat dit niet te lang duurt want zolang ik niet handel is mijn abonnement nog geblokkeerd. Zijn er richtlijnen betreffende de reactietijd?
Hoi Conny.



Welkom op het Simyo forum.



Wat onwijs vervelend dat je ongemerkt zulke hoge internetkosten hebt gemaakt.



Je had zelf al ontdekt dat je simkaart is geblokkeerd vanwege hoogverbruik. Het kan gebeuren dat wij je aansluiting uit voorzorg blokkeren op het moment dat je binnen 24 uur, € 100,- buiten je bundel verbruikt. Op zulke kosten zit je natuurlijk niet te wachten, en zeker niet in december. Daarom wil ik je graag een eenmalige coulance aanbieden. Dit houdt in dat de buitenbundelkosten worden verrekend met extra databundels van 500 MB. In plaats van € 112,66 betaal je slechts € 10,- naast je normale abonnementskosten.

De blokkade op je aansluiting heb ik ook opgeheven. Omdat je MB's voor deze maand op zijn, is het slim om voor nu via Mijn Simyo >Instellingen >Netwerkinstellingen je internetoptie uit te zetten. Het is dan niet meer mogelijk om te internetten vanaf je Simyo aansluiting.



PaulH en Raytje hebben al wat slimme tips gegeven wat betreft je telefooninstellingen. Ik wil je nog adviseren dit blog te lezen. Daarin vind je slimme tips die je helpen je dataverbruik in de gaten te houden.



Als je twijfelt aan je telefooninstellingen, dan is het een idee om langs een telefoonwinkel te gaan. Zij kunnen je ongetwijfeld helpen met het juist instellen van je telefoon.



Laat je het weten als je nog vragen hebt?



Groetjes,

Sean



@Raytje en PaulH, onwijs bedankt voor jullie hulp heren!
Sean,



Dit klinkt mij zeer redelijk en ik zal er mijn les uit trekken. Ik heb het internet zojuist uitgezet via Mijn Simyo, en zal nog langs de telefoonzaak gaan om dit niet nogmaals te laten gebeuren.



Groet,



Conny
Hoi Corneliaf.



Fijn dat we het zo hebben kunnen oplossen. Succes met het juist instellen van je telefoon!



Prettige feestdagen :D



Groetjes,

Sean

Reageer