Skip to main content
Ik heb mydatamanager op mijn android toestel en daar kan je in zien welk onderdeel precies je mobiele data verbruikt heeft. Nu zie ik het volgende staan:



downloadbeheer 56 mb

browser 44 mb

messenger 10 mb



Tot zover niets vreemds. Maar als ik verder kijk zie ik ook staan:



system.root 18 mb

android-systeem 10 mb

kiezen 6 mb

os services 5 mb



En nog een paar van die vreemde zaken. Maar dat is dus wel bijna 40 Mb aan zaken die volgens mij helemaal niets met normaal dataverbruik te maken hebben. Waar ligt het aan dat er kennelijk op de achtergrond tientallen mb's worden verbruikt voor services die daar helemaal niets mee te maken hebben, en wat dus uiteraard ook van mijn bundel af gaat? Ik zie niet in waarom bijvoorbeeld 'kiezen', wat uitsluitend een telefoonfunctie is, tot enig dataverbruik zou moeten leiden.



Bij T-mobile had ik helemaal geen last van dit soort verborgen dataverbruik.



En nog belangrijker, hoe kan ik voorkomen dat dit ongemerkt leegslurpen van mijn mobiele data tot hogere kosten leidt?
Hoi hangmat, en welkom op het Simyo forum.



De categorieën in My data manager voor Android (en ook voor de iOS versie) zijn niet in te stellen door de provider waar je gebruik van maakt. Ik zou je dus ook niet kunnen vertellen wat voor dataverbruik het hier om gaat, helaas...



Je kunt het dataverbruik met je smartphone hetzelfde zien als dataverbruik met je desktop PC; zolang het apparaat aanstaat of op standby staat en de verbinding met internet mogelijk is, kán er data verbruikt worden.

Dit komt omdat je operating system (Android in jouw geval) en sommige applicaties processen draaiende houden en bijvoorbeeld je locatie of andere informatie doorgeven.



Voor die verbinding met internet wordt het simkaartje gebruikt. Dat simkaartje maakt zelf geen verbinding en verbruikt zelf ook geen internet.

Of je bij T-mobile dit wel of niet had, kan ik niet zeggen, maar 1 ding is zeker: aan Simyo ligt het niet. Als je écht niet wil dat er ongemerkt data verbruikt wordt, zul je de optie 'internet op je mobiel - Nederland' op Mijn Simyo moeten uit zetten. Enig nadeel is dan wel dat je alleen maar op WiFi kunt 😞

Reageer