.

Beantwoord

Hoogverbruik na hotspot met laptop, wat is er gebeurd?

  • 19 May 2023
  • 4 reacties
  • 117 Bekeken

Geachte Simyo,

Ik schrijf u vandaag met grote verontwaardiging over de recente gebeurtenis die mij heeft doen schrikken van uw dienstverlening. Als trouwe klant van Simyo, een dochtermaatschappij van KPN, had ik altijd vertrouwen in uw vermogen om uw klanten op een eerlijke en billijke manier van dienst te zijn. Helaas moet ik nu mijn teleurstelling uiten over een onaangename ervaring die mij veel meer heeft gekost dan ik ooit had verwacht.

Het begon allemaal toen ik mijn laptop gebruikte via mijn mobiele hotspot. Tijdens dit gebruik kreeg mijn laptop een update binnen, die onverwacht en zonder mijn toestemming plaatsvond.  Simyo merkte dit op en blokkeerde mijn simkaart zodra de kosten de grens van 100 euro bereikten. Op dat moment was ik al geschokt door de omvang van de kosten, maar mijn verbazing groeide alleen maar toen ik ontdekte dat de rekening was opgelopen tot maar liefst €600!

Ik moet u erop wijzen dat deze €600 slechts betrekking had op een totaal van 4000 MB aan data, tegen een tarief van 15 cent per MB. In vergelijking hiermee bedragen de kosten voor dezelfde 4000 MB binnen mijn bundel slechts 0,025 cent per MB. Dit betekent dat de kosten voor datagebruik buiten mijn bundel maar liefst 600 keer (!) hoger waren dan binnen mijn bundel. Ik kan dit alleen maar beschouwen als een regelrechte schending van het vertrouwen dat ik als klant in uw diensten heb gesteld. Het is eenvoudigweg onaanvaardbaar en ik wil u erop wijzen dat dit grenst aan crimineel gedrag.

Ik ben zeker bereid om extra te betalen voor datagebruik buiten mijn bundel, maar ik weiger om dit te doen tegen een tarief dat 600 keer hoger is dan het normale tarief. Het feit dat het bijkopen van data een tarief heeft van 1 cent per MB, oftewel 40 keer duurder dan binnen mijn bundel, is eveneens absurd en buitensporig. Ik eis dan ook ten zeerste dat u mij tegemoetkomt in deze kwestie en een passende vorm van compensatie biedt.

Ik ben bereid om de extra 4000 MB aan data te betalen, zelfs tegen het verhoogde tarief van 1 cent per MB, wat neerkomt op €40 aan extra kosten. Dit lijkt mij een redelijke en billijke oplossing, gegeven de omstandigheden. Ik vraag u dringend om uw verantwoordelijkheid te nemen, de situatie recht te zetten en mij de compensatie te bieden waar ik recht op heb.

Als klant van Simyo en dochtermaatschappij van KPN, verwacht ik niets minder dan eerlijkheid, transparantie en een klantgerichte aanpak. Ik hoop dat u mijn klacht serieus neemt en spoedig actie onderneemt om deze kwestie naar tevredenheid afhandelt.

icon

Beste antwoord door Roeqajja 22 May 2023, 16:48

Bekijk originele reactie

4 reacties

Geachte Simyo,

 

Het begon allemaal toen ik mijn laptop gebruikte via mijn mobiele hotspot. Tijdens dit gebruik kreeg mijn laptop een update binnen, die onverwacht en zonder mijn toestemming plaatsvond. 

. Het is eenvoudigweg onaanvaardbaar en ik wil u erop wijzen dat dit grenst aan crimineel gedrag.

Ik eis dan ook ten zeerste dat u mij tegemoetkomt in deze kwestie en een passende vorm van compensatie biedt.


Als klant van Simyo en dochtermaatschappij van KPN, verwacht ik niets minder dan eerlijkheid, transparantie en een klantgerichte aanpak. Ik hoop dat u mijn klacht serieus neemt en spoedig actie onderneemt om deze kwestie naar tevredenheid afhandelt.

Een medewerker, moderator van Simyo bepaald of er sprake is van een coulance. Met een gestrekt been een topic opstellen zal daartoe niet bevorderlijk werken. Het is de toon die de muziek maakt. Ik denk dat je geluk hebt dat ik geen moderator ben.

Ook al heb ik wel al jaren de mening net als andere Forum Experts dat de buitenbundelkosten Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zijn. Maar een laptop en een telefoon als hotspot kan flink wat risico met zich meebrengen. Zelfs al is Simyo transparant is dit, te weinig bescherming, moeilijk te verdedigen.

Hallo @thijs_amsterdam op de laptop kun je een datalimiet instellen en bij een Android toestel ook.

Stel je hebt een databundel van 10GB, stel dan een waarschuwing in bij 9GB en een blokkade bij 9,5GB en ga dan verder via wifi of koop een bundel bij.

Zo kun je voor jezelf al een boel onnodige kosten voorkomen.

Succes.

CC @Friesian 

Reputatie 7

@thijs_amsterdam Je hebt gelijk, de bescherming die Simyo biedt, ofwel absoluut géén, is erg slecht. Zoals ik al langere tijd aangeef op dit forum, het is mij daardoor dan ook een raadsel dat Simyo er telkens weer als Beste Provider bij de Consumentenbond uit de bus komt. Maar dat terzijde, zoals al aangegeven door @Friesian de toon van je post is er een van de stevige soort. Helaas bepaal jij niet, maar bepaalt Simyo de eventuele vorm van coulance. Weet wel dat je met deze post geen enkele good-will kweekt. Ik wens je heel veel succes!

Even technisch: elk apparaat dat zich met een hotspot verbindt, denkt met een WiFi netwerk verbonden te zijn, wat ook zo is natuurlijk. Hierdoor bestaat de mogelijkheid, wat ook veelal zo zou zijn, dat alle eventuele data besparende maatregelen, zoals ‘haal alleen updates binnen via WiFi’, vervallen.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @thijs_amsterdam,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik!

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg.

Op onze website hebben wij een blog met handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen. Indien je een Android telefoon hebt, is het vaak mogelijk om een datalimiet in te stellen in je telefoon zoals @JanD zegt (bedankt!). Bij een iPhone is dit helaas niet mogelijk.

Wij hebben je klacht via een ander kanaal binnen gekregen, deze hebben wij ook opgepakt. Ik raad aan om in het vervolg het contact via één kanaal te behouden om verwarring te voorkomen.

Bedankt voor de hulp! @RicoK @Friesian @JanD @abj 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reageer