.

Beantwoord

Hoog dataverbruik terwijl m'n mobiel op tafel ligt

  • 27 November 2013
  • 9 reacties
  • 4018 Bekeken

Badge
Op maandag 25 november  heb ik tot mijn schrik in korte tijd 7 x 60 Mb verbruikt terwijl ik aan het kaarten ben met vrienden. De telefoon ligt op tafel en is niet in gebruik. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Scotsman 27 November 2013, 10:53

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Een smartphone kan altijd het internet op gaan via 3G, ook wanneer de eigenaar daar geen expliciete opdracht voor geeft.

De meest voorkomende reden is dat hij van WiFi overgaat naar 3G als het WiFi signaal wegvalt, of wanneer de smartphone in de slaapstand gaat terwijl hij niet aan de oplader hangt. Waar in dit geval de 7 x 60 MB aan zijn opgegaan is door niemand meer te achterhalen (ook door Simyo niet), maar voor toekomstige situaties zoals deze raad ik aan om een datamonitor app te installeren die precies bijhoudt welk proces of welke app de download in gang heeft gezet. Als je dat weet dan kan je maatregelen nemen om die downloads binnen de perken te houden, door b.v. iets in de instellingen te veranderen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi rozenberg49, welkom op het Simyo forum.

Heb je iets aan het antwoord van Scotsman? Hij zegt wat ik ook zou zeggen.

Je kunt het ook zo zien: een smartphone is als een klein computertje. Zolang deze aan staat, en is aangesloten op internet (door een kabeltje of door de lucht) kán er data verbruikt worden.

Scotsman, bedankt voor de hulp 😃
Ik heb precies hetzelfde. Sinds 2 maanden zit ik standaard op de helft van de maand over mijn 500 MB heen, terwijl ik de eerste maanden als abbonnee standaard veel MB per maand over hield.
Als ik kijk naar mijn verbruik op de Simyo site, zie ik belachelijk veel verbuik op momenten dat ik bv. lig te slapen of mijn telefoon uberhaupt niet eens gebruik. Hoe kan dit? En vooral, hoe kan ik dit voorkomen?  3G standaard uitdoen als ik thuis kom? Dit lijkt me niet nodig toch, aangezien ik dit eerst ook niet deed en ik toch prima rond kwam met mijn MB's.. Zo zitten we nu 3 dagen in December en heb ik er al 100 verbruikt terwijl ik hem vooral thuis gebruik op de Wi-Fi. Lijkt me wat veel..
Ik ben het forum aan het bekjiken en vind het wel heel merkwaardig dat wel heel veel mensen hierover klagen de laatste tijd. En iedere keer wordt er hetzelfde geantwoord. Beetje vreemd is het wel..
Reputatie 7
Ik heb precies hetzelfde. Sinds 2 maanden zit ik standaard op de helft van de maand over mijn 500 MB heen, terwijl ik de eerste maanden als abbonnee standaard veel MB per maand over hield.
Als ik kijk naar mijn verbruik op de Simyo site, zie ik belachelijk veel verbuik op momenten dat ik bv. lig te slapen of mijn telefoon uberhaupt niet eens gebruik. Hoe kan dit? En vooral, hoe kan ik dit voorkomen?  3G standaard uitdoen als ik thuis kom? Dit lijkt me niet nodig toch, aangezien ik dit eerst ook niet deed en ik toch prima rond kwam met mijn MB's.. Zo zitten we nu 3 dagen in December en heb ik er al 100 verbruikt terwijl ik hem vooral thuis gebruik op de Wi-Fi. Lijkt me wat veel..


StefanieW1; het komt de overzichtelijkheid van een forum niet ten goede als je op meer plekken te gelijk een zelfde reactie plaatst!
Zo heb ik hier al een reactie gegeven.
Reputatie 5
Badge +10
Ik heb precies hetzelfde. Sinds 2 maanden zit ik standaard op de helft van de maand over mijn 500 MB heen, terwijl ik de eerste maanden als abbonnee standaard veel MB per maand over hield.
Als ik kijk naar mijn verbruik op de Simyo site, zie ik belachelijk veel verbuik op momenten dat ik bv. lig te slapen of mijn telefoon uberhaupt niet eens gebruik. Hoe kan dit? En vooral, hoe kan ik dit voorkomen? 3G standaard uitdoen als ik thuis kom? Dit lijkt me niet nodig toch, aangezien ik dit eerst ook niet deed en ik toch prima rond kwam met mijn MB's.. Zo zitten we nu 3 dagen in December en heb ik er al 100 verbruikt terwijl ik hem vooral thuis gebruik op de Wi-Fi. Lijkt me wat veel..


StefanieW1; het komt de overzichtelijkheid van een forum niet ten goede als je op meer plekken te gelijk een zelfde reactie plaatst!
Zo heb ik hier al een reactie gegeven.


Hoi StefanieW1,

Zoals RicoK al aangeeft, is het beter om je vraag in 1 topic te stellen. Anders wordt het forum erg onoverzichtelijk. Ik heb daarom ook een reactie in
dit topic geplaatst. In dat topic staan enkele handige tips. Ook van andere forumleden.

Groetjes,

Alex
Ik heb precies hetzelfde. Sinds 2 maanden zit ik standaard op de helft van de maand over mijn 500 MB heen, terwijl ik de eerste maanden als abbonnee standaard veel MB per maand over hield.
Als ik kijk naar mijn verbruik op de Simyo site, zie ik belachelijk veel verbuik op momenten dat ik bv. lig te slapen of mijn telefoon uberhaupt niet eens gebruik. Hoe kan dit? En vooral, hoe kan ik dit voorkomen? 3G standaard uitdoen als ik thuis kom? Dit lijkt me niet nodig toch, aangezien ik dit eerst ook niet deed en ik toch prima rond kwam met mijn MB's.. Zo zitten we nu 3 dagen in December en heb ik er al 100 verbruikt terwijl ik hem vooral thuis gebruik op de Wi-Fi. Lijkt me wat veel..


StefanieW1; het komt de overzichtelijkheid van een forum niet ten goede als je op meer plekken te gelijk een zelfde reactie plaatst!
Zo heb ik hier al een reactie gegeven.


Hoi StefanieW1,

Zoals RicoK al aangeeft, is het beter om je vraag in 1 topic te stellen. Anders wordt het forum erg onoverzichtelijk. Ik heb daarom ook een reactie in
dit topic geplaatst. In dat topic staan enkele handige tips. Ook van andere forumleden.

Groetjes,

Alex


Ik heb al bijna 3 jaar een Simyo-abo met internet-bundel, tot voor kort naar volle tevredenheid. Ik gebruik mobiel bijzonder weinig MB's (gemiddeld 50 MB/mnd, min. 16 en max 120 MB) dus ik heb sinds september (veel te laat) de bundel verlaagd naar 200 MB (was 500). Sindsdien 2 maal getroffen door onverklaarbaar hoge downloads terwijl ik gewoon thuis was (met wifi). Mijn KPN-MB-meter vertelt het volgende:
De eerste keer op 1 en 2 oktober (om 23:59 en 6:33) terwijl ik lag te slapen: samen 793 MB. Simyo heeft in november  bijna € 80 extra afgeschreven
De tweede keer op 24/11 om 9:31 : 353 MB plotseling gedownload, terwijl mijn iPhone gewoon op tafel lag. De rekening moet nog komen
Ik heb, gezien de vele recente klachten op dit forum toch de indruk dat er iets grondig mis is en dat Simyo zich er wel erg gemakkelijk vanaf maakt.  Waarom geen automatiche stop op het mobiele internet zodra de bundel vol is, zoals sommige concurrenten wel doen?
Mijn app's en programma's kunnen niet zonder handmatige activatie gaan downloaden, zo heb ik ze na de eerste keer ingesteld. Dus hoe is het mogelijk dat het toch weer gebeurt?
Die extra inkomsten zijn natuurlijk mooi meegenomen voor Simyo: aan de voorkant de goedkoopste aanbieder uithangen en aan de achterkant trouwe klanten heel veel geld afhandig maken.
Gezien al die andere klachten lijkt me dit een mooi item voor Kassa worden. Wie volgt nog meer met een reactie?
Kortom: ik wil een beter antwoord van jullie dan ik tot nu toe gezien heb. En geef dan ook meteen antwoord op die vetgemaakte vraag als jullie je klanten en hun klachten serieus nemen
Gerard grrr
Reputatie 7
Badge +9
Simyo zal t.z.t. zelf wel reageren maar op een paar vragen weet ik al wel een antwoord.
[QUOTE=geramp01;55075]Ik heb al bijna 3 jaar een Simyo-abo met internet-bundel, tot voor kort naar volle tevredenheid. Ik gebruik mobiel bijzonder weinig MB's (gemiddeld 50 MB/mnd, min. 16 en max 120 MB) dus ik heb sinds september (veel te laat) de bundel verlaagd naar 200 MB (was 500). Sindsdien 2 maal getroffen door onverklaarbaar hoge downloads terwijl ik gewoon thuis was (met wifi). Mijn KPN-MB-meter vertelt het volgende:
De eerste keer op 1 en 2 oktober (om 23:59 en 6:33) terwijl ik lag te slapen: samen 793 MB. Simyo heeft in november  bijna € 80 extra afgeschreven
De tweede keer op 24/11 om 9:31 : 353 MB plotseling gedownload, terwijl mijn iPhone gewoon op tafel lag. De rekening moet nog komen
Ik heb, gezien de vele recente klachten op dit forum toch de indruk dat er iets grondig mis is en dat Simyo zich er wel erg gemakkelijk vanaf maakt.  Waarom geen automatiche stop op het mobiele internet zodra de bundel vol is, zoals sommige concurrenten wel doen?[/quote]
Dat kan niet bij Simyo want zij krijgen zelf de stand van het internetverbruik ook pas met vertraging door van het netwerk. Ik weet niet wat de reden hiervan is, maar het is een punt wat hier in dit forum al een paar honderd keer aan de orde is gesteld. Het is iets wat Simyo niet bereid of bij machte is te veranderen. Dus als het principe op=op belangrijk is dan is overstappen naar een andere provider het beste.


Mijn app's en programma's kunnen niet zonder handmatige activatie gaan downloaden, zo heb ik ze na de eerste keer ingesteld. Dus hoe is het mogelijk dat het toch weer gebeurt?


Dan denk ik dat die instellingen dan toch niet helemaal waterdicht zijn. Er zijn achtergrondprocessen die er toe leiden dat er zo nu en dan toch dataverbruik via 3G is. Dat kunnen bepaalde apps zijn of het OS zelf. Een datamonitor die per app bijhoudt wat het dataverbruik is geweest is erg nuttig. De laatste versie van iOS (v.7) heeft die functie zelfs ingebouwd. Kijk onder Instellingen en dan Cellular (of hoe dat ook in het Nederlands heet - mijn iPhone spreekt alleen Engels) en dan even naar beneden scrollen.


Die extra inkomsten zijn natuurlijk mooi meegenomen voor Simyo: aan de voorkant de goedkoopste aanbieder uithangen en aan de achterkant trouwe klanten heel veel geld afhandig maken.


Vergeet niet dat alleen de sim van Simyo is en dat Simyo geen invloed heeft op wat de mobiele telefoon doet. Een sim is een dom ding dat alleen maar slaafs bevelen uitvoert van de telefoon (d.w.z. het OS en bepaalde apps).
Badge +8
Ik heb al bijna 3 jaar een Simyo-abo met internet-bundel, tot voor kort naar volle tevredenheid. Ik gebruik mobiel bijzonder weinig MB's (gemiddeld 50 MB/mnd, min. 16 en max 120 MB) dus ik heb sinds september (veel te laat) de bundel verlaagd naar 200 MB (was 500). Sindsdien 2 maal getroffen door onverklaarbaar hoge downloads terwijl ik gewoon thuis was (met wifi). Mijn KPN-MB-meter vertelt het volgende:
De eerste keer op 1 en 2 oktober (om 23:59 en 6:33) terwijl ik lag te slapen: samen 793 MB. Simyo heeft in november  bijna € 80 extra afgeschreven
De tweede keer op 24/11 om 9:31 : 353 MB plotseling gedownload, terwijl mijn iPhone gewoon op tafel lag. De rekening moet nog komen
Ik heb, gezien de vele recente klachten op dit forum toch de indruk dat er iets grondig mis is en dat Simyo zich er wel erg gemakkelijk vanaf maakt.  Waarom geen automatiche stop op het mobiele internet zodra de bundel vol is, zoals sommige concurrenten wel doen?
Mijn app's en programma's kunnen niet zonder handmatige activatie gaan downloaden, zo heb ik ze na de eerste keer ingesteld. Dus hoe is het mogelijk dat het toch weer gebeurt?
Die extra inkomsten zijn natuurlijk mooi meegenomen voor Simyo: aan de voorkant de goedkoopste aanbieder uithangen en aan de achterkant trouwe klanten heel veel geld afhandig maken.
Gezien al die andere klachten lijkt me dit een mooi item voor Kassa worden. Wie volgt nog meer met een reactie?
Kortom: ik wil een beter antwoord van jullie dan ik tot nu toe gezien heb. En geef dan ook meteen antwoord op die vetgemaakte vraag als jullie je klanten en hun klachten serieus nemen
Gerard grrr


Hoi Geramp01,

Onverwacht en onbedoeld internetverbruik is het meest frustrerende van de smartphone, denk ik wel. Ik ben er zelf ook als de dood voor, en houdt mijn instellingen dus ook goed in de gaten. Een automatische stop op je verbruik, oftewel een plafond, dat kennen we niet bij Simyo. Niet voor bellen, en niet voor Internet. Je bundel kun je opmaken, en daarna kun je tegen een hoger tarief blijven verbruiken. Zo zitten onze abonnementen in elkaar. Bij Simyo ben je eigen baas. De bundels kun je maandelijks wijzigen naar eigen inzicht. Een abonnement met een plafond, daar kun je voor kiezen, maar dat is niet wat wij aanbieden.
Wanneer er erg veel buiten bundel kosten worden gemaakt, dan hebben wij wel manieren om onze klanten te beschermen. Er is een automatische blokkade bij een bepaalde grens van kosten, uit veiligheidsoverwegingen. Ook waarschuwen we mensen als ze zonder bundel meer dan 5MB internet gebruiken. Het is dus echt niet; hopen dat ze erin trappen en dan lekker veel verdienen. Dat zou heel lelijk zijn. :(
Je kunt er uiteraard zelf wel voor kiezen om geen internet meer te verbruiken als je bundel op is. Daarvoor zet je de optie Internet op je Mobiel uit op Mijn Simyo. Dan heb je echt de garantie dat je simkaart niet via het netwerk gaat internetten. Ook niet door een raar achtergrondproces, of als je toestel standby gaat.
Zoals je MB meter al aangeeft, heeft je toestel de MB's daadwerkelijk verbruikt. Met een data counter app, kun je ook aflezen welke app, of welk achtergrondproces op die momenten in gang is gezet. Ik raad je aan om zo'n app te installeren. Wanneer je iOs 7 hebt geïnstalleerd, kun je met de tips van Scotsman al zien waaraan die hoeveelheden zijn gebruikt. Een simkaart kan uit zichzelf echt geen MB's opmaken. Dat gebeurt echt in je toestel, en daarvoor zou je eigenlijk bij de makers van apps en besturingssystemen moeten zijn. Wij proberen onze verantwoordelijkheid te nemen door te informeren en mee te denken. Wij worden ook niet blij van de paniek die bij iemand ontstaat, als er van alles op zijn factuur verschijnt, waar diegene zich echt niet bewust van is geweest.
Je internetverbruik in november, daar zie ik de piek beginnen op 23-11 rond 20.09 uur. Die specificatie van tijden en pakketten, vind je terug op Mijn Simyo, bij Verbruik en dan klikken op November. 60000kb is de maximale grootte van zo'n data-pakket. Vandaar dat je die waarde vaker en in meer berichten ziet terugkomen.

Ik hoop dat je aan mijn antwoord en dat van Scotsman iets gehad hebt.

Groetjes,
Charlene

Reageer