Skip to main content
Ik ben thuis. IPhone op de Wifi. Geschiedenis geeft geen internet verbruik aan. Toch in 1.5 uur om de ongeveer 3 min ruim € 8 aan data verbruikt. Wat gaat hier mis??
Nog even een toelichting op mijn extreem hoog data verbruik. Gistermorgen stond mijn data bundel ruim in de plus. Gisteravond stond mijn bundel maar liefs € 149,80 in de min. Schokkend!!Zeker omdat mijn iPhone geschiedenis geen gebruik aangeeft en ik altijd binnen de bundel zit. Ook was er volop WIFI. Storing in mijn de WIFI systeem komt niet of nauwelijks voor.

Ik ben inmiddels afgesloten door Simyo en wordt weer aangesloten als € 100 heb betaald. Misschien wel mijn redding.......

In de iPhone en bij de instellingen van Simyo heb ik inmiddels alles zo ingesteld dat data verkeer onmogelijk is. Zelfs de internet bundel maar op 0 gezet. Eerst maar eens kijken wat er allemaal fout gaat. Hopelijk heeft Simyo een verklaring en oplossing.
Ik denk dat het voor jouw ten zeerste aan te raden is om dit topic eens door te nemen.



Heb je onlangs iOS 9.xx gekregen dat heb je Wifi Assistent erbij gekregen. Je iPhone kiest dan automatisch je dataverbinding als je telefoon het wifi signaal te zwak vind.



Succes



NB: In het kader van de privacy wetgeving kan en mag Simyo niet zien waaraan je MB's op zijn gegaan. Ze kunnen alleen aantallen en tijdstippen zien.
Ik bel morgen eerst maar even met Simyo. Ik werk nog met iOS 7.1.2. Ik ben wel benieuwd naar hun aantallen en tijdstippen. Wel lekker onbetrouwbaar met een data bundel als je er zo een rekening met een extra dataverbruik van € 149,80 bij krijg. Zou niet best zijn als dat maandelijks gebeurt. Voorlopig maar alleen WIFI gebruiken.
Op je MijnSimyo kun je ook je verbruik inzien. Daar staat hetzelfde als wat men bij Simyo ziet.
In afwachting van de reactie van Simyo alvast een kleine aanvulling van mij. Je zei eerder "Ook was er volop WIFI. Storing in mijn WIFI systeem komt niet of nauwelijks voor."



Dat kun je in zijn algemeenheid niet zeggen, tenzij je je internetverbinding en -snelheid continu monitort vanuit je draadloze netwerk. Daar bestaan overigens wel programma's voor die dat kunnen. De betrouwbaarheid van een verbinding met het internet via een draadloos netwerk thuis is verre van perfect. Er zijn diverse factoren die ertoe kunnen leiden dat de kwaliteit van een draadloze internetverbinding voor korte of langere tijd achteruit gaat. En ook zonder de WiFi Assistent die Raytje al noemde schakelt een iPhone na zekere tijd automatisch over op 3G, zeker als er een sterk 3G signaal beschikbaar is.



Het gevaar dat er ongewenst via het mobiele netwerk data wordt gedownload is het beste te voorkomen door op de iPhone de dataverbinding uit te zetten. Wat ook gegarandeerd helpt is de "internet op je mobiel" optie op Mijn Simyo uit zetten. Maar als je mobiel internet weer wilt aanzetten moet je weer inloggen op Mijn Simyo, wat niet altijd handig is. Maar het is wel de meest waterdichte methode om mobiel internetverbruik te voorkomen.
Ik ben sprakeloos, het kan je dus overkomen dat je in 1.5 uur voor € 150 aan data binnen haalt zonder dat je het weet. Mijn oplossing is voorlopig geen internetbundls meer te kopen. Ik de bundel van mij en die van mijn vrouw maar op 0 gezet.

Via de telefoon krijg ik ook een bevestiging hiervan, ik vind het risico te groot op met dit soort grote kosten opgezadeld te worden.
Let op: door geen internetbundel meer te nemen los je het probleem van ongewenst dataverbruik NIET op, een bundel is bedoeld om voor een lager tarief per MB te kunnen internetten. Ook zonder internetbundel heeft je telefoon toegang tot het internet, tenzij je doet wat ik eerder heb aangegeven.
Op de iPhone staat de staat de mobiele data uit.

In mijn Symio staat internet in het buitenland en Nederland uit. En de de bundel op 0.

Ik hoop nu van dit soort onverwachte kosten at te zijn.
Dat zal zeker het geval zijn. Internet is nu alleen nog mogelijk via WiFi.
Heeft Simyo, zoals Telfort, de optie om na het verbruik van je internet bundel deze automatisch te blokkeren?

Bij Telfort met je dan per sms bevestigen dat je meer data verbruik wil of de bundel vergroot.
Hoi Pbak, welkom op het Simyo forum.



Wat vervelend dat je telefoon zoveel data heeft verbruikt, terwijl je het idee had dat je op wifi was aangemeld. Een betere uitleg over de betrouwbaarheid van wifi en telefoons dan Scotsman hierboven heeft gegeven, kan ik niet. Behalve als je handmatig je 3G uitzet en wifi aanzet, ben je nooit zeker of je telefoon wel goed is verbonden met wifi. Dat is ook meteen de beste suggestie of oplossing voor jouw probleem zijn.



Je hebt zoals je aan hebt gegeven er al voor gekozen om helemaal te willen stoppen met mobiel internet. Dat lijkt mij persoonlijk een lastige beslissing. Is het niet handiger om het probleem bij de bron aan te pakken? Dus in de iPhone? Alleen als je bij thuiskomst handmatig je 3G uitzet, verklein je de kans dat dit ooit nog gebeurd. Daarnaast zijn er goede datamanagers die eventueel je internet uitschakelt als je je bundel hebt verbruikt. Wil je meer tips? Check dan deze blog.



Misschien geeft dat je weer vertrouwen om toch weer internet op je mobiel te gaan gebruiken 🙂.



Groetjes, Tiury



Bedankt voor het antwoord Scotsman 🙂. En bedankt Raytje voor je uitleg!
Ik heb ongemerkt in 1.5 uur voor bijna € 150 data gedownload. Daarmee was de beslissing niet echt moeilijk. Ik oriënteer me verder op de instellingen van de iPhone en de mogelijkheden om over te stappen naar een provider waarbij ik niet zonder meer over het data limiet heen kan.
Hoi Pbak,



Daar heb je natuurlijk een punt, je wilt niet nog een keer zo'n factuur krijgen. Ik hoop dat het oriënteren lukt en je de iPhone toch weet te temmen 🙂.



Groetjes, Tiury

Reageer