.

Beantwoord

Hoge kosten internet, is daar iets aan te doen?

  • 22 September 2014
  • 4 reacties
  • 178 Bekeken

Beste,

Sinds kort heb ik aan mijn zoontje die naar de middelbare school gaat deze SIM gegeven. Ik heb hem nadrukkelijk verteld om mobiel-internet beperkt te gebruiken voor berichten e.d. Dit is een aantal maanden goed gegaan. Ik schrik dan ook als ik de facturen van juli (EUR 67,31) en augustus (EUR 39,85) heb ontvangen. Normaliter is dit rond de EUR 10,-. Ik vermoed dat dit komt door applicaties die op de achtergrond data gebruikt. Hij heeft naar zijn zeggen ook geen SMS gehad over het feit dat de internetbundel op is. Wij komen van T-Mobile en daar was het zo dat als je internetbundel op is, je alleen in internetsnelheid achteruit gaat, maar geen extra kosten hoeft te betalen.

Zou u uit coulance iets kunnen doen aan de facturen van juli en augustus?

Met vriendelijke groet,
Mark
icon

Beste antwoord door Charlene 23 September 2014, 14:52

Bekijk originele reactie

4 reacties

Badge +8
Hoi kklee,

Welkom op het forum :)

Bij Simyo wordt je snelheid niet verlaagd als de internetbundel op is. Je kunt dan gewoon door internetten, tegen het buitenbundeltarief. Wel kun je de optie Internet op je Mobiel uitschakelen op Mijn Simyo. Dan kun je geen internet via de simkaart meer gebruiken, en maak je dus ook geen extra kosten.
Ook kun je tijdens de maand op Mijn Simyo bekijken hoeveel MB's er nog over zijn. Bij 50% van de internetbundel en 100% krijg je een sms om je op de hoogte te stellen. Deze wordt op het precieze moment van het bereiken van die grens verstuurd. Dan heb je dus de mogelijkheid om het internet uit te schakelen.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om je internetbundel voor de maand erna te wijzigen. Dan kun je dus voor meer of minder MB's kiezen om beter uit te komen.

Als ik naar het verbruik van de afgelopen maanden kijk, dan wordt er wel iets meer gedaan dan alleen wat berichten. Soms komt de max. grootte van een datapakket voorbij (60000kb). Dan lijkt het erop dat er toch iets van filmpjes wordt gekeken, of dat er updates plaatsvinden, maar dat is voor mij gissen. In Android of iOS telefoons is nog wel per app of proces te zien voor hoeveel van het verbruik zij verantwoordelijk zijn. Wat voor toestel gebruikt je zoon precies? Dan kan ik misschien uitleggen waar je dat vindt.
Misschien is het in de vakantiemaanden toch harder gegaan dan wanneer je zoon minder vrije tijd had. Of dacht hij na maanden netjes binnen de bundel te blijven, ik kan wel eens wat meer doen?
De datum, tijd, en grootte van elk datapakket

Ik ben het even nagegaan van de sms'jes. In juli was de internetbundel van je zoon op 12-7 al op.
Op 9-7 om 14:03 uur is het sms'je van 50 % gestuurd. En om 12-7, 17:10 uur het 100% sms'je.
In augustus is de 50% sms op 25-8 om 21.59 uur verstuurd, en die van 100% op 26-8 om 22.21 uur. Het is dus heel vreemd dat je zoon zegt deze niet te hebben ontvangen. Wanneer er iets mis is gegaan met het versturen van die sms'jes is dat voor ons ook na te gaan.
Het is sowieso handig om af en toe eens na te gaan op Mijn Simyo hoe het gaat. Dan word je niet pas verrast wanneer de factuur komt. Jij kunt dat zelf ook, als je het wachtwoord van Mijn Simyo hebt. Het is het eerste wat je ziet als je inlogt. Ik zou je zoon ook aanraden om Mijn Simyo vaker te bekijken. Er is ook een Mijn Simyo app, waarop je heel snel op je toestel zelf kunt zien hoeveel MB's er nog over zijn.

Je vraagt of wij iets aan de facturen van juli en augustus kunnen doen. Ik hoop dat ik met deze uitleg nu heb aangegeven hoe jullie zelf hoge facturen/ buitenbundelkosten in de toekomst kunnen voorkomen. Hoewel het verbruik wel heeft plaatsgevonden, kunnen we jullie nu eenmalig tegemoetkomen op deze 2 facturen. Hoe, dat zal ik in een email uitleggen, is dat goed?

Groetjes,
Charlene
Dag Charlene,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb mijn zoontje reeds verteld dat hij zijn internet datagebruik in de gaten moet houden met de Simyo app. Indien nodig zal ik de bundel verhogen naar 1GB.
Ik zie jouw email tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Mark
Hallo kklee.

Als aanvulling zou ik jou en je zoon adviseren om een data manager te installeren.
Bij Simyo zit er een vertraging in verwerking!
Enkele voorbeelden zijn.

3G Watchdog
My Data Manager
Onavo Count.

Deze apps zijn een goed hulpmiddel om bescherming te bieden tegen te hoog dataverbruik, omdat deze registreren rechtstreeks op de telefoon.


Laat ff weten of dit duidelijk is.

Groet,
Friesian
Badge +8
Hoi Friesian en kklee,

Maar de sms'jes die zijn dus wel realtime, dus die moet hij goed in de gaten houden ook :)

Groetjes,
Charlene

Reageer