Skip to main content
Goedemiddag,



Met veel genoegen ben ik nu al een aantal jaren klant bij Simyo. Ik ga nooit echt over mijn abonnement heen, behalve als ik bijvoorbeeld op vakantie ben geweest en hier gebeld/gesmst heb. De afgelopen maanden valt het mij op dat ik vrij hoge bedragen heb aan facturen en ik ben hier eens naar gaan kijken. Wat ontzettend opvalt is dat heel erg vaak een specifiek aantal MB’s op de factuur staan, namelijk 58,59 (of soms 58,60) MB. Bij de maand Juni bijvoorbeeld, zie ik dat er op 23 juni wel vijf keer dit 58,59 MB is afgeschreven. Deze datum staat mij goed bij, omdat ik die datum op vakantie ging. Vanaf 1 uur ’s middags was ik op Schiphol en de gehele ochtend was ik aan het inpakken. Ik begrijp dus totaal niet waar dit vandaan komt. Ook heb ik nu gezien dat in de maand Mei en Juli dit zelfde specifieke aantal MB’s vaak wordt afgeschreven. Is het voor jullie mogelijk om te zien waar dit specifieke aantal vandaan komt en hoe dit mogelijk is?

Zijn er meer mensen die dit wel eens hebben gehad?



Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet, Cheryl
Iedereen die een groot bestand heeft gedownload op zijn smartphone maakt dit mee, dus het is niet zo bijzonder. Verklaring: grote downloads worden niet in zijn geheel door het netwerk geregistreerd, maar in blokken van circa 60MB. Dat verklaart waarom je het regelmatige aantal MBs terug ziet, het betreft hier dus downloads van meer dan 60MB. Wat de oorzaak van deze downloads is geweest is overigens door niemand te achterhalen, zeker niet door Simyo want die zien alleen maar, net als bij de benzinepomp, de hoeveelheid MBs die getankt zijn (eventueel opgesplitst in blokken van ca. 60MB).



Een moderator zal hier waarschijnlijk morgen een nadere toelichting op geven.
Bedankt voor je reactie! Dat verklaart een hoop. Maar toch zie ik wel af en toe echt alleen die 60 MB op 1 dag bijvoorbeeld; het lijkt me sterk dat er elke keer een update/app wordt gedownload van precies 60 MB.

Maar ja, ik zit er dan maar sterk aan te denken om een ander abonnement te nemen met lekker veel internet. Dan hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen om te maken :)

Nogmaals bedankt!
Die grote pakketten MB's die, zoals Scotsman al omschrijft, gesplitst worden zijn vaak systeem updates. Dit kunnen dus ook firmware updates zijn die weer wat kleiner zijn dan de systeemupdates zelf.



Want 5x 58,59 MB is toch bijna 300 MB even voor het gemak afgerond naar boven.



Daarom is het altijd het verstandigste om je synchronisatie, apps updates en telefoon updates alleen en enkel via Wifi toe te staan.
Hoi Cheryl, welkom op ons forum!



Wat fijn dat Scotsman en Raytje al een eind op weg hebben geholpen met hun reacties, dank daarvoor heren!



In je gegevens zie ik dat je deze vraag ook via e-mail hebt gesteld. In het antwoord dat je hebt gekregen wordt ook uitgelegd dat wij niet mogen en niet kunnen inzien wat jouw dataverbruik heeft veroorzaakt.

Daarin krijg je ook allerhande tips om ongewenst verbruik te voorkomen en de oorzaken in te zien.



Heeft dat je goed geholpen, Cheryl?
Beste Ernst,



Mijn vraag over dat specifieke aantal MB's is hiermee zeker beantwoord. Dit is nu duidelijk. Hoe het kan dat er elke keer zoveel MB's worden afgeschreven is voor mij nog steeds een raadsel. Alle tips die jullie hebben gegeven heb ik nagelopen en deze instellingen stonden allemaal al goed op mijn telefoon; dit heb ik meteen vanaf het begin dat ik hem kreeg goed ingesteld. Ik begrijp dat jullie me hier verder ook niet mee kunnen helpen; jullie kunnen natuurlijk niet zien welke app/update voor dit dataverbruik zorgt. Inmiddels heb ik mijn telefoon ook zo'n 4 jaar, dus ik denk dat ik voor een nieuwe ga met een nieuw abonnement. Dan zorg ik gewoon dat ik heel veel internet heb en zal het wel goed komen.



Dank voor de hulp.



Groetjes, Cheryl
Hoi Cheryl,



Het zou inderdaad heel goed aan de oude telefoon kunnen liggen. Met een datameter kom je hier het beste achter. In het blog over inzicht in je dataverbruik, kun je het als het goed is de boosdoener eenvoudig achterhalen. Word je hier niet wijzer van, is het inderdaad verstandig om een nieuwe telefoon aan te schaffen en een grotere internetbundel te nemen 🙂. Tot die tijd kun je uiteraard vrijblijvend je bundel aanpassen op Mijn Simyo, zo voorkom je hoge kosten de komende maand.



Ik hoop dat je er achter komt!



Groetjes, Tiury

Reageer