Skip to main content
Jazeker, het zoveelste 'waarom is mijn dataverbruik zo hoog' topic open ik zojuist :)



Sinds korte tijd ben ik abonnee bij Simyo, hiervoor vele jaren (tevreden) bij Telfort gezeten. Aangezien Simyo t.o.v. Telfort toch weer een paar euro's scheelt in de maand en beiden gebruik maken van het KPN netwerk, kon ik mij niet voorstellen dat dit een verkeerde keuze zou zijn.



Nu begin ik hier sinds de +/- 2 maanden dat ik klant ben bij Simyo, toch wel enigzins aan te twijfelen.



Bij Telfort had ik altijd een 500MB databundel, waar ik nooit overheen ben gegaan. Ik heb gebruik gemaakt van een iPhone4 en recentelijk een iPhone5C.

Deze gebruik ik om te WhatsAppen, Facebook en Gmail. Dataverbruik bij Telfort gaf aan dat ik maandelijks rond de 350MB verbruik.



Vorige maand ben ik genoodzaakt om bij Simyo een upgrade te doen naar een 1GB bundel, omdat ik al over de 500MB ging halverwege de maand!

Thuis en op werk maak ik altijd gebruik van WiFi en slechts zelden kijk ik een YouTube filmpje en als ik dit doe ben ik altijd met WiFi verbonden.



Het valt mij bij Simyo op dat er bij verbruik zeeer veel internet sessie staan van 60002 kB...op over het algemeen onverklaarbare tijdstippen, denk aan 00:00 en andere nachtelijke tijden.



Als ik op Google zoek op 60002 kB, kom ik vrijwel alleen topics tegen op verschillende websites die met Simyo te maken hebben. Ook weet ik dat Simyo gaat vragen; stream je filmpjes? stond je WiFi wel aan? heb je een app geinstalleerd die je verbruik monitort? De Onavo app heb ik overigens gister geinstalleerd, ik ben benieuwd wat hier uitkomt...



Anyway...feit blijft dat ik bij Telfort een veel lager dataverbruik had en mijn toestel absoluut niet anders gebruik sinds ik bij Simyo ben.



Simyo kan niet zien waar ik data aan verbruik, maar het dataverbruik van 60002 kB is inmiddels zoveel gemeld (ook hier op het forum) dat Simyo hier toch inmiddels meer over moet kunnen zeggen?



Alvast bedankt voor de reactie 🙂
Mogelijk is de downloadsnelheid een stuk hoger bij Simyo, dat zou zeker het verschil kunnen verklaren.
Hoi Marlotte, welkom op het Simyo forum!



Behalve dat het klopt wat Scotsman aangeeft -de internetsnelheid is bij Simyo 14,4 Mbps, bij Telfort standaard 7 Mbps- zijn er meerdere oorzaken.

De maximum datasnelheid van een iPhone 4 is 7,2 Mpbs, waar dit bij een iPhone 5C op 3G 21 Mbps is.

Je snelheid ligt dus veel hoger. Een hoger verbruik is automatisch het gevolg.



De maximale grootte van een datapakket dat via het mobiele netwerk bij ons verzonden kan worden is zo ongeveer 60001 of 60002 kB (58,6 MB). Als er bijvoorbeeld 70 MB verbruikt wordt in één datasessie, dan staat er 60002 en +/- 11673 kB.

Als je echt héél veel data verbruik ineens, dan zie je die 60001 of 60002 een paar keer achter elkaar staan.



Met je Onavo app kun je heel goed je verbruik per periode inzien, maar ook met je iPhone kun je dit checken. Bij instellingen > Mobiel netwerk zie je alle verbruik van alle apps staan en helemaal onderaan staat ook wat je systeem (iOS) verbruikt.

Ook dit kun je elke 1e van de maand weer instellen.



Hebben Scotsman en ik je zo goed kunnen helpen?
Hallo Ernst,



Ik begrijp je uitleg en kan mij hier enigzins in vinden.

De komende tijd zal ik de Onavo app in de gaten houden en het dataverbruik monitoren.



Echter kan ik mij nog altijd niet voorstellen dat met wat ik met mijn toestel doe, dit soms aanzienlijke dataverkeer wordt gegenereerd.



Stel nu dat de Onavo app totaal iets anders aangeeft dan de specificaties bij Mijn Simyo, schiet ik daar dan niet iets mee op? Of heeft het Simyo netwerk het per definitie bij het rechte eind?
Hi Marlotte,



Om bij je laatste vraag beginnen; het gebruik van apps om je verbruik te monitoren geldt altijd als indicatie. Desalniettemin krijgen we van gebruikers over Onavo nagenoeg geen berichten van verschillen. Ook over de KPN MB meter horen we weinig berichten van verschillen met Mijn Simyo. En als het al gebeurt hebben we het over minieme verschillen.

Het blijft wel zo dat deze apps in je telefoon in de gaten houden welke verbinding er wordt gemaakt; WiFi of mobiel internet.

Het is dan aan die app om dit goed te registreren.

Wat Simyo aan geregistreerd verbruik binnenkrijgt is wat er in het KPN netwerk (of evt. buitenlands netwerk) aan data wordt geregistreerd. Dus wat er via onze verbindingen gebruikt wordt.



Dan je eerste vraag; een smartphone kun je heel goed vergelijken met een PC of laptop thuis. Als het apparaat aan staat en er is een verbinding met het internet voor handen, dan kán er altijd data verbruikt worden (bundels en datalimieten hebben we met vast internet al tijden niet meer, dus zien we ook niet wanneer er hoeveel data thuis verstookt wordt).

In het apparaat in kwestie draaien continu processen om de boel up to date en werkende te houden en deze sturen of ontvangen soms ook data. Dat gebeurt zonder dat je er erg in hebt 😕

En ja, officieel ben je de eindgebruiker en dus verantwoordelijk voor alles wat je smartphone doet. Jij gebruikt 'm immers en installeert de apps die de data verbruiken.

Reageer