Skip to main content
Hallo,

Ik heb iets raars meegemaakt met mijn internetgebruik. Op de avond van donderdag 19 mei is er rond 9 uur 's avonds ongeveer elk kwartier 58,60 of 58,59 MB verbruikt terwijl ik niet op mijn mobiel heb gezeten. Daarnaast gebruik ik al niet veel internet en is het ook best moeilijk om bijna 60 MB in een kwartier te gebruiken. Ik ben nu dus ook mijn mobiel kwijt en heb een schuld van meer dan 40 euro bij me vader. Maar dit ga ik uiteraard niet betalen tot ik een logische verklaring hiervoor heb. Ik heb namelijk ook iemand anders gevonden die 5 dagen eerder precies hetzelfde probleem had, zelfs met dezelfde getallen, 58,60 MB. Daarom denk ik dat dit geen toeval kan zijn.
Hoi StanCliteur,



Welkom op het Simyo Forum.



Wat vervelend om te zien dat je ineens zoveel MB's verbruikt hebt. Vooral omdat je dit niet bewust hebt gedaan.



Allereerst is het belangrijk om te weten dat grote datasessies niet in 1 keer op jouw factuur afgerekend kunnen worden. Om die reden worden datasessies groter dan 58,60MB in stukjes op je factuur gezet. Dit is dus het maximale aantal MB's wat wij per sessie kunnen berekenen. Als je 250MB gebruikt, zie je dus 4 keer 58,60MB staan en nog 1 keer 15,60 MB.



Daarnaast is het goed om uit te leggen dat jouw telefoon niet stopt met het gebruik van internet zodra jij hem neerlegt. Er zijn allerlei achtergrond processen die blijven doorlopen. Daarnaast kunnen sommige apps zich automatisch updaten en kan zelfs de software een update krijgen. Dit allemaal zonder dat jij hier iets voor hoeft te doen. In dit blog leggen we aan je uit hoe jij in je telefoon kunt zien waaraan deze MB's verbruikt zijn. Vanwege jouw privacy kan ik dit niet inzien voor je. Kun je hier iets vinden?



We houden je op de hoogte van je dataverbruik door middel van waarschuwings-sms'jes. Op 80% en 100% sturen we jou een bericht. Als je het laatste sms'je hebt ontvangen, is het goed om actie te ondernemen. Denk hierbij aan het uitzetten van de internetoptie via Mijn Simyo zodat je alleen nog wifi kunt gebruiken, of aan het bijkopen van extra MB's voor €5. In dit blog leggen we uit hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat er grotere datasessies plaatsvinden zonder dat jij hier de opdracht voor geeft. Ik raad je aan om het artikel goed door te nemen.



Laat je het weten als je nog vragen hebt hierover?



Groetjes,

Angela
hmm oke, en toen ik m'n internet uit had gezet kwam me vader de volgende dag weer naar me toe met het bericht dat er nog 10 euro bij is gekomen, op maandagochtend om tien voor 8. Terwijl ik toen gewoon nog lag te slapen. en de optie om updates uit te voeren staat bij mij alleen op wifi en dat kan dus niet op 3g. lijkt me vrij onmogelijk maar ja ik hoor dit soort verhalen wel vaker als het om simyo gaat
Hoi StanCliteur,



Het kan zeker mogelijk zijn dat er de volgende dag nog internet verbruikt is. Je hebt namelijk alleen de optie via jouw telefoon uitgezet en pas 's avonds via Mijn Simyo. Als jij de optie in je telefoon uit hebt gezet, wordt hiermee een lopende sessie niet direct gestopt.



Het uitzetten van internet op je telefoon geeft geen garantie en betekent dat je dus toch ongemerkt een aantal MB's kunt gebruiken. Als jij mobiele data op je telefoon uitzet, kan je geen internet verbruiken. Dit betekent dat je dus geen app'jes kunt versturen, websites kunt bezoeken of apps kunt gebruiken die internet nodig hebben. Er is 1 grote maar.. de verbinding met internet kan wel in stand blijven! We hebben het hier dan over de lopende verbinding die opgezet is voordat de optie uitgezet is. Er kan dus geen nieuwe verbinding opgezet worden nadat de optie in je telefoon uitstaat.



Stel jij maakt om 18:00 uur gebruik van het internet en je zet je data om 21:00 uit. Vervolgens ga je naar bed en kom je om 08:00 uur tot de ontdekking dat er toch nog MB's zijn verbruikt. De centrale heeft de lopende sessie op dat moment afgerond en worden alle MB's die verbruikt zijn in de periode van 18:00 tot 08:00 berekend. Dit kan ook op een ander tijdstip op je factuur komen staan. Dit is geheel afhankelijk van het moment wanneer de sessie afgerond wordt.



Ik zie dat je ondertussen de optie via Mijn Simyo uitgezet hebt. Dit geeft wel de garantie dat jij geen extra MB's meer verbruikt. Heb je de link doorgenomen die ik je heb gegeven? Zo kun je uitzoeken waaraan deze MB's opgegaan zijn. Heb je hier nog vragen over?



Groetjes,

Angela
toch wel heel toevallig, zit al langer dan 1 jaar bij simyo en heb dit nog nooit gezien. nu opeens 2x in een week. lijkt me sterk.
toch wel heel toevallig, zit al langer dan 1 jaar bij simyo en heb dit nog nooit gezien. nu opeens 2x in een week. lijkt me sterk.



Ja zelf ben ik nu al 4 jaar klant van Symio en meer gezinsleden wouden dit jaar overstappen maar we houden nu maar even een slag om de arm.

Laatste 2 maanden ook enorme hoge data verkeer met weinig internet verkeer.

Ik vind dit ook heel apart en bizar!!!
Hoi StanCliteur,



Ik snap heel goed dat je je twijfels daarbij hebt, alleen ligt het dataverbruik echt aan je telefoon. Kijk nog eens goed in de blogs/artikelen die mijn collega Angela heeft meegestuurd. Hier vind je superveel informatie in!



@Cor Riezebos Super vervelend voor je! Ik zag dat je ook een eigen topic had aangemaakt met dezelfde vraag. Ik heb je vraag daar beantwoord. Klik hier om naar het topic te gaan.



Groetjes,

Caspar

Reageer