Skip to main content
Beste leden,



aan meerdere forum berichten te zien hebben meer mensen last van het internet verbruik. Ik vraag me af hoe dit kan. voor de zomer vebruikte ik ongeveer 70 a 80% van mijn internet bundel van 1 GB. Nu is het halvervege de maand september en ik ben al aardig op weg. Ik heb het filmpjes streamen op facebook ook uitgezet maar toch blijft mij bundel hard gaan. 

Dit is trouwens niet de enige provider die er last van heeft. Heb al meerdere mensen met verschillende providers hier over klagen.



MVG



Klaas Vaak
Hoi Klaas Vaak, welkom op het Simyo forum!



In je gegevens kan ik inderdaad terugvinden dat je sinds de maand mei niet meer genoeg hebt aan je 1000 MB bundel :(

Zoals je wellicht weer wordt dataverbruik gegenereerd omdat een mobiel apparaat (meestal een smartphone) verbinding maakt met het mobiele netwerk en data verstuurd of ontvangt.



Als wij hier aan deze kant konden en mochten zien waar die data vandaan komt en waar het naartoe gaat (apps, sites, system updates), dan zou dat echt heel erg veel vragen schelen. Alleen kunnen en mogen we het niet zien. Het blijft dus een beetje gissen.



Veel smartphones kunnen tegenwoordig zelf bijhouden waar data aan verbruikt wordt en er zijn ook talloze data monitor apps te downloaden. Daarmee krijg je een behoorlijk beeld wat er gebeurd qua data, alleen garanderen we de werking niet.

Het verschil tussen WiFi en mobiel internet en up- en downloaden wil nog wel eens moeilijk waarneembaar zijn voor een app.



Afgelopen week was er een TV programma waarbij een andere provider aangesproken werd over dataverbruik. Wat veel mensen vergeten is dat een provider niet de data verbruikt, maar dat doet de telefoon. En indirect de gebruiker dus.

Iemand van het CPB meldde een dag later dat providers misschien maar inzage moesten krijgen in het dataverbruik in het dataverbruik van hun klanten. Dan zouden we wel kunnen zeggen "Die en die app heeft zoveel MB verbruikt en dat filmpje heb je wel heel erg vaak bekeken deze maand." Maar zit jij daar op te wachten?



Het enige concrete dat ik je op dit moment in elk geval kan meegeven is de raad om je databundel te verhogen voor oktober. Het lezen van dit blog kan je ook tips opleveren hoe je binnen je bundel kunt blijven.



Heb ik je hiermee geholpen, Klaas Vaak?

Reageer