.

Beantwoord

Hoe kan ik hoog internetverbruik hebben in de nachtelijke uren met WIFI?

  • 6 January 2016
  • 4 reacties
  • 205 Bekeken

Badge
Mijn verbruikersoverzicht geeft aan dat ik vandaag (tussen 0.00 en 4.15 uur) al 312 MB heb verbruikt van mijn internetbundel. Dit terwijl ik tijdens die uren heb geslapen en ik hier thuis een wifi-omgeving heb. Hoe is dit mogelijk?
icon

Beste antwoord door Angelica 7 January 2016, 11:29

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 2
Badge +5
Hoi Marij,

De beste wensen voor 2016 en welkom op het Simyo forum 🆒

Vervelend om te lezen dat er onduidelijkheid is over je internetverbruik. Ik heb het even voor je nagekeken. Tot nu toe heb je 326 MB verbruikt. Dit is vanaf 1 januari. In de nacht van 6 januari is er om 4.15 uur een verbruik geregistreerd van 0,03 MB. Op het moment dat WiFi niet het sterkste signaal is, gaat je telefoon automatisch over op het 3G netwerk. Vaak zonder dat je het doorhebt.

Wat je zou kunnen doen, is je mobiele data uitzetten. Dan maak je echt alleen gebruik van het WiFi netwerk. Mocht je midden in de maand door je internetbundel zijn, kan altijd 500 MB extra bijkopen via Mijn Simyo. Als je bent ingelogd ga je naar Instellingen > Abonnement > MB's bijkopen. De kosten hiervan zijn 5,00 euro en kan net zo vaak totdat je bundel vanaf de eerste van de maand weer ingaat.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen je internetbundel standaard te verhogen. Dit kan je tot vóór de eerste van de nieuwe maand wijzigen en gaat dan vanaf de eerste van de maand in. Als er nog iets is dat ik voor je kan doen, laat je het dan weten? 😳 Groetjes, Angelica
Badge
Hallo Angelica,

Dank je wel voor je antwoord. Helaas is dit niet een antwoord op de vraag waarom ik blijkbaar al slapend in een wifi omgeving zoveel data verbruik. Ik kon op mijn overzicht lezen dat ik 326 MB op 6 januari had verbruikt en dat men dat had gemeten op 04.15 uur, toen was 6 januari dus nog maar ruim 4 uur oud. Natuurlijk weet ik dat ik MB's kan bijkopen en dat ik nog meer instellingen uit kan zetten, maar ik heb dit nog niet eerder meegemaakt terwijl ik toch al een geruime tijd een databundel heb en gebruik maa van ditzelfde wifi netwerk. Ik snap dit niet en vind dit niet reeel.

met vriendelijke groet,
Marijke
Reputatie 7
Badge +9
Een kleine verduidelijking: je kunt wel een tijdje hetzelfde WiFi netwerk gebruikt hebben zonder enige problemen, maar dat betekent niet dat er in de toekomst geen problemen zullen optreden. De betrouwbaarheid van een internetverbinding via Wifi hangt van diverse factoren af. Voor de dataverbinding met het internet ben je afhankelijk van de service die je ISP biedt. Aan de kwaliteit van die verbinding kun je als klant niets doen (behalve gaan klagen bij je ISP en hopen dat zij er iets aan gaan doen). Het is bekend dat met name 's nachts de dataverbinding door de ISP voor korte tijd wordt onderbroken i.v.m. werkzaamheden aan hun netwerk.
Verder zijn er plaatselijke omgevingsfactoren die van grote invloed zijn op de WiFi ontvangst van je diverse draadloze apparaten. Bijvoorbeeld huishoudelijke toestellen die als een soort stoorzenders het WiFi spectrum verstoren. Of een buurman die zijn router op dezelfde frequentie heeft afgesteld als jouw WiFi router.

Smartphones zijn vrij gevoelig voor onderbrekingen in de datastroom via WiFi. Duurt de verstoring te lang naar hun zin dan wordt overgegaan op mobiel internet, vooral als je een goed 3G/4G bereik hebt. Helaas is het voor providers niet mogelijk om na te gaan welke processen in jouw smartphone voor de ongewenste datadownload via 3G hebben gezorgd.
Reputatie 2
Badge +5
Hoi Marij,

Ik vind het jammer om te lezen dat je niet tevreden bent met het antwoord van Angelica. Inmiddels zie ik dat Scotsman het antwoord uitgebreid toegelicht heeft. Hier heb ik helemaal niets meer aan toe te voegen. (thanks, Scotsman)

Heb je verder nog vragen hierover?

Groetjes,
Estelle

Reageer