Skip to main content
Omdat we fors hebben geïnvesteerd in ons netwerk thuis (Cisco switch en Ubiquity Unifi Pro accesspoint op 100/100 glasvezel) en we onze beide dochters zeer bewust hebben gemaakt over hoe gevaarlijk het is om met werpmessen (lees: data abbo's bij simyo) te spelen en ze tevens gedrild hebben om telkens op het simyo appje te kijken, zijn we aan een torenhoge factuur ontsnapt in de orde van honderden euro's. Alles wat er maar op wifi gedaan kan worden, is als zodanig ingesteld echter toch schijnt er op één dag binnen 2 uur een ruime 720MB te zijn verstookt aan data. Gelukkig zag mijn dochter dit op tijd!!!



Twee gesprekken met medewerkers van de klantenservice? maken me duidelijk dat men niets kan, wil, mag of doet aan mijn klacht over dit verbruik. Zelfs inzicht in mijn EIGEN data is niet toegestaan onder het mom van "privacy". Dat er uitspraken zijn gedaan dat telecomproviders hiermee tegen de wet indruisen komt niet aan.



Wat het lastig maakt is dat de app en de website niet synchroon lopen waardoor mijn dochter op 11 mei om 20:26 denkt dat het laatste verbruik op 11 mei om 13:01 is geweest en ze nog 795 MB over heeft.

Ook vandaag om 06:13 geeft de app aan dat het laatste verbruik op 12!!! mei 13:01 is geweest en dat er nog 795MB in de bundel over is.

een refresh levert op dat ze ineens nog maar 30MB heeft met wederom op 12 mei 2015 het laatste verbruik?!!???

Als ze zelf kijkt ziet ze dat ze ineens 58MB over heeft en even later blijkt dit weer 30 MB te zijn??



Het systeem heeft onderhoud gehad zegt Simyo en daar moet ik het maar mee doen volgens de eerste twee medewerkers.



De derde die ik vandaag bel (eerste letter D) wil kijken of hij iets voor me kan en mag regelen echter dat is even afwachten.



Waar ik me zwaar zorgen over maak is dat Simyo niet meewerkt aan het inzichtelijk maken van 720MB!!!! sluipverbruik in slechts 2 uur en mensen ongelimiteerd internettend de afgrond in laat rijden, ook al worden er twee sms-jes gestuurd volgens het 4 uur later reagerende systeem......



Twee verbeterpunten die me doen besluiten om te verkassen naar een andere provider zijn:



a) het niet beschermen van haar gebruikers tegen excessief datagebruik door ZELF een simpel internetplafond te kunnen laten instellen

b) het schermen met de privacywet als de klant ZELF zijn EIGEN gegevens wil inzien.



Als reminder wil ik nog aangeven dat KPN nog kortgeleden een proces verloor dat was aangespannen tegen haar vanwege het blokkeren van whatsapp poortnummers omdat "dit concurreerde met de sms dienst". Ze kunnen wel, maar willen gewoon niet en dat is niet rechtmatig.
Deze blijf ik even volgen. Ik had afgelopen zondag exact hetzelfde! 415 mb binnen een half uur weg. De schade is beperkt tot 9,50 euro maar ik ben er van overtuigd dat ik geen 415 mb heb gebruikt. Iedere maand verbruik ik rond 500 mb en heb niks aan mijn telefoon instellingen gewijzigd. Simyo geeft niet thuis inderdaad.
Hoi SimNo, welkom op het Simyo forum 🙂.



Allereerst: vervelend om te lezen dat je op deze ogenschijnlijk negatieve manier bent gaan kijken naar Simyo. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en past ook niet bij ons.



Laat ik vooropstellen dat wij de data niet inzichtelijk mogen hebben en ook niet willen hebben. Zie hier een van de vele artikelen op internet met betrekking tot het opslaan van mobiele gegevens van klanten. Dit is ook de reden dat het in nagenoeg elke telefoon mogelijk is om je data terug te vinden. Zo zijn je privégegevens in eigen beheer. Tevens is het ook in bijna elke telefoon mogelijk om een datalimiet in te stellen. Deze verantwoordelijkheid hoef je dus niet bij je provider neer te leggen.



In deze blog leggen we uit hoe je in de meest voorkomende toestellen het dataverbruik tevoorschijn tovert. Dit of andere data-apps zijn uiteraard ook de beste manier om je verbruik in de gaten te houden gedurende de maand.



Je hebt inderdaad gelijk als je het hebt over de verwerkingstijd van de gegevens in de app. Dit verbruik wordt inderdaad met een vertraging verwerkt. Hier is voor ons nog geen technische oplossing voor, omdat we geen netwerk in eigen beheer hebben, maar gebruik maken van het KPN netwerk. Dit heeft echter al een hele tijd geen invloed op de waarschuwing-sms'jes. Deze worden namelijk realtime vanaf het netwerk verzonden, om dit soort klachten tegen te gaan. We willen de klanten uiteraard meteen op de hoogte brengen als hun bundel op is.



Helaas kun je het beste/sterkste WiFi signaal hebben, een telefoon blijft een telefoon die zelf zijn netwerkverbindingen beheert. De enige manier waarop je kunt vertrouwen dat je telefoon niet zomaar overschakelt naar het 3G netwerk, is door bij thuiskomst je 3G uit te zetten. Dit doe ik, omdat ik helaas hetzelfde heb meegemaakt bij een andere provider, elke keer weer.In deze blog schijnen we nog meer licht op het besparen van data of het voorkomen van hoge rekeningen.



Ik hoop dat je iets met mijn reactie kunt.



Groetjes, Tiury

Reageer