Skip to main content
Hoi,



Zojuist een mail gehad dat mijn mobiel is afgesloten vanwege hoge gebruik. Ik zou een hoog gebruik hebben gehad de afgelopen 3 uur, terwijl ik gewoon thuis zit en mijn mobiel via de pc aan het opladen bent. Hoe kan het dan dat ik dan internet kosten maakt als mijn mobiel gewoon op de WIFI (glasvezel-internet) van mijn ouderlijke huis aangesloten zit ?



Volgens de mail zit ik er met 104,27 euro overheen en moet ik nu 100 euro betalen om de blokkering af te halen ?! Log ik in op simyo en zit ik er al met 183 euro er overheen. Ik heb geen flauw idee hoe ik aan deze kosten komt, laat staan hoe ik dat moet betalen van mijn studentenloontje.



Graag met spoed dat er naar gekeken wordt !



edit: Ik zit al sinds 2014 bij Simyo en dit maak ik voor het eerst mee !
Hey Cruzke,



wat vervelend dat het is gebeurd echter is wifi nooit 100% betrouwbaar. Daardoor kan het zijn dat je mobiel toch bij slechte wifi in een keer overschakelt op 3 of 4g als daarna ook nog apps worden geüpdate of andere dingen aan het syncen zoals mail ga je al snel veel internet gebruiken.



om dit te voorkomen moet je altijd je data alleen aanzetten wanneer je het echt gebruikt.

Misschien dat de Simyo moderators je nog extra helpen.



Groet Paul.
Aanvulling;



Lees ook deze en deze pagina's eens.. Hier kun je tips lezen m te voorkomen dat je hoogverbruik hebt.



In je telefoon kun je vaak zien waar je verbruik aan op is gegaan. Simyo kan en mag dat niet vanwege je privacy. Die zien alleen aantallen. Je kunt dit vinden in je telefoon als deze een ingebouwde data monitor heeft. Is dat er niet dan raad ik je aan om er één te downloaden (met Wifi ) en in te stellen. Deze apps bieden je ook de mogelijkheid om een limiet in te stellen. Voorbeeld van zo'n app is Onavo count.
Ik snap er niks meer van he, de tips tegen hoogverbruik ken ik natuurlijk al. Daar zal het niet aan liggen, maar toch bedankt.
Er is toch iets wat er voor gezorgd heeft dat de MB's verbruikt zijn.



Wat voor telefoon heb je? Merk & model? Misschien kunnen we je daarmee verder helpen. 🙂
Hoi cruzke,



Welkom terug hier op het forum :)



Oei, ik kan me voorstellen dat je hiervan geschrokken bent! We blokkeren je simkaart wegens hoogverbruik op het moment dat er meer dan € 100,00 binnen 24 uur of meer dan € 250,00 binnen een week buiten de bundel wordt verbruikt. Je verbruik komt met een vertraging van ongeveer 4 uur bij ons binnen. We kunnen je simkaart pas blokkeren op het moment dat je verbruik bij ons binnen gekomen is. Vandaar dat de kosten buiten de bundel meer dan € 100,00 kunnen zijn.



Ik zie dat dit verbruik vooral tussen 01.25 en 01.45 uur heeft plaatsgevonden. In deze korte tijd zijn er heel veel MB's doorheen gegaan. Kun je je herinneren of je rond dit tijdstip je telefoon gebruikt hebt? Ik kan vanwege jouw privacy helaas niet zien waar je MB's aan op zijn gegaan. Dit kun je wel in je telefoon terug zien. Welk toestel heb je? In deze blog kun je tips vinden hoe je dit in je telefoon terug kunt vinden.



Je geeft aan dat je telefoon aan de oplader was en verbonden was met wifi. Als je telefoon verbonden is met wifi, kan hij tegelijkertijd geen verbinding maken met mobiel internet. Er kunnen daarom twee dingen aan de hand zijn. Zo kan bijvoorbeeld je wifi verbinding zijn weggevallen of simpelweg niet sterk genoeg zijn geweest dat je telefoon er verbinding mee kon maken. Het kan ook mogelijk zijn dat je de 'Slimme netwerkwissel' bij een Android, of 'Wifi-assistentie' bij een iPhone aan hebt staan. Of dit zo is, kun je controleren in de wifi-instellingen van je telefoon. Als deze optie aan staat, schakelt je telefoon automatisch over naar het sterkste netwerk. Dus als je mobiele internetverbinding sterker is dan je wifi verbinding, wordt je wifi verbinding automatisch uitgeschakeld.



Ik hoop dat het met behulp van je telefoon duidelijk wordt waar dit verbruik vandaan komt. Als je hier nog vragen over hebt, laat je dit dan weten?



Groetjes,

Samantha



@PaulH en Ray Heel erg bedankt voor jullie hulp 🙂
Ik heb een iPhone SE, rond die tijd heb ik mijn telefoon niet gebruikt, pas in de ochtend toen ik naar wc moest las ik de mail.
Even de berichten bij Kassa, radar en klacht.nl doorgenomen.



Jullie zijn oplichters. Automatisch een mail en sms-sturen bij hoog datagebruik is bij jullie wel snel gebeurd maar om daarna automatisch af te sluiten duurt dan wel weer wel 2 tot 4 uur. Dit is gewoon jullie schandalige verdienmodel om geld te verdienen aan overgebruik. Een alleenstaande moeder hebben jullie op deze manier ook opgezadeld met een rekening van 900 euro met een betalingsregeling om de leed te verspreiden over meerdere maanden.



Jullie kunnen de pot op. En jullie incassobureau ook. Na het sturen van een klachtbrief ga ik naar de Geschillencommissie voor dit waanzin.




Jullie zijn oplichters.




Ik wens je veel succes.. :)



:8
Automatisch een mail en sms-sturen bij hoog datagebruik is bij jullie wel snel gebeurd maar om daarna automatisch af te sluiten duurt dan wel weer wel 2 tot 4 uur.

Simyo maakt gebruik van het netwerk van KPN. KPN stuurt voor Simyo enkel de waarschuwingen dat een databundel 80% en 100% is verbruikt. Alle andere dingen, zoals afsluiten door hoogverbruik, afsluiten wanneer het beltegoed op is, Mijn Simyo enzovoort worden aangestuurd door Simyo's eigen systemen.



KPN stuurt verbruiksgegevens in batches naar Simyo. Zo'n batch bevat bijvoorbeeld de verbruiksgegevens van alle Simyo klant van het afgelopen uren. Het kan hierdoor gebeuren dat KPN pas na enkele uren aan Simyo een batch verstuurd, waaraan Simyo kan zien dat een aansluiting veel heeft verbruikt. Zodra Simyo zo'n batch ontvangt, dan verwerken de systemen van Simyo deze verbruiksgegevens. Op dat moment komt het systeem van Simyo erachter dat een aansluiting bijvoorbeeld voldoet aan de criteria van hoogverbruik en stuurt een commando om de aansluiting te blokkeren naar KPN's netwerk.



Doordat er met batches wordt gewerkt lopen de gegevens van Simyo achter. Doordat de gegevens bij Simyo achterlopen, detecteert het systeem van Simyo laat dat Simyo een blokkade moet uitvoeren wegens hoogverbruik. Doordat de blokkade laat wordt uitgevoerd, is het mogelijk om nog te verbruiken tussen het punt dat er daadwerkelijk hoogverbruik opgetreden is en het punt dat de aansluiting is afgesloten. Daardoor dat verbruik kan plaatsvinden kan je boven de 100 euro uitkomen.



Ik vraag mij eigenlijk af of je misschien op je mobiel hebt gekeken of daar ook staat dat er veel verbruik heeft plaatsgevonden. Met behulp van deze blog kan je misschien het achterhalen wat je mobiel heeft zitten gedaan midden in de nacht. Helaas hebben iPhones niet zo'n mooie verbruiksgrafiek als in Android. Ook is het moeilijk om te zien wanneer het toestel veel heeft verbruikt omdat zonder extra applicaties je niet zoals in Android kan filteren op verbruik binnen een bepaalde tijdsperiode.



Ik denk dat medewerkers overigens beter helpen als ze geen oplichters worden genoemd. Ik zie regelmatig klachten van klanten met een goede coulance regeling opgelost worden. Zoiets komt makkelijker tot stand als je niet zo boos bent richting Simyo. Succes in ieder geval.



Mocht je overstappen naar een andere provider: Let bij je nieuwe provider vooral op wat er gebeurd als je buiten je (data-)bundel komt. Liefst heb je snelheidsverlaging (eventueel met mogelijk tot MBs bijkopen), daarna afsluiten van de internettoegang. Als je buiten de bundel gewoon door kan maar per MB gaat betalen (net als bij Simyo) dan ga je vroeg of laat een keer deze zelfde situatie bij je nieuwe provider tegenkomen!
Hoi Cruzke,



Dat je baalt van een hogere factuur is heel begrijpelijk! Het kan inderdaad wel eens voorkomen dat je niet precies bij de €100 buiten je bundel wordt afgesloten. Groentjuh legt dit tot in detail voor je uit waarom dit kan gebeuren. Ook vind je deze informatie op onze website.



We hebben ondertussen contact gehad met je. Omdat we het oprecht vervelend voor je vinden, hebben we jou een coulance aangeboden op de gemaakte kosten. Deze is ondertussen ook al doorgevoerd. Zo betaal je een stuk minder! We kunnen dit eenmalig aanbieden. Houdt er dus rekening mee voor een volgende keer. Ik wil je nog een keer wijzigen op de blogs die wij hebben gemaakt. Speciaal zodat jij precies weet waar je MB's heengaan, ook als jij je telefoon zelf niet gebruikt op dat moment. Je vindt ze hier en hier.



Je kunt eventueel ook nog een app van een derde partij downloaden om meer inzicht in je data verbruik te krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Onavo. Je ziet dan precies waar je telefoon mee bezig is geweest. Ook als je dit zelf niet bewust hebt gedaan.



Ik hoop dat je er zo een beetje uit gaat komen. Als je vragen hebt, stel ze dan gerust.



@Groentjuh, bedankt voor je mooie en duidelijke antwoord!



Groetjes,

Angela
Hoi,



Ja bedankt voor de coulance.



Maar juist omdat het eenmalig is vind ik het te risicovol om bij Simyo te blijven, ik zit te denken om het abonnement af te kopen en over te stappen naar T-mobile die wel unlimited internet kent. Wel dubbel zo duur, maar niet 200 euro, zoals laatst.



Ik zal de informatie van je links eens doornemen, bedankt.
Hoi cruzke,



Graag gedaan! Wel jammer dat je ons alsnog wilt verlaten. Je bent in ieder geval altijd welkom als je weer terug wilt komen :)



Als we je nog ergens bij kunnen helpen, laat je dit dan weten?



Groetjes,

Samantha

Reageer