Skip to main content
Beste Simyo,



Vanochtend kreeg ik een SMS dat jullie uit voorzorg mijn internetgebruik hebben geblokkeerd omdat ik de afgelopen 24 uur voor meer dan 100 euro aan kosten heb gemaakt. Dit is een goede functie van jullie, toen ik zojuist naar mijn simyo ben gegaan zie ik dat ik inmiddels 150 euro aan internetkosten heb open staan. Mijn sim kaart is nu ook door jullie geblokkeerd, omdat ik jullie dus niet kan bellen plaats ik mijn klacht maar op dit forum.



Ik kom wel eens met een paar mb's buiten mijn bundel, maar omdat het nu pas de 15e is schrok ik wel heel erg. Mijn telefoon heeft helaas geen functie waardoor ik mijn verbruik kan terugzien, mijn simyo geeft mij helaas wel wat inzicht: eergisteren (13 mei) is er iets om 18:00 misgegaan. Ruim 36 uur lang zie ik dat er meestal twee keer per uur 60mb is verbruikt. Ik vind het heel apart dat het steeds dezelfde grootte is, ongeacht of ik mijn telefoon ook actief aan het gebruiken was (Ik heb de telefoon toch echt in die 36 uur wel even los gelaten). Ik heb naast de basale apps zoals whatsapp, nu.nl en facebook nergens gebruik van gemaakt, dus ik kan mij niet voorstellen dat het verbruik klopt. Daarnaast vind ik het ook heel apart dat mijn telefoon het gisteren ruim 15 uur op de accu heeft volgehouden terwijl hij naar het verbruik kijkende erg actief was. Toen hij daarna leeg was is hij even uitgevallen, maar ook na het opnieuw opstarten van de telefoon is het verbruik weer op volle bak verder gegaan.



Ik hoor graag wat er aan de hand kan zijn. Ik hoop dat jullie inzien dat ik niet bereid ben om 150 euro te betalen, omdat ik zeker weet dat ik het internet niet verbruikt hebt. Tot slot hoop ik dat ik weer snel mijn telefoon kan gebruiken en dat we er samen achter komen hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.



Alvast bedankt,



Sjoerd Verhoogt
Hoi Sjoerd Verhoogt,



Welkom op het Simyo forum.



Wat vervelend dat je ineens met zo'n hoog verbruik te maken hebt..:( Ik zie dat dit begonnen is in de avond van 13 mei.

De reden dat je je verbruik terug ziet in 'pakketten' van 60 MB, is dat dit de maximale grootte is van een gebundeld datapakket die Simyo vanuit het netwerk binnen krijgt.

In werkelijkheid is de internet sessie dus groter.



Ik wil je graag helpen met het zoeken naar de oplossing.

Echter kan ik alleen zien dat er iets in je telefoon is dat dit verbruikt. Ik kan niet zien wat het is.

Gelukkig kun je dit wel zelf inzien, zodat je de boosdoener kan verwijderen of juist instellen.:$ Ook op jouw telefoon.

In deze blog staat de uitleg gegeven. Als je het daarin niet kan vinden, staat er nog meer uitleg in ons topic over internet verbruik. Van welke telefoon gebruik je?



Ik wil je vragen om de artikelen goed door te nemen. Er is namelijk echt iets in je telefoon dat voor dit verbruik zorgt.

Het verbruik is geregistreerd op het netwerk. Als je hier hulp bij wil, kan ik je eventueel ook bellen.



Zodra je achter de boosdoener bent kun je dit oplossen. Vervolgens kun je via het tabblad facturen de aanbetaling doen op de lopende factuur van mei.

Nadat dit gebeurt is wordt je weer aangesloten. Let er dan wel op dat je internetbundel nog steeds op is.

Je kunt via het tabblad Mijn instellingen en simkaart je internet tijdelijk uitschakelen. Zodat je alleen nog internet via een wifi verbinding.



Is het gelukt om je verbruik in te zien op je telefoon?
Beste Ruud,



Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf een Xiaomi Mi3, het verbruik is hier niet direct zelf op bij te houden (althans, de opties in de door jou gestuurde 1e link gaan hier niet voor op). Wel heb ik (helaas pas na dit voorval) de apps Onavo Count en My Data Manager geïnstalleerd. Deze geven allebei geen excessief gebruik aan. Als ik het een beetje inschat door te kijken naar het gebruik van afgelopen paar dagen, verbruik ik nu hetzelfde als ik eigenlijk altijd al bij Simyo heb gedaan. Ik heb ook nog gekeken naar jullie volgende blog: https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/?_ga=1.136306417.1558641312.1431693492 . Als ik naar de voorbeelden kijk (spotify, filmpjes op facebook) zie ik dat die niet voor mij op gaan. Ook updates en dergelijke konden alleen via de Wi-Fi gedownload worden. Ook blijf ik het vreemd vinden dat mijn telefoon zoveel internet heeft kunnen gebruiken zonder aan de stroom te hoeven. Daarnaast is de telefoon ook een keer opnieuw opgestart, het lijkt mij dan ook sterk dat de "storende app" dan meteen weer is begonnen met gebruiken.



Ik kan mijn datagebruik tussen de 13e en de 15e dus nog steeds niet verklaren. Ik ben daarom ook niet bereid om een aanbetaling te doen en verwacht ook dat Simyo dit ook kosteloos oplost. Dit soort dingen komen denk ik niet vaak bij jullie voor en zijn dan ook niet een manier waarop Simyo het gros van haar inkomsten krijgt. Ik neem aan dat het gros binnenkomt dankzij service, klantenbinding en kwaliteit en dat jullie dit voorval net zo vervelend vinden als ik.
Hoi Sjoerd Verhoogt,



Wat vervelend dat je dit op jouw telefoon niet makkelijk kan natrekken.

De Xiaomi Mi3 draait op Android toch? Dan kun je het verbruik nagaan.

Of draait je telefoon op een Custom rom?



Omdat ik mij kan voorstellen dat je dit echt niet zo bedoeld hebt, wil ik je éénmalig tegemoet komen.

Ik heb het buitenbundel verbruik verrekend tegen een extra bundel á €10,-. :D

Dit is echt een éénmalige oplossing. Het is dus van belang dat je de oorzaak weet te vinden;)



Ook heb ik de blokkade van je aansluiting gehaald. Kun jij je telefoon eens opnieuw opstarten?

Let er wel op dat je internet bundel nog steeds op is. Je kunt via Mijn Simyo je internet tijdelijk uitzetten.



Heb je nog graag dat ik je bel om je verbruik te bekijken?
Beste Ruud,



Bedankt voor de tegemoetkoming, dit wordt gewaardeerd! Mijn telefoon draait wel op Android, maar de optie om het verbruik in te zien zit hier niet op (er hebben ook een paar vrienden naar gezocht, maar ook zij dachten dat de optie er niet tussen zat).



Ik heb mijn telefoon inmiddels opgestart en hij doet het weer! Ik heb via Mijn Simyo mijn internet tijdelijk uitgezet. Als mijn bundel op 1 juni weer ingaat wil ik mijn verbruik gaan controleren via de apps van Mijn Simyo, Onavo Count en My Data Manager. Is er nog meer dat ik kan doen om dit soort taferelen in de toekomst te voorkomen? Zoja, dan hoor ik het graag!
Hoi Sjoerd Verhoogt,



Fijn dat je tevreden bent over de oplossing van Ruud :)



In het forumbericht "Hoe kan mijn internet verbruik hoog zijn?" staan tips hoe je het verbruik op je toestel kan inzien. Je wordt ook verwezen naar een andere blog "Krijg inzicht in het datagebruik van je apps"



Wellicht dat je met die tips de oorzaak van je verbruik beter kan bij houden 🙂

Reageer