Skip to main content
Natuurlijk hebben velen hier Radar gezien. Vodafone is zeker niet de enige provider waar dit speelt. Hier op het forum is goed terug te zien dat het ook bij Simyo speelt, met dezelfde reactie van de provider: wettelijk mag Simyo niet kijken waaraan data aan is gesoepeerd. Maar, dhr. Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens vond dat providers dit wel mogen. Lijkt mij wat kort door de bocht maar er is kennelijk ruimte: klanten die de provider (tijdelijk?) toestemming geven om  het dataverkeer gedetailleerd te loggen.



De reactie van Vodafone vond ik daarnaast erg netjes: iedereen mag overstappen naar een gloednieuw abo waarbij Internet in snelheid omlaag wordt geschakeld naar 64 Kbps zodra de bundel op is. Dit voorkomt hoge rekeningen. En, die 64 Kbps bundel, snel zat voor whatsapp en imessage, is daarnaast gratis. Net als T-Mobile al een tijdje aanbiedt.



Wat is de stap dat Simyo hier gaat maken? Want je dataverbruik actief in de gaten houden met de telefoon, een app of via de website lijkt weinig zinvol en niet meer van deze tijd, want kennelijk niet betrouwbaar. Daarnaast gaat met 4G data erg hard: je telefoon thuis laten liggen bij een boodschapje doen kan al snel erg kostbaar worden.



Kortom, Simyo, gaan jullie iets doen hiermee op de hele korte termijn? Mijn zoon overweegt nu zijn simonly bij jullie om te zetten naar een abonnement. Ik heb hem aangegeven dat wij daar alleen achter staan als hij niet het risico loopt dat hij buiten zijn bundel schiet met data. Simyo valt dus af. Nu begrijp ik ondertussen dat het zelfs bij sim-only al flink mis kan gaan. Het lijkt er op dat hij elders beter af is dan bij Simyo? Of mis ik ergens een instellings- of abonnementsoptie?
Hoi rembert, welkom op het forum van Simyo :)



Onverklaarbaar dataverbruik komt bij iedere provider voor. De reden echter, is niet dat de data niet verbruikt wordt, maar dat wij en de klanten niet weten waaraan. Zoals je al aangegeven hebt, mogen providers niet inzien waaraan data verbruikt wordt. Dit mag enkel de eindgebruiker weten. Het wordt lastig als deze het zelf ook niet weet.

Doordat je akkoord gaat met de voorwaarden van gebruik van je telefoon of van een bepaalde app geef je toestemming om data te versturen of ontvangen welke de aanbieder van de app/telefoon van belang vindt.



Bij Simyo kun je op Mijn Simyo en op onze app in de gaten houden hoe het zit met jouw dataverbruik. Bovendien krijg je een SMS wanneer je databundel voor 50% en voor 100% is verbruikt. Die smsjes krijg je op het moment dat je op 50% en 100% zit. Echt realtime dus.

Verder kun je op Mijn Simyo met 1 klik de optie 'Internet op je mobiel' uitzetten. En weer aan, natuurlijk.

Ook kun je elk maand je databundel aanpassen. Omhoog én omlaag. Voor iemand anders beslissen om de snelheid te verlagen past volgens ons daar niet bij. Hierdoor heb je zelf helemaal de touwtjes in handen.

Onze abonnementen zijn hierdoor heel erg geschikt voor bewuste internetters, mensen die scherp zijn op hun verbruik én hun portemonnee.
Hallo Ernst,



Dank voor je reactie. Je manouvreert naar mijn idee wel mooi om de hete brei heen met een mooi verkoop verhaal.



Allereerst is er de constatering dat dataverbruik apps en provider websites en ook de in het besturingssysteem gebakken data-verbruik-monitor niet noodzakelijk overeenkomen met wat er wordt gefactureerd. Dit is in beide Radar uitzendingen duidelijk naar voren gekomen. Mijn kinderen - alle vier Simyo gebruikers - hebben deze ervaring zelf ook maar niet zodanig dat het in de papieren is gaan lopen. Vanzelfsprekend zijn er zaken als afronding, blokgroottes enz. Maar dat lijkt niet alles te verklaren.



Daarnaast is er de mogelijkheid van een 'runaway' app die ineens veel data gaat gebruiken, denk bv. aan Facebook met automatisch afspelen van video. Dan kun je heel leuk een app hebben of website met real-time informatie: niemand kijkt 24/7/7 in de app of op de site. Je komt altijd pas achteraf tot de ontdekking dat een app zich anders heeft gedragen dan verwacht. De dataverbruik smsjes zijn wat meer real-time. Mooie oplossing, zolang de telefoongebruiker inderdaad deze sms berichten leest: wanneer de runaway app 's nachts ineens data gaat verbruiken is de kans erg klein dat de gebruiker wakker wordt van dat SMSje. En, sowieso leest lang niet iedereen SMSjes direct bij ontvangst. Bij een runaway app op 4G kan dat heel snel erg kostbaar worden.



Waar ik in mijn bericht naar verwees was de opmerking van Jacob Kohnstamm dat providers wèl mogen inzien waaraan data wordt gebruikt. Voor de Vodafone man op tv een verrassing, voor mij trouwens ook. De boodschap is bij jou / Simyo kennelijk nog niet aangekomen: je bevestigt in je bericht dat providers niet mogen inzien waaraan data wordt verbruikt. Dat staat nu dus op losse schroeven. Erken dan op zijn minst dat Simyo de ontwikkelingen op de voet volgt en zonodig haar beleid aanpast.



In je bericht erken je feitelijk dat het mogelijk is dat je buiten je bundel schiet en dat je daarmee accoord gaat met de voorwaarden. Dat is correct. Dit heeft als consequentie dat je tegen hele hoge buiten-bundel rekeningen op kunt lopen, zelfs met prepaid (las ik hier op het forum). Het is niet mogelijk een internet bundel te stoppen zodra deze is verbruikt, het is ook niet mogelijk om bij verbruikte bundel te schakelen naar een gratis 64 Kbps bundel zoals T-Mobile al langer en Vodafone sinds enige dagen doet. Je onderbouwt dit door te stellen dat gebruikers de touwtjes geheel in eigen handen hebben "Voor iemand anders beslissen om de snelheid te verlagen past volgens ons daar niet bij." Wat een klinklare onzin. De gebruiker is overgeleverd aan maar één regel bij Simyo: zodra je over je internet bundel heen gaat, ga je flink betalen, dat geldt zelfs voor prepaid gebruikers zolang ze in dezelfde internet sessie zitten. Daar staat weliswaar tegenover dat Simyo behoorlijk coulant is bij klachten. Als je de klant inderdaad meer touwtjes in handen wil geven, geef de klant dan de volgende opties bij de instellingen:



Voor contracten:



o Bij volledig verbruiken van mijn internet bundel wil ik mijn internet verbinding behouden. Ik betaal daarvoor de buiten-bundel kosten

o Bij volledig verbruiken van mijn internet bundel stopt mijn internet verbinding voor de rest van de maand

o Bij volledig verbruiken van mijn internet bundel wil ik voor de rest van de maand gratis overstappen naar 64 Kbps



Voor prepaid:



o Bij volledig verbruiken van mijn internet bundel wil ik mijn internet verbinding behouden. Ik betaal daarvoor de buiten-bundel kosten

o Bij volledig verbruiken van mijn internet bundel stopt mijn internet verbinding

o Bij volledig verbruiken van mijn internet bundel wil ik overstappen naar de 64 Kbps bundel (niet gratis, wel goedkoper dan 4G)



Rembert.
Hi rembert,



Wat de heer Kohnstamm heeft gezegd is dat wat hem betreft providers zouden mogen inzien wat precies de data is geweest die de klant heeft verbruikt. Daarmee is het nog niet toegestaan. Als de voorzitter van het College bescherming persoonsgegevens iets vind, is het nog geen regel. Een provider mogen absoluut niet inzien welke data een klant gebruikt. Ik kan me nog goed een voorval over Deep packet inspection herinneren van een paar jaar geleden.



In je bericht erken je feitelijk dat het mogelijk is dat je buiten je bundel schiet en dat je daarmee accoord gaat met de voorwaarden.


Ik gaf aan dat je akkoord gaat met voorwaarden voor gebruik van je telefoon en applicaties en dat je daardoor data kunt verbruiken zonder dat je dit in de gaten hebt.

Niet dat je akkoord gaat omdat je buiten je bundel gaat 😕



Simyo kent heel erg goedkope bundels en een relatief duur buiten bundel tarief. Dit is niet onbewust en hier doen we niet moeilijk of onduidelijk over. Wanneer we een goedkoper buiten bundel tarief zouden gaan hanteren, heeft dat als direct gevolg dat de bundels duurder zullen worden.



Verder vind ik het slimme ideeën van je zoals je voorstelt hoe we om zouden kunnen gaan met datasnelheid als een bundel volledig verbruikt is. Er is echter een reden dat geen enkele provider alle drie als keuze aanbiedt; het is volgens onze IT afdeling technisch niet haalbaar.



Juist daarom proberen wij onze klanten zoveel mogelijk te helpen hoe je zo slim als mogelijk is om kunt gaan met je bundel en internet.

Op ons blog verschijnen regelmatig artikelen met tips&tricks. Een regelrechte topper is dit artikel.

Ook is dit forum hier een voorbeeld van. Hier geven we ook tips en ondersteuning en klanten helpen elkaar ook vaak en op Facebook plaatsen we regelmatig handige tips om je dataverbruik in de hand te houden.
Hallo Ernst,



Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf professioneel IT-er. In mijn nu 25-jarige carrière ben ik nog maar zelden situaties die technisch niet haalbaar zijn. Technisch is vrijwel alles haalbaar, maar er zit een prijskaartje aan. Op basis van dat prijskaartje kun je dan een kosten-baten analyse of ROI maken.



De keuzes die ik aangaf zijn hele simpele if-then statements die technisch heel simpel te implementeren lijken. Iedere optie is wel bij een provider in gebruik, dus zo raar zijn ze niet. Maar er zitten ongetwijfeld hier en daar wat valkuiltjes - en die maken het werk als IT-er juist zo leuk, althans, dat is wat ik juist zo leuk vind aan het IT werk.



Topper-artikel is inderdaad een goed artikel en geeft aan zoals het zou moeten zijn. De klachten bij Vodafone - maar ook bij andere providers - geven juist aan dat er onverklaarbaar dataverkeer is en dat de registratie bij de provider stomweg niet meer wordt vertrouwd.



Je geeft aan dat de mening van Kohnstamm alleen maar zijn mening betreft en dat het daarmee niet is toegestaan. Dit staat haaks op het door het CBP een paar dagen geleden uitgegeven persbericht, exact hierover: http://www.cbpweb.nl/Pages/pb-20140916_inzage-gegevens-telecomaanbieder.aspx Korte samenvatting: het mag dus wel, onder voorwaarden. En daarmee komen we dus terug bij de vraag waar het allemaal om ging: gaan jullie iets doen hiermee op de hele korte termijn?



Met vriendelijke groet.



Rembert.
Hoi rembert,



Bij Simyo maken we inderdaad voortdurend keuzes in de ontwikkelingen die we doen, niet alleen op basis van kosten-baten analyses of ROI's, maar ook moeten er prioriteiten worden gesteld. Helaas kunnen we niet alles namelijk :)



We volgen op de voet wat het CBP aangeeft, maar op dit moment hebben wij geen informatie over eventuele wijzigingen in het beleid ontvangen. Intern is het nog altijd niet mogelijk om te zien waar data aan is verbruikt in verband met privacy. Of dit op termijn wijzigt, dat kan ik niet zeggen.

Reageer