Skip to main content
Dit forum redelijk doorgespit voordat ik een nieuw topic aangemaakt heb.

Ook ik en mijn vrouw (beide bij Simyo) hebben last van behoorlijk dataverbruik. Tot een paar maanden terug verbruikte ik iedere maand nog geen 100 MB. Alles stond gewoon aan: mobiele data en locatieservices. Ook mijn vrouw zat altijd ruim binnen haar bundel. De laatste maanden hebben wij last van onverklaarbaar hoog datagebruik. Ik heb My Data Manager geïnstalleerd, maar die geeft bij op de telefoon aan dat OS Services veel verbruikt en op de telefoon van mijn vrouw staat dat Android System veel verbruikt.

Zij gebruikt af en toe de app runkeeper. Die app zelf verbruikt niet veel, maar op de achtergrond verbruikt "android sysytem" dan ruim 100MB in zeer korte tijd. Hoewel ik Maps helemaal niet gebruik, is dat samen met OS Services bij mij de grote boosdoener.

Ik heb internet nu uit staan, maar dan kun je net zo goed geen smartphone hebben.... Zodra ik internet aan zet, zijn binnen een paar minuten weer de nodige MB's weg, terwijl ik helemaal niets gebruik.

Hoe voorkomen wij nou dat apps op de achtergrond lopen en hoe stel ik in dat apps die veel verbruiken alleen lopen als er wifi beschikbaar is?
Deze link besteed hier aandacht aan voor zowel iOS en Android. Bevat te veel leesvoer om het even 1 2 3 hier te plaatsen. Neem het rustig door en bij vragen vernemen we je graag :)



https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/
Ook die pagina heb ik helemaal gelezen. Ik tref er echter geen antwoord op mijn vraag aan.

In de tussentijd wel gemerkt dat de foto's van bijv. whatsapp automatisch geupload worden naar Dropbox. Ik heb Dropbox verwijderd van mijn telefoon door de app te verwijderen Zou dat genoeg zijn?

.
Ga naar ‘Instellingen-mobiel netwerk’. Hier kun je, als je dat wil, de hele dataverbinding uitzetten, maar dat hoeft helemaal niet. Het is namelijk mogelijk om per app in te stellen of die gebruik mag maken van het mobiele netwerk of niet. Dat is veel handiger.




Dit stukje gaat over de Iphone. Dat beantwoord toch voor een deel de gestelde vraag.

Maar bij de instellingen van de meeste Apps kun je bepalen via welke verbinding (Data/wifi ) mogen lopen.



Wie echt op het dataverbruik wil besparen, stelt de instellingen zo in dat alleen belangrijke apps gebruik mogen maken van de databundel en de minder belangrijke mogen alleen op wifi-netwerken contact maken met internet. Wifi-netwerken zijn er tegenwoordig genoeg in Nederland. Elke McDonald’s heeft een gratis netwerk in de lucht hangen waar iedere bezoeker van het restaurant gebruik van kan maken, en dat geldt ook voor V&D, om maar twee bekende ketens te noemen. Maar ook vele restaurants, tankstations, hotelketens en sommige supermarktketens bieden hun klanten gratis wifi aan. Dat is handig en bespaart enorm op de databundel.



Elke telefoon valt zo in te stellen dat data-intensief gebruik alleen op wifi-netwerken kan plaatsvinden. Zoals bijvoorbeeld synchronisatie van het fotoboek in de telefoon met een clouddienst. Het is raadzaam om die instelling zo in te stellen dat het alleen via wifi plaatsvindt, anders verloopt dit intensieve dataverkeer ook via de 3G of 4G verbinding. Zo raak je snel door je maandelijkse databundel heen.




In de play store van Android kun je aangeven dat updates van Apps alleen mogen via Wifi.

voor iOS weet ik dat helaas niet (niet zo bekend met Iphone).



Ook voor updates voor het besturingssysteem zelf kunt u instellen dat dit alleen via wifi gaat.



Vanuit het instellingen menu op de toestellen komt je al een heel eind.
We hebben alle twee Android.

Er zijn dus twee opties: achtergrondactiviteiten uitschakelen of de telefoon (of afzonderlijke apps?) zo instellen dat data-intensief gebruik alleen op wifi kan plaatsvinden. Het updaten van apps heb ik helemaal uitgeschakeld.

Als iemand het weet, dan graag een handleiding voor beide opties en ik ben een tevreden man.
Hoi GerHeuts, welkom op het Simyo forum!



Wat fijn dat Raytje je al te hulp wilde schieten 🙂 Al denk ik dat hij door OS Services wellicht dacht dat je een iPhone hebt.

Voor Android geldt dat je de volgende stappen kunt nemen:

Ga naar Instellingen > Datagebruik > opties rechtsboven en kies voor Achtergrondgegevens beperken.



Voor het uitzetten van data voor afzonderlijke apps neem je de volgende stappen:

Ga naar Instellingen > Datagebruik > selecteer de gewenste app en kies voor Achtergrondgegevens in app beperken.



Is dit zo duidelijk voor je?





Raytje, dank je voor je hulp!
och ja, de i gezien terwijl die er niet was.. oops..
Ernst, dit is waar ik naar zocht. Dank je wel! Ik zet internet nu weer aan en houd het dataverbruik eens goed in de gaten de komende dagen.
Hoi GerHeuts,



Fijn dat de tip van Ernst precies is wat je zocht 🙂 We horen heel graag van je of dit heeft geholpen bij het beperken van je dataverbruik.



Groetjes, Tiury

Reageer