Skip to main content
Beste medewerker,

Ik heb de factuur van afgelopen maand (maart) van de telefoon van mijn zoon ontvangen en zie tot mijn schrik een rekening van 77 euro.... Nog erger is dat hij deze maand (april) al op 130 euro verbruik zit!

Hij heeft al jaren een abonnement en is nog nooit meer dan een paar euro over zijn limiet heen gegaan. Sinds september heeft hij een abo bij Simyo (overgestapt omdat bereik van vorige provider onvoldoende was) en ook bij Simyo nog nooit meer dan een paar euro over zijn limiet heen gegaan. We hebben de rekening bekeken en zien dat het om dataverbruik gaat. Er vindt regelmatig dataverbruik plaatst van zomaar 50MB, ook 's nachts op momenten dat hij echt slaapt. Bovendien maakt hij zowel thuis als op school gebruik van wifi. Er zijn thuis geen storingen geweest en het bereik in huis is altijd goed. (In dat geval zou dat ook op onze telefoons te merken zijn geweest). Bijzonder is ook dat er dagen achter elkaar op exact dezelfde tijden tot op de seconde nauwkeurig, dataverbruik heeft plaatsgevonden van ca. 50MB. Dat loopt aanzienlijk op!

Ik hoop dat er gecheckt kan worden of dit verklaarbaar is. We zijn echt behoorlijk geschrokken, mijn zoon heeft er al een slapeloze nacht van gehad............
Ik hoop dat je eruit komt met Simyo.



Er is eigenlijk een eenvoudige oplossing, ik neem even aan dat het een Android-toestel is, daarin kun je een waarschuwing en een max aan dataverkeer instellen en als dat bereikt is stopt het dataverkeer via je mobiele verbinding direct.
Dank voor het meedenken Henk!

Mijn zoon heeft een IPhone. Hij heeft nu mobiele data helemaal uitgeschakeld zodat hij alleen nog via WiFi data kan verbruiken. Hiervoor heb je geen natuurlijk geen databundel maar we willen erger nu voorkomen. Hij is nog nooit onverantwoordelijk omgegaan met zijn bundel. Hij gaat regelmatig naar het buitenland en gebruikt dan alleen WiFi en Skype en belt alleen als het niet anders kan. Ik vind het bijzonder dat dit zomaar kan gebeuren, schrik er ook behoorlijk van. Ik hoop gauw een reactie van Simyo te krijgen.

Gr. Ilse
Kan dit soms een rol hebben gespeeld?



https://forum.simyo.nl/gewoon-slim-92/let-op-ios-9-schakelt-sneller-over-wifi-naar-3g-4g-30076
Bedankt voor je reactie Scotsman. Mijn zoon heeft een iPhone 4 en geen IOS9. Dit is dus niet de oorzaak van het verbruik.In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Hoi Ilse B., welkom op het Simyo forum!



Het is natuurlijk niet fijn als je ineens zo'n factuur voorgeschoteld krijgt 😞. Zeker als je er nu pas achterkomt en het kwaad als is geschied. Gelukkig helpen er in dit topic al een aantal behulpzame forumleden mee om erachter te komen wat dit veroorzaakt.



Ik heb je verbruik erbij gepakt en zie inderdaad dat er steeds op precies dezelfde minuut en seconden, in een ander uur data wordt verbruikt. Dit is natuurlijk erg vreemd en heb ik op deze manier nog niet eerder gezien. Dit lijkt op een automatisch proces op de telefoon, want dit kan geen toeval zijn! Het is zaak dat je goed in de telefoon nagaat wat er voor dit verbruik heeft gezorgd, omdat wij dit niet in kunnen zien. In deze blog leggen we uit hoe je dit doet.



Daarnaast zie ik dat we wél alle waarschuwing sms'jes hebben verzonden naar je zoon, waar niet op reageert is. Je kunt namelijk bij het ontvangen van deze sms er voor kiezen om internet uit te schakelen óf een extra MB bundel te kopen voor € 5,-. Je krijgt dan 500 MB voor de rest van de maand om op te maken.



Laat je ons weten of je de bron van het probleem hebt kunnen vinden? Lukt dit niet, lijkt het me erg verstandig om zo snel mogelijk een datameter te installeren op zijn telefoon, zodat je dit automatische proces kunt achterhalen.



Groetjes, Tiury



Bedankt voor jullie reactie PCfreak en Scotsman 🙂!
Bedankt voor de reactie, fijn dat er meegedacht wordt! Mijn zoon heeft geconstateerd dat safari een extreem hoog verbruik gaf, hoe dat kan snappen we niet. We willen het graag monitoren maar gezien hij deze maand al op een verbruik van 130 euro zit, heeft hij mobiele data helemaal uitstaan om nog meer kosten te voorkomen. Hij heeft inderdaad de waarschuwing sms'jes genegeerd, heel erg dom! Hij dacht dat het niet kon kloppen en niet zo'n vaart zou lopen omdat hij altijd op wifi zit en nooit meer dan hooguit 2 euro over zijn limiet komt. Tja, dit grapje kost hem bijna 10 maanden zakgeld, dus hij zal het niet vaker negeren vermoed ik. Ik heb voor de zekerheid het wifi bereik op zijn kamer gecheckt en dat is echt ruim voldoende, het blijft evengoed vreemd dat er data verbruikt wordt terwijl hij op wifi zit. Zodra zijn nieuwe bundel ingaat zullen we datateller gebruiken om te monitoren wat er gebeurt.



vriendelijke groet, Ilse
Hoi Ilse B.,



Natuurlijk denken we graag met je mee om dit op te lossen en zo te zien zijn we al een heel eind. Heel goed dat jullie erachter zijn dat Safari voor dit verbruik heeft gezorgd. Zo kan je zoon hier een stuk beter op letten, zodat het in de toekomst goed gaat!



Omdat je aangeeft een datameter te hebben geïnstalleerd, heb ik het gevoel dat de reden waarom de telefoon naar Wifi overschakelt snel wordt gevonden. Maakt ook dit niets duidelijk, is het misschien een idee om Apple om wat extra uitleg te vragen hierover 🙂.



Met de geruststelling dat de mogelijk oorzaak is gevonden, ga ik mijn best doen om zijn 10 maanden zakgeld gewoon naar de rechtmatige eigenaar te laten gaan; namelijk jouw zoon 😉. Zodra ik precies weet wat ik voor je kan betekenen met betrekking tot de factuur, stuur ik je een e-mail 🙂.



Heb ik je vraag voor zover beantwoord?



Groetjes, Tiury
Wat een ontzettend fijne service! Ik denk niet dat dit hem nog een keer gaat gebeuren, ik vermoed dat hij een gat in de lucht springt als hij dit hoort! (Maar ik laat hem nog heel even zweten... :?) Hij gaat nu in ieder geval goed zijn verbruik monitoren.

Bedankt voor het meedenken en de uitgebreide reacties!!

Groetjes, Ilse
Enkele tips..

https://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/

ff doorlezen.



Wanneer je zoon op Wi-Fi denkt te zitten. Vliegtuigstand aan EN daarna Wi-Fi. De sim is geblokkeerd bij Vliegtuigstand.

Vanwege upgrades in de nachtelijke uren zelfde advies.



Suuk 6
Hoi Ilse B.



Je hebt zo te zien mijn e-mail ontvangen 🙂! Goed om te horen dat de service bevalt en jullie blij zijn met de oplossing. Dat noem ik nog eens een pluim op het werk.



Als je nog verdere vragen voor ons hebt, hoor ik dat heel graag.



Groetjes, Tiury
Bedankt voor de tip Friesian! De vliegtuigstand is idd een simpele oplossing voor S nachts.

We hebben een boel geleerd, dank je wel!
En zo blijf je leren Ilse B! Het is onvoorstelbaar wat er allemaal mogelijk is met je mobiele telefoon in combinatie met het gebruik van internet 🙂 De belangrijkste dingen weten jullie nu en een hoge factuur zal in de toekomst niet meer voorkomen verwacht ik 🙂



Groetjes,

Angela

Reageer