Skip to main content
Beste Simyo,



Gisteravond zijn wij vreselijk geschrokken na een mailtje van jullie dat het telefoonnummer van onze zoon is geblokkeerd wegens hoogverbruik.

We zijn het gaan nakijken op zijn verbruik. Het is onmogelijk wat hier is gebeurd. Op een nacht, waarin hij sliep en er wifi was binnenshuis zijn er binnen een tijdsbestek van 20 minuten 660 mb's verbruikt?!

Als we verder kijken is er ook op andere momenten en ook vorige maand op meerdere momenten iedere keer een bedrag van 8,79 euro (58,6 mb's) met een tijdsbestek van 1-2 minuten verbruikt. Uiterst vreemd.

We zijn op internet gaan zoeken naar dit onderwerp en ook daar vonden we berichten van andere mensen met exact ditzelfde bedrag/verbruik. We gaan er dan ook vanuit dat jullie ons hier opheldering over kunnen geven.

Als je kijkt wat apps verbruiken, is er niet één die zoveel per minuut verbruikt! En buiten dat was er gewoon wifi op de momenten en was onze zoon niet eens online.

We wachten op een juiste oplossing vanuit jullie kant, want we zijn niet van plan deze torenhoge bedragen te gaan betalen (180 euro deze maand en 30 euro de vorige maand!). We hopen spoedig wat te horen, zodat onze zoon ook zo snel mogelijk weer gebruik kan maken van zijn telefoon.



Met vriendelijke groet,

TVE
Het tijdstip wat in het verbruiksoverzicht staat is niet hetzelfde als het tijdstip waarop het verbruik heeft plaats gevonden. Verder wordt het verbruik in happen van max. 60MB weergegeven, zoals je zelf ook al gezien had.



Kan je uit je telefoon halen welke apps voor dit verbruik hebben gezorgd? De meeste telefoons hebben een dergelijke optie.

Verder is de enige manier om er zeker van te zijn dat je Wifi gebruikt (en geen data) data gebruik uitzetten. Onhandig, maar het is niet anders.
Er is helaas altijd een gegronde reden voor het verbruik. Ik zal uitleggen waarom.



Wifi is een instabiele verbinding. Veel telefoons hebben tegenwoordig de mogelijkheid om bij een zwak of geen wifi signaal automatisch over te schakelen naar de data verbinding. Bij iPhone heet dit wifi assistentie. Maar ook als dit uitgeschakeld staat kan het gebeuren dat de telefoon overgaat op de data verbinding. Deze moet dan wel aan staan. Deze situatie kan dus voor problemen zorgen bij het bijvoorbeeld updaten van apps, het syncen en het bijwerken van de telefoon met een firmware of software pakket. Gezien de grote van wat er nu is geregistreerd (660 MB's) lijkt mij het laatste het meest aannemelijk.



Daarom is één van de meest gegeven adviezen om de data verbinding uit te zetten als men op wifi zit.





Als je kijkt wat apps verbruiken, is er niet één die zoveel per minuut verbruikt! En buiten dat was er gewoon wifi op de momenten en was onze zoon niet eens online.




Net als bij een pc / laptop verbruik een telefoon gewoon internet, ook als ben je er niet actief mee bezig. Daarom ook advies om het internet geheel uit te zetten als men bijvoorbeeld slaapt. Dat Whatsappje komt ook wel binnen als men de volgende morgen het internet weer aanzet. Daarbij komen de meeste updates laat in de avond of zelf s'nachts.



Lees dit topic eens door, incl. bijbehorende links. Hierin staat veel info in over hoe het hoogverbruik te voorkomen.
Hoi Tve,



Welkom op het Simyo Forum!



Wat vervelend dat er zoveel buitenbundelkosten zijn gemaakt! 😞 Ik kan me erg goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent! Ik heb de aansluiting erbij gepakt en ik zie inderdaad staan dat er deze maand relatief veel MB's verbruikt zijn. Zoals Wimj12 hierboven ook aangaf, correspondeert het tijdstip dat je ziet staan op Mijn Simyo niet altijd met het tijdstip waarop het dataverbruik plaatsvond. Er is een zekere vertraging in de registratie, namelijk. Concreet betekent dit dat als ik bijvoorbeeld op het web surf om 20:00, het zou kunnen dat dit verbruik pas om 03:00 geregistreerd wordt. De blokjes van ongeveer 60 MB's komen ook door de manier waarop het systeem werkt: als er veel MB's verbruikt wordt, dan wordt dit opgedeeld in blokjes van 60 MB. Stel dat ik 400 MB's verbruik, bijvoorbeeld. Dan zou dit door het systeem opgedeeld worden in zes blokjes van 60 MB's (van € 8,79) en één blokje van 40 MB's.



Tot zover de technische kant van dit verhaal. Het is nu tijd om te kijken naar waar dit verbruik vandaan komt. Het is namelijk geen kwestie van OF dit verbruik plaatsgevonden heeft, maar slechts van HOE dit heeft kunnen gebeuren. Zoals Raytje ook al zei, is wifi vaak instabiel. Dit houdt in dat smartphones het prettig vinden om om te schakelen naar mobiele data zodra dat mogelijk is. Ik raad het dus aan om mobiele data gewoon uit te schakelen 's nachts! Dit voorkomt dergelijke situaties. Ook krijgt je zoon altijd SMS'jes als hij op 80% en op 100% van zijn bundel zit. Dit is waardevol, omdat er op deze momenten besloten kan worden wat de volgende stap is: internet uitzetten, of eventueel extra MB's kopen. Dit scheelt weer kosten!



Het zou ook nog kunnen dat al deze MB's verbruikt zijn door automatische updates of door verversingen van apps. Ik raad je aan om dit artikel door te nemen. Je vindt hier allerlei tips om je dataverbruik zo laag mogelijk te houden. Je toestel houdt trouwens ook nog bij welke apps precies je data verbruiken, dus in dit soort gevallen kan dat een handige bron zijn van informatie.



Dat gezegd hebbende, wil ik oplossingsgericht naar deze situatie kijken. Ik zie terug dat er altijd netjes op tijd betaald is, en dat dit nog nooit eerder is gebeurd. Uit coulance wil ik eenmalig het grootste gedeelte van het bedrag voor je vergoeden! Het verbruik wordt dan verrekend met het kopen van extra MB's. Wat vind je van deze oplossing?



Ik hoop gauw van je te horen!



@ Wimj12 en Raytje: Dank voor de reacties!



Groetjes,

Jihane
Beste Jihane,



Bedankt voor je reactie. Ik heb net telefonisch contact opgenomen met een collega van je, maar ik begrijp dat ik het toch beter met jou kan afhandelen.

Ik ben heel blij met het voorstel om het te verrekenen dmv het kopen van extra mb's. Dit maakt de situatie een stuk overzichtelijker. Mijn vraag is of dit alleen geldt voor de maand augustus of ook over de maand juli, waar ik in mijn eerste mail over schreef. Hopelijk kunnen we beide maanden op deze manier verrekenen.

Hoop snel wat terug te horen en de blokkade kan worden opgeheven.



Met vriendelijke groet,
Hoi tve,



Enorm goed dat je ons weer contacteert om akkoord te gaan met de datacoulance! Hartelijk dank!



Ik zie dat mijn collega je echter al verder geholpen heeft en dat hij de twee maanden voor je heeft vergoed tegen een veel goedkoper tarief!



Ik ben blij dat we je hier verder mee hebben kunnen helpen en de situatie voor je hebben kunnen vergemakkelijken.



Groetjes,

Ilias

Reageer