.

Vraag

dataverbruik op onmogelijke tijden, hoe kan dit?

  • 4 June 2023
  • 12 reacties
  • 128 Bekeken

Mijn vrouw en ik hebben per 1-6-2023 een Simyo abonnement. Het valt ons op dat er dagelijks tot 3x toe op vaste tijdstippen data word verbruikt. Wij doen dit niet en maken op de betreffende tijdstippen geen gebruik van onze telefoon, bovendien hebben we een sterk wifi signaal en is dit bij onze vorige provider (Youfone) niet voorgekomen. Schijnbaar word er onterecht verbruik geregistreerd, dit zou ik graag opgelost zien.


12 reacties

Hallo @Robert1958 even in de telefoon duiken en kijken welke apps er data verbruiken c.q. verbruikt hebben.

De telefoon kan ook zo ingesteld staan, dat bij een verminderde wifi automatisch omgeschakeld wordt naar mobiele data, dit dan uitzetten en databesparing inschakelen, dat scheelt weer in verbruik.

Succes.

 

 

Ik heb geen verstand van telefoons. Ik heb zo'n ding om bereikbaar te zijn en als navigatie. Ik vind het vreemd dat er bij Simyo opeens verbruik is terwijl dit bij Youfone niet zo was

Reputatie 7
Badge +7

Is het dezelfde telefoon? Of heb je bij de overgang naar Simyo ook een nieuwe telefoon genomen?

Het is dezelfde telefoon. Een iPhone SE 2022

Reputatie 7
Badge +6

Als het dezelfde telefoon is met dezelfde instellingen en aan je wifi is niets gewijzigd en je zit nu op het zelfde netwerk KPN is dit niet/nauwelijks te verklaren.

althans niet voor mijn en ik loop al even mee hier😃

houd er wel rekening mee dat Youfone wel een plafond heeft maar Simyo niet.

Dan morgen maar even bij Simyo neerleggen. Kijken of zij hier wat mee kunnen. Anders kan ik binnen 14 dagen nog terug volgens mij.

Reputatie 7
Badge +6

Een moderator gaat hier  als alles goed is morgen nog op reageren dit is een medewerker van Simyo.

als ik vragen mag wat was de reden van jouw overstap?

Reputatie 7
Badge +7

Dat teruggaan weet ik niet zeker. Je kan wellicht je simyo abonnent annuleren, maar dat wil nog niet zeggen dat je naar de vorige provider terug kan, en al helemaal niet dat dit tegen je vorige prijzen en met hetzelfde nummer kan.

 

@Ron H Eerdere (lang geleden) goede ervaringen met Simyo en het was goedkoper dan Youfone en dubbele data en minuten ivm KPN internet abonnement.

@wimj12 Ik heb (bij mijn weten) 14 dagen de tijd om een order via internet te annuleren.

Dan rest de vraag wanneer je de order hebt geplaatst. Want de 14 dagen bedenktijd gaan in op het moment dat je de aanvraag doet, niet wanneer het abonnement in gaat. Tevens moet u gewezen zijn op deze bedenkttijd. 

 

1.5 Bedenktijd als u uw overeenkomst via internet, telefonisch of op straat sluit Bent u consument en hebt u de overeenkomst niet in een winkel gesloten, maar bijvoorbeeld telefonisch, via internet of op straat? Dan is in de wet geregeld dat u 14 dagen bedenktijd hebt. Binnen die 14 dagen kunt u de overeenkomst opzeggen, zonder dat u een reden geeft. Dat kan bijvoorbeeld via onze klantenservice of online via onze website. Informatie die geldt voor iedere dienst die u van ons afneemt Pagina 6 van 19

 

De termijn van 14 dagen begint te lopen bij:

Een overeenkomst voor een dienst: de dag waarop de overeenkomst is gesloten

• Een consumentenkoop: de dag waarop u het (laatste) product heeft gekregen

• Een overeenkomst die zowel om een consumentenkoop als om het uitvoeren van diensten gaat (bijvoorbeeld een mobiel abonnement met toestel): de dag waarop u het (laatst) gekochte product hebt ontvangen

De bedenktijd van 14 dagen geldt niet altijd. Dit verschilt per dienst. We laten u tijdens het bestelproces weten of deze bedenktijd geldt. Wilt u de overeenkomst binnen de bedenktijd van 14 dagen opzeggen en hebben we al kosten gemaakt voor geleverde diensten? Dan kunnen we die kosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld retour-, installatie-, gebruiks- en abonnementskosten over de periode dat u de dienst hebt gebruikt.

Bron: Algemene voorwaarden

Dan zat ik daar dus fout.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Robert1958,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over opneemt! Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt.

Als er internet verbruikt wordt, gebeurd dit als er hiervoor opdracht wordt gegeven vanuit je telefoon. Telefoons gebruiken eigenlijk constant internet, ook wanneer je niet op je telefoon bent. Er worden bijvoorbeeld apps op de achtergrond ververst of er komen nieuwe appjes/meldingen binnen. Wij hebben op onze website een blog met internetbesparingstips die je misschien kunnen helpen om minder data te verbruiken. 

Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet terugzien waar je MB's aan zijn verbruikt, maar dit kun je soms wel in je telefoon zelf terugvinden afhankelijk van welk toestel je hebt. Bij een iPhone is het vaak wat lastiger maar je kunt bij Instellingen> Mobiel Netwerk terug zien welke apps het meeste data verbruiken, alleen is dit vaak wel berekend over een langere periode.

Heel erg bedankt voor alle hulp! @Ray @wimj12 @Ron H @JanD 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer